Sitter och funderar lite kring solpaneler.

Om man skulle vilja värma huset med varmvatten och allt, hur många kvadratmeter solpanel skulle man isåfall behöva? Hur stor tank behövs?

Förutsättningar:

Plansolfångare, normal verkningsgrad för en sådan.

Tak i syd-syd-väst med ca 35-40 graders lutning. Gör av med ca 25000kWh om året. Antagligen ligger 20000kWh på de kallaste 4 månaderna.

Skall klara iallafall en normalvinter utan eltillskott.

Boende i norra skåne.

Nu är jag INTE intresserad av om ekonomin går ihop eller inte utan bara rent intresse av om det skulle vara möjligt. Dessutom gärna synpunkter hur mycket man kan få ut under de kallaste dagarna och då hur mycket man behöver använda.
 
De 55 grader jag idag fått i min 750 liters tank räcker kanske till midnatt för att värma huset,sen kommer pelletsvärmen att komplettera.Däremot har det fattats åtminstone 5-10 grader för att få erforderlig temperatur på varmvattnet under i stort sett hela dagen.Blir det mulet imorgon lär jag inte få nånting från solen. Solvärmen kan i.o.f. sig ses som huvudvärmekällan som sen måste kompletteras med annan värme för att klara vinterhalvåret. Under 70-talet fanns möjlighet att lagra solvärme från sommar till vinter genom latent lagring i salter,en teknik som idag inte finns längre och som annars möjliggjorde åretruntvärme från solen.
 
Låter intressant med lagring från sommar till vinter! Vet du något mer om det eller vet du var jag kan läsa om det? Vet du varför det inte används idag?
 
I o m att kärnkraften byggdes ut ( med löfte om att elströmmen skulle bli så billig att det näppeligen skulle löna sig att skicka ut räkningar till folk) fanns inte intresse för lagringsmetoden längre och det kursade. Saltlagret heter TEPIDUS. En liknande metod tillämpas av Climatewell men då för att lagra kyla pål den spanska marknaden.
 
Under de kallaste månaderna när du behöver ca 20 000kW ger solen i princip ingenting.
Du behöver altså lagra värmen från sommarhalvåret och med ca 70° grader laddning av acktank så skulle det behövas cå 120m³ Ack och då har jag inte räknat några tankförluster. för att värma detta behövs minst 70m² solfångare som ger ca 400kWh/m² år över 70° altså de mest effektiva vacumrörssolfångarna.
En uppskattning är dock att det kravs ca 50% mer solfångare och tank än jag beräknat för att klara ev tankförluster, dessutom måste skicktningen vara optimal för att räcka till varmvatten hela året.

/Patrik
 
Utan förluster o med diff på 70° (95-25°) så tanken är helt full före dessa 4 kalla månder så krävs det en tank på 247 m3 sen har man förlusterna, Jag tror inte det är möjligt att räkna med 70° diff för att ha comfort hela tiden heller så 300 m3 bör man nog ha + extra volym för förlusterna så det behövs en stoooor tank... :)
 
Vi bortser från att lagra från sommarhalvåret även om det låter intressant.

Om man räknar att man gör av med 20000kWh på fyra månader, blir det ju 5000kWh på en månad --> ca 167kWh på en dag --> ca 7kWh per timme dygnet runt.

Sen antar vi att vi har soltimmar 4 timmar om dagen i snitt, dvs att jag behöver 7*6 kWh per soltimme --> 42kW =42000W

Hur mycket ger en kvm solpanel vintertid när solen är framme? Kan man räkna 100W tro? Eller mer/mindre?
 
Mikael_L
Jag har roat mig med att kolla globalinstrålning /kvm här i Uppsala lite då och då under denna vinter. Just nu kan det nå 300W/kvm de bästa dagarna. Säg >200W /kvm under 4 timmar per dag. En mulen dag ser man inte att grafen lyfter från 0 ... :surprised:
Idag har det legat runt 100-150W under 4 timmar.

Under januari toppade det nog inte en endaste timme på 100W/kvm. Soliga dagar gav kanske 50W/kvm ett par timmar.
Detta är alltså maximalt teoretisk tillgänglig energi, som i verkligheten blir mycket mindre användbar energi.

Uppsala kontra skåne tycker man borde göra stor skillnad, men såvitt jag förstått är det inte så väldigt stor skillnad över landet. Det bästa med skåne är antagligen fler soltimmar/dag under vinterhalvåret. Men jag tror inte att du har så väldigt mycket fler w/kvm där.

Så min slutsats är att om du lägger ut ett par kvadratmil solfångare och en acktank som klarar några mulna dagar i sträck under januari så funkar det kanske.

Alltså... jag har inte räknat på någon solfångararea alltså, men den måste bli så löjligt stor att det i verkligheten inte är något alternativ. Men nu misstänker jag att du inte är ute efter en realiserbar anläggning utan vill veta just det teoretiska ... ;)
 
Mikael_L
Tompa74 skrev:
Hur mycket ger en kvm solpanel vintertid när solen är framme? Kan man räkna 100W tro? Eller mer/mindre?
Ja min gissning blir alltså:
Under januari, 10-20W under 2 timmar, men endast gynnsamma dagar, dvs var 3-4 dag ungefär ... :surprised:

Men solfångarägarna arbetar ofta hårt med sin statistik, så vi borde kunna få besked från någon om hur många Wh dom brukar få ladda in i tanken under januari ...
 
Det är inte ovanligt att januari är så mulet, att det inte en enda dag orkar bli så varmt i solfångarnas värmeväxlare att pumpen ens startar. Åtminstone där jag bor.

Vilket innebär att om man bortser från att lagra från sommaren så kan man konstatera att det fungerar inte alls.
 
Vintertid (Nov-Feb) skall man nog räkna med noll tillskott i genomsnitt.....Skiner solen en strålande dag kan det bli litet, men det gör den ju så sällan och kort tid isåfall.
 
Varför väljer du inte vakuumrörsolfångare istället för plan (glasad) solfångare? Då får du en mycket högre årsverkningsgrad.
 
Varför väljer du inte vakuumrörsolfångare istället för plan (glasad) solfångare? Då får du en mycket högre årsverkningsgrad.
Mest för att jag ska bygga själv och det blir billigare med plana.

Dessutom var frågan egentligen rent hypotetisk. Ville bara höra mig för om det fanns någon som helst möjlighet att värma huset på enbart solenergi.




Ps. Hur får man med namnet på den som har skrivit ett citat?

Alltså med ovanstående exempel ska det stå: "Bujin skrev" ...osv
 
Tompa74 skrev:
Ps. Hur får man med namnet på den som har skrivit ett citat?

Alltså med ovanstående exempel ska det stå: "Bujin skrev" ...osv
Det får du automatiskt när du klickar på "Citera".
 
f91jsw skrev:
Det får du automatiskt när du klickar på "Citera".
Jag hittade den!!!

Tackar ödmjukast! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.