har kollat runt lite på tomter i "fritidsområden" runt om i södra sthlm, det står ofta på tomterna att man får bygga 55km2 (hur gör man en upphöjd 2'a?) och 25kvm uthus/garage osv.

och personligen en 55kvm kåk räcker för mig.. men 25kvm garage är lite i lägsta laget.. helst hade jag velat haft 50-60 åtminstonde, det är ju där man kommer tillbringa mesta delen av resten av livet när man inte jobbat.. :D

dom flesta är klassade såhär..:

ALLMÄNT OM FASTIGHETEN
Taxeringskod 211 Småhusenhet, tomtmark till fritidshus
Taxeringsvärde xxx Kr (år 20xx)
Tomt 5274 m², friköpt, skogstomt.
Vatten/avlopp Vatten saknas. Avlopp saknas.
3-kammarbrun under anläggning.
Servitut etc. Förmån, Officialservitut: Väg
går det att taxera om tomten till någon annan klass för att få bygga mer osv?

just den som är mest intressant ligger på ca 1800kvm tomt, inget byggt men den står det max 55 + 25 på och det är inte på långa vägar tillräckligt.. kan ju itne vänta 10år på att det ska bli omplanerat och komunalt vatten och avlopp finns?

så vad kan man göra? vill ha en billig stor tomt att ställa en kåk på, just nu sparas det pengar så man förhoppningsvis slipper topplånet.. ;)
 
jag har letat runt en hel dag och jag hittar verkligen inget som besvarar mina frågor? ingen som orkar ta sig tid att antingen peka mig i rätt riktning eller svara på frågorna? :)

mvh
 
Varför inte börja mogondagen med att ringa kommunen och fråga någon som hanterar bygglovsfrågor??
 
Stingray454 skrev:
har kollat runt lite på tomter i "fritidsområden" runt om i södra sthlm, det står ofta på tomterna att man får bygga 55km2 (hur gör man en upphöjd 2'a?) och 25kvm uthus/garage osv.
En upphöjd 2:a får du genom att hålla in ALT och samtidigt skriva 0178 på numeriska tangenterna, ²
 
TEGE hade gärna ringt dom, men deras telefontider är ju extremt bra.. passar inte så bra med arbetet.. får väl försöka ringa på lunchen på måndag..

Handläggarna har telefontid
måndag, tisdag, torsdag och fredag
klockan 10.30-11.30
Tfn 08-606 70 00
 
Det är i Haninge kommun så det är bara att glömma. de kommer aldrig gå med på något större. kanske en liten ökning men inte mer
 
Taxeringskoderna har inte ett dugg att göra med byggrätten. Du ska fokusera på den DETALJPLAN (eller ibland "områdesplan") som kanske gäller för fastigheten.

I dessa bestämmelser kan ofta anges maximal boyta, byggyta, byggnadshöjd , våningsantal, taklutning och maximalt tillåtna andel bebyggd tomtyta. Där kan också framgå hur stor del av byggytan som får vara huvudbyggnad respektive komplementbyggnad, och hur nära tomtgränser man får bygga. På kartan som hör till planen kan du se om någon del av tomten är "punktprickad", d.v.s. helt byggförbjuden.

Med ledning av dessa bestämmelser kan du fundera över inte bara möjligheten att bygga på tomten som den ser ut idag. Om du har en stor tomt (som 5.000 kvm i ditt exempel) skulle du också kunna klyva den, och får då i princip fördubblad byggrätt. Men också detta förutsätter i praktiken att kommunen går med på saken.
 
På många ställen finns det planer, inte alltid fästa på papper, att klassa om fritidshusområden runt Stockholm till "vanlig" bebyggelse, och då också göra om detaljplanen så att den stämmer bättre överens med hur de faktiskt används. Det bor oerhört många permanentboende i fritidshus i Stockholm idag, och trycket är högt på att få göra om en del.

Men sådant här kan ta tid, och det har man ju inte alltid. Det behöver inte heller finnas sådana planer. Det jag i sådana fall skulle försöka med är att få bygga ett nedsänkt garage som en källare. Det påverkar inte exteriört, och eftersom du får dunka upp friggebodar, altan, pool och liknande utan bygglov så får byggnadsnämnden i Haninge lite att fundera över om man argumenterar bra för sin sak.
 
Swetrot skrev:
På många ställen finns det planer, inte alltid fästa på papper, att klassa om fritidshusområden runt Stockholm till "vanlig" bebyggelse, och då också göra om detaljplanen så att den stämmer bättre överens med hur de faktiskt används. Det bor oerhört många permanentboende i fritidshus i Stockholm idag, och trycket är högt på att få göra om en del.

