Vi har hittat en härlig tomt, ca 1400 kvm, i naturnära område. Billig. Den ligger dock inte i det mest attraktivaste området. Vill vi bo där man med säkerhet får tillbaks pengarna så får vi nöja oss med en pyttetomt (om vi får någon tomt alls) och nära till grannen. Den tomten vi hittat får vi aldrig i något av de attraktivaste omr (vi bor nu i Helsingborg). Tomten vi hittat ligger ca 2,5 mil utanför stan. VAD ska man göra?? Tänka på att här vill vi bo eller tänka på att man ska få tillbaka pengarna och nöja sig med en liten, dyr tomt (ev i närheten av en bensinmack)???
 
Bygg i ett område där ni kan tänka er att bo i 30 år!!!

Gör en plus och minuslista så kanske svaren ger sig själv...
 
Jag förstår ert dilemma. Tänk på att läget är viktigt och det är inte roligt att bygga på en liten plätt på 600 kvm. På morgon när ni drar upp gardinerna så ser ni rakt in i grannens hus. Men så är det i stärre städer om man vill bo centralt.
Om den tomten som ni hittat inte ligger totalt avsides, så är den säkert intressant även för näskommande ägare, om ni ska sälja.
 
Pa tomten som ligger 2,5 mil i dag fran stan kan ju kannas langt men om ett par ar sa kommer staden att var narmare er. ;) Och om nagra ar sa kan ju tomten dar vara vard mer en en i centrum i dag.
Gor upp en krav lista for er om ni vill bo pa en liten tomt eller en store en bit fran staden. Besok garna tomten pa olika tider pa dygnet och vecko dagarna for att se pa ljus och ljud for halandena som rader dar.
 
Fundera på vilket hus som ryms på tomten oxå...ett sämre eller stökigare läge med ett FÖR litet hus vill ni nog inte ha...
 
Tack för era åsikter. Vi är väldigt förtjusta i tomten som ligger en bit från stan. Och det är ju så, en sådan tomt får vi aldrig nära stan, där blir det små små tomter i en rak linje inklämda någonstans...Så det är ju frågan: ska man köpa en större naturtomt en bit från stan eller närmare stan där man får igen pengarna....
 
Till Yonna: det finns ingen bensinmack i närheten av naturtomten, däremot vid sidan av mindre tomter i ett mer attraktivt område närmare stan. Jag kanske var lite otydlig...Den naturnära tomten ligger vid ett friluftsområde med härlig skog vid sidan av...
 
Glomde att fraga i mit inlag om det ar mer an ni som bygger nytt pa den platsen dar den stora tomten ar?
Sen maste ni ju ocksa kolla lite vad som finns i narheten till tomten sa som komunikationer till centrum.
 
I slutet av 70-talet byggde mina föräldrar ett hus ca 2.5 mil från Helsingborg i en by som inte räknas som attraktivt område (Ekeby närmare bestämt). När de sålde huset ca 25 år senare fick de igen produktionskostnaden och mer därtill. Nu vet jag inte om den härliga tomten ni har hittat är mer eller mindre attraktiv än en tomt i Ekeby men jag tror att om man bygger i västra Skåne så kan man nog räkna med att få igen pengarna.
 
Ja, det är fler som bygger där, men ingen framför "vår" tomt (hage).
 
Ja da ar ni ju int sjalva om att bygga dar for man far ju tanka pa lage for skola och dagis ocksa ;)

Om ser hur det ar i Goteborg sa det som ej var sa atraktivt eller ca 10 till 15 minuters bil resa haller alla pa att bygga nytt och dom som bygger i dag far sma tomter pa ca 700 till 1000 kvm medans dom som byggde for 10 arsedan har stora tomter vissa har sa stort sa dom har lyckats att stycka dom till tva och fatt igen mycket pengar nar dom nu saljer dom. Besok tomten ofta och kan efter vad ni tycker i magen.

Lycka till ;)
 
Ja, det ska vi göra.
Det är förresten ca 1 km till skola och annat.
 
Jag ser då inte en mobilmast som något negativt...Det där med farlig strålning har jag svårt att köpa.
 
Ett litet tips.
Det finns fortfarande några tomter kvar i Kattarp, en av dem har fri utsikt över åkrarna. Samtidigt så har man 5min gångväg till Pågatågsstation som på 10minuter tar dig rakt in i centrala HBG.
Dessutom godkänner banken 85% topplån på bygget.
(Tomtpriset ligger på ca 100 000kr / 700kvm).

Mvh
Tiff ;D
 
Bob_the_builder
Pinger skrev:
I Danmark har de nu en stor debatt angående strålningen. De har så gott som bekräftat att strålningen är farlig.  
Det senare är inte sant...

En väninna - vars make jobbar i mobilbranschen - menar att masten inte strålar mer än en mobiltelefon
Detta påstående stämmer och kan lätt bevisas. Strålningstätheten avtar med kvadraten på avståndet. En mobiltfn man har vid huvudet utsätter kroppen för mer strålning än en basstationsantenn placerad i en mast (så länge man håller sig på marken, vill säga).

Jag tror inte att det tar lång tid förrän myndigheter och andra "förnekare"  får krypa till korset och erkänna masternas farlighet. Det finns så många bevis i Europa på hur farlig strålningen är så det blir nog svårare och svårare att förneka den.
Det finns inga bevis för vare sig deras farlig- eller ofarlighet. Däremot har det genomförts en uppsjö studier i hela världen där man har studerat lågintensiva elektromagnetiska fälts inverkan på människokroppen. Det är en liten, liten bråkdel av dessa undersökningar där man tror sig ha hittat skadliga effekter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.