Gällande radonmätareför "hemmabruk". Hur ofta skall dessa kalibreras? och isåfall vart görs det och vad kostar det?

/Henrik!
 
Det bästa är om du känner någon i USA som kan köpa den åt dig och sedan skicka till Sverige. Då kan det också påverka värdet av varan och indirekt momsen...
För hemmabruk så kallibrerar man inte...Dels är det för dyst, dels så tror jag att SSM fortfarande vägrar att befatta sig med dom där mätarna. (typisk kostnad är mellan 3000-5000kr.

Om du inte får tag i någon "over there" som kan hjälpa dig så skicka ett PM så kan jag ge dig adressen till ett vettigt företag.
 
Humulus skrev:
Nej, där har du naturligtvis rätt - finns en del "lycksökare", tyvärr. Dock så ökar ju chansen att man själv kan hålla lite koll på "Radonkonsult AB" om man sätter sig in i ämnet! Vidare så bör man ju försöka ta referenser.
Problemet är väl lite att en riktigt bra radonkonsult bör vara en kombination av kärnfysiker+ventilationstekniker+geolog+allmänt händig...(skulle en sådan kombination finnas så är han nog anställd någon annanstans redan :)
Sen är det så att en del av det som gör en lyckad radonkonsult sitter i magkänsla, och det är svårt att få genom en snabbkurs hos SSM.
Väldigt bra inlägg!

Kan väl tillägga att en bra radonkonsult har förmodligen också stor erfarenhet av olika former av radonproblem (markradon, radon från byggnadsmaterialet, samt både och) för olika grundkonstruktioner.

Jag tror inte det det räcker att gå "kursen" för att bli en framgångsrik radonsanerare. Om jag inte minns fel så var det dessutom ganska många som inte blev godkända efter tentan. Och den är ju inte direkt gratis....tror den kostade strax under 20.000:-

För egen del radonbesiktigar jag ett hundratal fastigheter om året och har blivit tillräckligt ödmjuk inför radonproblematiken. Ett frågetecken som vi bl.a ställs inför vid varje trycksänkning i mark är, markensbeskaffenhet under plattan, källargolvet? Vad är det för material? Makadam? Grus? Jungfrumark? Går det att få tag i luften?

Ja, om det finns måttliga koncentrationer markradon kså anske det inte är så stora problem men om vi har markradonhalter kring 50.000-1.000.000 Becquerel, så bör man veta vad man sysslar med. Vissa fastigheter har därutöver några hundra Bq i radontillskott från byggnadsmaterialet och då gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Skall berätta om en rolig händelse som inträffade för ca 2 år sedan.

En dam ringer upp mig och säger att jag måste komma och titta på deras hus. Hon berättade att hennes man gjort 3 olika åtgärder för att sänka radongashalten, men för varje gång han gjort någon åtgärd har deras årsmedelvärde ökat. Vidare berättar damen att hon egentligen inte får ringa mig, men nu är hon själva beredd att betala min besiktning. Ni kan ju tänka er stämningen vid köksbordet när jag kom på besök.....:)
Fastigheten hade radontillskott både från byggnadsmaterialet och marken.

När jag påtalade ventilationsbehovet för att ta hand om radonet från byggnadsmaterialet så slog gubben bakut. Här skulle inte borras några hål och dra in kall luft som måste värmas upp med ytterliggare stora hål i pensionärsplånboken. Istället skulle gubben lösa problemet genom att sätt in någon portabel luftrenare med värmeåtervinning....vet inte vad för skit gubben hittat? men han var oresonlig.

När jag besiktiga källaren så fick jag se något som jag aldrig kommer glömma.

Gubben hade borrat ned elrör genom källargolvet och sammankopplat dessa med eldosor där han tejpat dosan för att få den tät. Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga till gubben men han var ganska stolt över sin anläggning och jag klämde väl plikttroget fram "att han tänkt rätt"... :D

Nu kom jag in i pannrummet.... Oj herregud tänkte jag... gubben knuffade undan mig, lägger handen på en dammsugare som står på en gammal uttjänt oljebrännare, och börjar förklara installationen för mig.... Dammsugarslangen har gubben kopplat till en eldosa som i sin tur har 3 separata inkommande elrör från borrhålen. (trodde knappt mina ögon)
Utblåset består av en tejpad sopsäck runt dammsugaren samt en bit 100mm kanalrör tejpad som en strut i andra ändan av påsen. Röret har gubben tryckt in i skorstensstocken. :D

Gubben berättade stolt att han startade upp anläggningen lite då och då för att sänka radonhalten...jo jag tackar... en dammsugare på 1200 watt billigt och bra...:D


Nu medan jag är igång kan jag också berätta en annan rolig historia från en besiktning, där jag för en stund tappade fattningen.

En lätt handicapad dam möter mig i dörren och berättar att hennes man skulle också varit med under besiktningen men han åkte nyss i väg....och det sista han sa var att han inte skulle komma tillbaka mer!! Damen berättar vidare att han varit så orolig för radonbesiktningen och eventuella kostnader för saneringen....."bara han inte tar livet av sig" säger damen....:eek:

Tankarna rusar genom mitt huvud och jag funderar starkt på att åka därifrån. Men jag börjar besiktiga fastigheten och hittar bara några få innerväggar av blåbetong och inser direkt att dess få väggar inte kan ge mycket radon årsmedelvärde i fastigheten. Fastigheten har dessutom ett frånluftssystem med med värmeåtervinning.
Jag söker efter markradonläckage utan att hitta några värden över 1.000 Bq. Efter ca en timma hittar jag ett stort markradonläckage. Jag ser en matta i ett rum som har en liten fyrkantig förhöjning. Lyfter på mattan och hittar en durkplåt. Jag mäter runt durkplåten och får upp ca. 190.000Bq.

Nu sa jag till damen att hon kan ringa hem gubben för jag tror saneringen kommer gå lös på en 50 lapp. Jag tänkte bara gubben inte hunnit ta livet av sig....tänk vad förargligt, ta livet av sig för femtiokronor..
Jag justerade från och tilluften för fastigheten och kontrollmätte flödena samt satte en gummipackning vid durkplåten.....utan kostnad.....

Nu i efterhand har jag funderat på om gubben lever? eller om dom helt enkelt räknade ut att jag skulle tycka synd om dem och fixa huset gratis åt dem...? :eek:

Ja nu har ni fått ytterliggare några bra exempel på att anlita en radonkonsult med erfarenhet och som ni ser behöver det inte bli så dyrt....hehe :)
Hälsningar
SBR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.