Men sådant här kan ta tid, och det har man ju inte alltid. Det behöver inte heller finnas sådana planer. Det jag i sådana fall skulle försöka med är att få bygga ett nedsänkt garage som en källare. Det påverkar inte exteriört, och eftersom du får dunka upp friggebodar, altan, pool och liknande utan bygglov så får byggnadsnämnden i Haninge lite att fundera över om man argumenterar bra för sin sak.

för min del skulle 55kvm hus duga fint, och 25kvm garage.. men problemet är har man 5000kvm tomt så suger det ju att inte kunna göra speciellt mkt på tomten.. iaf lagligt.. klart man kan smälla upp ett kamofleradt garage inne i någon grandunge osv som blir svårt att se, men ändå jobbigt den dagen någon tjallar eller fel person kommer in på tomten..


visst kan man splitta tomten till två tomter men tanken med stor tomt är att ha gott om plats både för bilintresset och för att kunna ha en ordentlig tomt så man kan ha hundarna lösspringande ute.. nu har jag inte hund ännu pga att ja inte anser att hundar ska bo i en lgh men det är en av anledningarna till att det letas stora tomter.. sen är det ju så att blir familjen större behövs det mer än 55kvm.. då lär det bli trångt.. 2personer på 55kvm funkar ju eller ja dagar man kan vara ute funkar 4pers på 30kvm det är när det regnar osv som de kan bli drygt..

ska kolla upp byggplanerna på områdena jag är intresserad av, tackar :)
 
Du kan klyva tomten och behålla båda halvorna.
Skillnaden blir att du får fördubblad byggrätt.
 
Redigerat:
billy_baver skrev:
Du kan klyva tomten och behålla båda halvorna.
Skillnaden blir att du får fördubblad byggrätt.
rent praktiskt finns det något som säger emot att jag har 55kvm + 25kvm (säg att ja kanske till och med kan få bygglov på 80kvm hus på tomten? varav 25kvm är källare/panrum/garage i källaren

skulle man då splitta tomten i framtiden, och ställa upp ett 55kvm garage och sedan en 25kvm uthus, finns det då någon möjlighet att fästa ihop tomterna igen den dagen man får bygga mer på tomterna? så det blir en fastighet igen?

verkar vara många som byggt runt 80kvm hus så det verkar ju gå att bygga 55boyta + 25biyta på sånna tomter eller har reglerna ändrats på den fronten sen dom byggdes på 70-80talet?
 
Jag är inte helt säker på att vi förstår varandra.

A. Att byggnadsnämnden har medgett det ena eller andra bygglovet i strid med planbestämmelser är EN sak.
B. Att man i vissa fall vid fastighetsklyvning kan fördubbla sin byggrätt är något annat.

Jag resonerade fall B. : Om du lyckas driva igenom tomtklyvning borde du få tillstånd att på din andra tomthalva bygga ett extra bostadshus på 55 kvm plus ett extra komplementhus på 25 kvm. Inom din gamla tomts ramar rymmer du isåfall två huvudbyggnader och två komplementhus.

Jag har svårt att tro att den som äger två fullbyggda tomter kommer att medges att de slås ihop. Då skulle byggrätten överskridas, och till detta ska lantmäterimyndigheten inte medverka. Kan man ifallafall tycka och tro!
 
okey, det är så att tomterna jag har tittat på ligger i s.k fritids områden, som man får bygga 55 + 25 men det finns en del hus som är redan byggda i samma område som ligger runt 70-80kvm, då var min tanke om man kan slå ihop Huvudbyggnad och komplementbyggnad i ett? dvs isf fristående garage ha kombinerat garage och pannrum/värmecentral tex
sen på den splittade biten av tomten vore det fint i framtiden isf om man kunde ställa upp ett lagom stort garage.. och ett litet uthus :)
 
Är det Nynäshmn det handlar om ??

Man vil inte tillåta större hus för kommunen vill inte att fok (familjer med barn främst) skall permanentbosätta sig i fritidshusområden för då måste de fixa skolbussarna , dagisplatser och all annat komunalservice dit.

I ditt fall är det annorlunda, du vill bygga ett stort garage för dina hobbysysselsättningar som pensionär. Jag tycker du borde ta upp detta resonemang med kommunen, det kostar ju inget. Vissa gärna ritning över dit tilltänkta garage så att de ser att den inte blir beboelig, för jag antar att det är det som är rädda för.
 
jan_af_lisoe skrev:
Är det Nynäshmn det handlar om ??

Man vil inte tillåta större hus för kommunen vill inte att fok (familjer med barn främst) skall permanentbosätta sig i fritidshusområden för då måste de fixa skolbussarna , dagisplatser och all annat komunalservice dit.

I ditt fall är det annorlunda, du vill bygga ett stort garage för dina hobbysysselsättningar som pensionär. Jag tycker du borde ta upp detta resonemang med kommunen, det kostar ju inget. Vissa gärna ritning över dit tilltänkta garage så att de ser att den inte blir beboelig, för jag antar att det är det som är rädda för.
ah precis.. :) "skogen" mellan haninge och nynäshamn är det som är intressant :)

man kan ju hoppas på det iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.