Vi har ett gammalt och vildvuxet äppelträd som vi vill beskära för att få någon stil på.
Han som hjäpt oss med dom andra träden tycker att det är för stort och besvärligt träd och råder oss att ta bort det, alternativt att såga ned det till 1.8 m höjd (under röd linje på bilden) och se om det tar sig. När jag surfar runt på nätet inser jag att en så kraftig åtgärd sannoligt dödar trädet.

Jag har ingen aning om hur vi ska få trädet att bli snyggt utan att riskera att det dör och skulle bli jätteglad för bra tips
 
  • Norra_äppelträdet med streck v2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att såga ned det till de röda linjerna tror jag inte alls blir bra. Om trädet överlever det kommer det att svara med vattenskott från stumparna, slaniga skott med svag infästning. I och för sig går det med tid och tålamod att bygga upp en ny krona av det också men under många, många år kommer trädet inte att se klokt ut med veka grenar utgående direkt från dessa grova stumpar.

Om man ska tolka linjerna med de andra färgerna som andra alternativ ni överväger tror jag inte på dem heller. Grundfelet är att deras gemensamma idé tycks vara att kapa alla grenar rakt av vid en viss längd. Trädet kommer då att svara med en skog av vattenskott från den nivån och få ett kvastlikt utseende. För övrigt ser det ut som att man redan har gjort så en gång för några år sedan, en bit ovanför de gröna strecken. Det du har där ovanför är gamla obeskurna vattenskott.

För att få ordning på det där trädet ska man för det första inte försöka sig på någon "big bang" utan beskära det gradvis under en rad år mot ett visst givet mål.
För det andra ska beskärningarna göras på sensommaren (juli, augusti, september) för att det är skonsammare mot trädet och få mindre bildning av vattenskott.
För det tredje tror jag att man ska skippa iden att korta in allt till en viss nivå utan skära på lite mer varierande höjder. Då kommer de nya skott som växer fram också på olika höjder vilket borde ge ett mer naturligt, mindre "kapat" utseende. Men jag har inte nog erfarenhet av dylika träd för att kunna säga exakt hur och i vilken ordning man skullegöra det.

Om det var mitt träd och jag skulle utgå ifrån vad som var bäst för trädet tror jag i o f s att jag skulle behålla alla de gamla/grova grenarna och inrikta mig på att få fason på de gamla vattenskotten - gallra bort de sämre (svagare, mindre lämpligt riktade) av dem gradvis under några år och korta in dem som jag behöll över lämpliga sidoskott. Det skulle ge ett mer välväxt träd men inte så värst mycket mindre än idag, så jag vet inte om det är som ni skulle vilja ha det?

Jag har f ö två liknande träd, gamla och brutalbeskurna - mer brutalt än det här - och sen otillräckligt eftervårdade så att det har blivit som en tät sly av vattenskott uppe i kronan. Tyvärr är de kräftsjuka också så jag har inte kommit så långt med dem, vågar bara beskära lite lite i taget.
 
  • Gilla
Anders 65 och 1 till
  • Laddar…
Håller med Farzan i allt.:)

vill tillägga att du kan ha nytta av att titta på den här hemsidan med många bra råd om hur man tar hand om brutalbeskurna träd.
http://www.juniper.se/tradvard/

Det är en hemsida att sticka under nosen på "han som har hjälpt" er med dom andra träden och som har föreslagit kapning vid dom röda strecken. Hoppas han inte har gjort liknande med de andra träden, för då ska han inte ha betalt, snarare betala skadestånd för trädförstörelse! :mad:

Kan även rekommendera "Nya beskärningsboken" av Alm m.fl. som är räknas som den mest vederhäftiga boken om beskärning.

Borttagning är ju ett alternativ som måste vägas för och emot. Är trädet kräftsjukt? Har det goda äpplen? Fyller det någon annan funktion, t.ex. insynsskydd. Själv behåller jag mina kräftsjuka träd för att de ger karaktär åt trädgården, är vackra när de blommar och ger goda äpplen. Dom kan leva i många år ännu. Vill man plantera nytt så ökar förstås smittorisken med de sjuka träden kvar......
 
Redigerat:
Ganska mörk bild men....välj en gren som växer utåt på varje stamgren ta bort det andra grenarna som växer inåt...Vid varje stamgren..Det klarar trädet
Det ser ut som vid grönt streck som grenarna börjar så det är där du tar bort det innåtväxande
korsväxande

Mvh
 
Redigerat:
Hur som helst gäller att en sådan gallring bör göras utspridd på flera år, och alltid på sensommaren. Annars stimuleras vattenskottstillväxten.

Dessutom viktigt att göra snygga snitt precis vid grenkragen och utan att skada den. Trots dålig bild ser man att tidigare beskärningar lämnat stumpar som trädet inte har en chans att valla över. Dessa sår blir då inkörsel till diverse sjukdomar......

Om ni bestämmer er för att ha kvar trädet så är det en god idé att luckra marken under trädet, framför allt under kronans utkant, och även så någon gröngödslingsgröda. Har själv erfarenhet av att ett gammalt träd kan få mycket kraft av detta. Grundprincipen vad gäller gamla träd är att det inte är beskärning, utan jordförbättring som piggar upp.;)
 
Redigerat:
Tack alla kunniga och intresserade trädvänner. Är själv inte van vid beskärningen och tycker det är superintressant att lära sig av er.

Förstår att det är ett rätt långdraget projekt att få till den gamla pärlan och att vi bäst bör försöka få till det till att bli ett "naturligt" träd igen.

Jag är från norr och uppvuxen med gran, tall och björ och i ärlighetens namn så är jag inte kunnig nog att förstå alla råd men svärmor säger att hon fattar så hon ska få förklara för mig.

Tror nog att vi ska försöka få till det även om vi inte behöver den för skugga eller så men jag tycker att det är något speciellt med gamla äppelträd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.