Någon som kan tipsa om någon pålitlig fuktmätare (hygrometer) till ett skapligt pris? Hittade en på ljunby fuktkontroll. 672 kr för en sensom och 1283 för tre sensorer. De påstår att den är betydligt bättre än "lågprisvarianter".
http://www.lfs-web.se/index.htm?hygrometer.htm

Behöver man dessutom en fuktkvotsmätare för säkerhets skull?
 
Jag har en sån i grunden men jag kan omöjligt säga om den visar rätt, men den har aldrig strulat i alla fall.

Fast såhär i efterhand hade jag nog hellre lagt pengarna på en fuktmätare med stift som mäter fuktigheten i träet istället. Måste väl vara bättre att hoppa ner i grunden 2ggr per år och mäta där luftfuktigheten verkligen spelar någon roll !?

Luftfuktigheten påverkar såklart träet men ibland står mätaren på 90% och då är det lätt att bli orolig i onödan eftersom träet verkar klara det kortare perioder.

Amatörfunderingar....
 
Skall man kanske strunta i hygrometern helt och bara köpa en fuktkvotsmätare (stiftvarianten)? Ljungby fuktkontroll har en för va 575 kr men jag vet inte om den är tillräckligt exakt. helt ok för mig att krypa i grunden och på vinden några gånger per år om det i övrigt är en tillförlitlig metod.

ISN verkar lite väl dyra. Från drygt 2000 kr och uppåt.
 
storkarp skrev:
Skall man kanske strunta i hygrometern helt och bara köpa en fuktkvotsmätare (stiftvarianten)? Ljungby fuktkontroll har en för va 575 kr men jag vet inte om den är tillräckligt exakt. helt ok för mig att krypa i grunden och på vinden några gånger per år om det i övrigt är en tillförlitlig metod.

ISN verkar lite väl dyra. Från drygt 2000 kr och uppåt.
Jag funderar också på att köpa en fuktkvotsmätare.

Den billigaste på ISN kostar 2295kr + moms + frakt = 3000kr ---> http://www.isn.se/fuktindikator.htm#o303

Ljungby fuktkontrolls för 575:- inkl moms och frakt ---> http://www.lfs-web.se/index.htm?fuktkvotsmatare.htm

Ska också bara använda min någon enstaka gång per år så den billiga kanske är vettigast, men jag hatar att köpa billigt som sedan visar sig vara skit.

Någon som vet?
 
Alla har fuktproblem men ingen vet om man kan lita på dessa halvbilliga fuktmätare?:)
 
storkarp skrev:
Alla har fuktproblem men ingen vet om man kan lita på dessa halvbilliga fuktmätare?:)
Har använt en Lignomat och är nöjd. Men jag har börjat intressera mig för att mäta utan att sticka ner pinnar i träbiten. Fuktkvotsmätare utan pinnar, är det någon som har tips på bra sådan till inte helt orimliga priser (några tusenlappar är ok)?

--- Mats ---
 
Det här med att mäta fukt är en jungel, men för den enskilde som bara vill få ett hum om hur virket ligger till så tycker jag personligen att man kommer långt med en "billig" mätare typ no name! Då det inte är så noga om det skiljer en två procent! Är virket för blött är det för blött, enkelt!

Vad är det ni ska mäta och hur noga är det?
 
Baloo skrev:
Det här med att mäta fukt är en jungel, men för den enskilde som bara vill få ett hum om hur virket ligger till så tycker jag personligen att man kommer långt med en "billig" mätare typ no name! Då det inte är så noga om det skiljer en två procent! Är virket för blött är det för blött, enkelt!

Vad är det ni ska mäta och hur noga är det?
Det jag skall mäta är virke för det jag tänker bygga, och för det jag redan har i huset. Jag vill veta när det stabiliserat sig, så de får inte slå för mycket (i absoluta tal får den mäta mer fel än i repetetitiva tal). minst ner till 6%, minst upp till 30%. Den skall känna till ett antal material, så den kan justeras beroende på åtminstone en grov uppdelning av trä. Den skall vara digital.

Det jag har svårast med att förstå är just noggraheten. De utan pinnar (som är de enda som intresserar mig, den jag har med pinne är bra nog) kan mäta på olika djup. Men helst vill man veta vilket djup den mäter på (för löst trä vill jag mäta i mitten, för trä i väggen vill jag mäta där det är fuktigast var det än är).

--- Mats ---
 
Om det enbart är virke för ditt byggande tycker jag nog du kan använda en no name! Noggrannheten med eller utan stift är samma på dom dyrare i alla fall, ska inte skilja mer än 0,5%. Fördelen som jag tycker med mätare utan stift är ju att man inte får några märken och man lättare kan "föra" mätaren över en stor yta! Sen tycker jag mätare med stift är mer att lita på, men det är min uppfattning!
 
Baloo skrev:
Om det enbart är virke för ditt byggande tycker jag nog du kan använda en no name! Noggrannheten med eller utan stift är samma på dom dyrare i alla fall, ska inte skilja mer än 0,5%. Fördelen som jag tycker med mätare utan stift är ju att man inte får några märken och man lättare kan "föra" mätaren över en stor yta! Sen tycker jag mätare med stift är mer att lita på, men det är min uppfattning!
Tack, har du några exempel på pinnlösa nonames som ligger inom 0.5%?

--- Mats ---
 
Tyvärr inte....jobbar bara med proffsmätare!
 
Baloo skrev:
Tyvärr inte....jobbar bara med proffsmätare!
Tack Har du några exempel på pinnlösa proffsmätare i de lägre prisklasserna av dessa?

--- Mats ---
 
Använder själv Wagner L622 & L722, tycker dom funkar bra!
 
När det gäller stiftmätare, tycker jag Delmhorst RDM3 är helt underbar att jobba med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.