Jag har kaklat upp till nån centimeter under innertaket. Jag har börjat med det nya taket som jag sätter på gles under det gamla. Här blir det mellan en halv och en centimeters glipa mellan tak och kakel, en glipa som jag tänkte täcka för med lister.

Skall jag silikona mellan list och vägg, resp list och tak?
Skall jag silikona runt halogenspottarna?
Har jag missat nåt?

Tack
 
Ska man vara petig så är det egentligen inte rätt arbetsgång då tätskiktet på väggen egentligen bör överlappas med taksystemets. Dock är jag tämligen övertygad om att du med ro kan smacka dit listerna utan silikon. Så gjorde man i stort sett alltid tidigare och jag har hittills aldrig sett en vattenskada grundad på ovanstående faktorer (därmed inte sagt att det inte kan hända).

Se dock till att du använder färgleverantörens våtrumsprodukter och följer deras instruktioner.
 
Som redan påpekats borde du ha gjort taket först.

Du kan mycket väl ha missat något.

Hur långt har du tänkt regla ned taket?
Vad finns ovanför taket? Vind eller övervåning?
Om vind, finns det en befintlig diffusionsspärr. Går den isf. att ta bort?
Om vind, har du tänkt dig att tilläggsisolera?
Vilket tak hade du tänkt dig? Gips, panel ..
Vilken typ av spot hade du tänkt dig?
Skyddsklass på spotten? Minst IP 44 rekommenderas.
De flesta spottar är öppna, varför det är meningslöst att täta runt dessa.
Finns det krav på skyddsburk för en spot du valt? I de flesta fall är det så.

Ett allmänt råd är att använda så lite silikon som möjligt, speciellt i närheten av målning. Silikonoljan gör att färgen inte fäster. Latexfog, som om den är synlig övermålas, är ofta ett bättre alternativ.

Om du använder sökfunktionen så kommer du att hitta svar på de flesta frågor du kan ha kring detta.
 
Det finns övermålningsbar silicon, Biltema säljer en sådan. Jag tror att Silicon tål högre temperatur än latexfog.
 
Hur långt har du tänkt regla ned taket?
-Gles - 28mm

Vad finns ovanför taket? Vind eller övervåning?
-Övervåning under konstruktion.

Om vind, finns det en befintlig diffusionsspärr. Går den isf. att ta bort?
Nej, ingen spärr.

Om vind, har du tänkt dig att tilläggsisolera?
-N/A

Vilket tak hade du tänkt dig? Gips, panel ..
-Plastat spåninnertak (moelvens spontade regina innertaksskivor), målas med nån våtrumsfärg när jag är klar.

Vilken typ av spot hade du tänkt dig?
-Hidealite 2106, trafo Hidealite flatline.

Skyddsklass på spotten? Minst IP 44 rekommenderas.
-IP44

De flesta spottar är öppna, varför det är meningslöst att täta runt dessa.
-Öppen? Jag förstår inte vad du menar. Den delen med glas vilken man skruvar loss från armaturen verkar sluta hyfsat tätt mot armatur och tak.

Finns det krav på skyddsburk för en spot du valt? I de flesta fall är det så.
-Inget krav. Kan monteras direkt mot brännbart, dock får isolering ej läggas över spotten.

Jag funderar på att stoppa in cellplastdrevning i glipan mellan tak och vägg och därefter silikona springan. Sedan döljs det ju av taklisten.

Jättetack för att du tog dig tid att be mig elaborera, jag ser fram emot en slutlig analys baserad på mina svar.
 
Allmänt gäller att kravet på täthet i taket är betydligt högre om det vätter mot en vind.

Jag har inte kollat upp hur man lämpligen gör med tak i mellanbjälklag, men har ändå en del funderingar som kanske kan var av intresse.

Det spåntade innertaket är vad jag förstår inte tätt i sig (spånten) och i så fall kan jag inte se något skäl att täta runt armaturerna.

Plastat spån: har du kollat att detta är lämligt i badrum?

Armaturerna går inte att Googla fram och finns inte på Hida-a-lite:s hemsida, men av trafon att dömma så är det halogen spottar, vilka blir mycket varma. Som påpekats så tål silikon betydligt högre temp än latex.

Tips: Detta om spottar i badrum "elaboreras" i elforat.

Om det är en halogenspot så stället jag mig frågande till att det inte skulle behövas skyddsburkar. Armaturtillverkare kan ibland ange att armaturen är tillåten att montera i brännbart material, men detta betyder inte att kravet på skyddsburk bortfaller.

Som alternativ till drev kan du kanske spackla springan med våtrumsspackel och dra latex över. Jag gillar inte lister i takvinkeln, men det är ju en smaksak
 
Redigerat:
Men om jag våtrumsmålar taket så blir det väl tätt i sponten?
Skivorna är bara plastade på en sida, den som vetter mot rummet.
Ursäkta tryckfelsnisse, spotten heter 1206 och är en 12v/ 20w downlight, gjord för att bygga in i möbler o dyl.
Jag föredrar nog vanlig 46mm taklist. Jag gillar den.
"dra latex över" menar du latexfog på patron?
 
> Men om jag våtrumsmålar taket så blir det väl tätt i sponten?
Skivorna är bara plastade på en sida, den som vetter mot rummet.

Jag gissar att detta funkar i ett mellanbjälklag, men spån har annars en tendens att svälla.

> Ursäkta tryckfelsnisse, spotten heter 1206 och är en 12v/ 20w downlight, gjord för att bygga in i möbler o dyl.

Det bör vara OK. Angående ev. tätning av dessa så kolla på elforat. Jag gissar att det inte behövs.

Jag föredrar nog vanlig 46mm taklist. Jag gillar den.
"dra latex över" menar du latexfog på patron?
Ja, på patron. Du skall visserligen inte måla just där, men silikon tycker jag är ett otyg som bör undvikas om det finns alternativ, men jag kanske är lite färgad av att ha hållt på en del med båtar. I ditt fall med mellanbjälklag så är kravet på täthet lågt.
 
Är latexfogen lättare att jobba med, eller finns det en annan anledning till att du föredrar den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.