Jag ska bygga ett enkelt tak till sommarstugan..Ganska enkelt att bygga tror jag, men är osäker på vad jag behöver köpa på byggmarknaden...dimensioner på virke etc...
Tacksam för lite tips!
 
Gå till beijer så plockar de ihop grejerna på nolltid.

Jag skulle nog köra 45*95 råplan till det nedåtgående v:t.
De två reglarna under skulle jag nog köra 45*120 råplan.
Till taket skulle jag köra råspont 17*95 eller 22*95 och en takpapp ovanpå det som inte behöver täckas. På sidorna skulle jag köra en klädselbräda i lämplig bredd typ 21*145 med en lämplig plåt ovanpå.

Man klarar sig säkerligen med klenare dimensioner än ovan men det får inte se för rackligt ut tycker jag.

se http://www.byggmax.com/se-sv/Default.aspx
 
sirbo skrev:
Gå till beijer så plockar de ihop grejerna på nolltid.

Jag skulle nog köra 45*95 råplan till det nedåtgående v:t.
De två reglarna under skulle jag nog köra 45*120 råplan.
Till taket skulle jag köra råspont 17*95 eller 22*95 och en takpapp ovanpå det som inte behöver täckas. På sidorna skulle jag köra en klädselbräda i lämplig bredd typ 21*145 med en lämplig plåt ovanpå.

Man klarar sig säkerligen med klenare dimensioner än ovan men det får inte se för rackligt ut tycker jag.

se [länk]
Tack så mycket, här var det en som hade koll!
Nu är min dörr endast 70cm bred så bredden på alltihopa blir kanske inte så mycket mer än 90-100cm. Du skriver takpapp ovanpå det som inte behöver täckas? Hur menar du då? Räcker det inte med en plåt?

Kan man välja att göra detta med impregnerad virke? Tänkte att det blir svårt att måla just nu utomhus...Men det kanske inte blir så snyggt...
 
Jag menade en papp, som inte behöver täckas, alltså en ytpapp och inte en underlagspapp. Klart du kan köra med en plåt eller lite plasttak. Har du inget liggande kan en hel rulle takpapp bli en ganska dyr lösning.
Har du tryckimpregnerat virke liggande så kör med det. Klart att du kan göra det i tryckt virke.
lycka till
 
ok då är jag med :)
vad skulle uppskattningsvis ett sånt tak kosta?
 
räkna själv med byggmaxpriserna!

Gissningsvis 300-600 beroende på material och målning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.