1 1/4 " eller grövre så får du självcirkulation
 
mycket rör =mycket förluster
 
Rören kommer kanske inte bli så utsatta eftersom jag bygger in allt och lösullar. Dessutom tänkte jag (var nog otydlig) sätta extra uttag på två av tankarna så att dom ligger mot varandra (typ en på var sida.)
 
Och man kan garanterat mäta och missa någon liten del. Murphys lag osv.
 
Toby_P skrev:
Jag misstänker att det inte är så bara att göra om tanken. Har ni lite tips på vägen?
Det som behövs är att svetsa 2 st 1 1/2" muffar/anslutningar uppe/nere på oljetanken där man sammanbinder oljetanken med 1800 l tanken, Lättast är om du sedan kör laddningen/uttag från 1800 l tanken så självcirkulerar det mellan tankarna o skiktningen blir bra..

Man kan igentligen säga för att inte det ska verka/vara så invecklat att man tänker sej bara den nya 1800 l tanken dit panna/shunt/exp.kärl ansluts sen så kopplas oljetanken in med grova rör i botten på oljetanken o 1800 l tanken sedan ansluter man 1800 l tanken o oljetanken uppe så de sluttar uppåt från oljetanken in i 1800 l tanken..
Allt ansluts till 1800 l tanken, Med fördel ansluts exp.kärlet i botten på 1800 l tanken..

Man behöver en strypning på radiator returen typ radiatoravstängningsventil så pumpen får trycka upp vattnet, Även lätt att justera in systemet så man får lågt flöde i radiatorkretsen så låg retur uppnås så man får ut max/laddning..

Det kan tyckas vara nått väldigt invecklat men är inte svårare än ett trycksatt system, Den igentliga skillnaden är strypning på returen i radiatorkretsen så pumpen måste trycka upp vattnet till översta radiatorn..
Jag ångrar att jag skar ner en kanon fin oljetank då jag sett hur simpelt det är att använda den i trycklöst system, Tror de flesta skulle tycka det om dom såg ett system i drift..
 
Jag skulle föreslå att ansluta expansion på högsta punkten och isolera ihop med tanken. Fördelen är att man får en automatisk luftning som funkar.
 
Kompisen kopplade in exp.kärlet i botten sedan drog han ångröret från panntoppen/laddkretsen oxå till exp.kärlet vilket inte vart helt optimalt då det verkar som att endel av luften sugs med o skickas in i acktanken, Därför monterades från toppen på 500 l tanken ett rör som bara går rakt upp mot taket oxå så den oxå har avluftning..
Shuntuttaget är på sidan áv tanken ca 25-30 cm från toppen på 500 l tanken vilket är direkt ovanför laddkretsen så om det kommer med luft så åker den inte direkt in i radiatorsystemet utan stannar/åker ut ur tanken.. Det har då inte kommit nån luft till radiatorerna efter installation i september.. :)

Så man kan säga att det finns ångrör både på pannan som skulle haft egen anslutning o inte på laddkretsen o sen en på tanken, Det är parafinolja i båda ångrören o exp.kärlet.. Kärlet är alltid helt kallt/håller samma temp som radiator returen som är 25-27° så man slipper att vv går ut o svalnar i exp.kärl (lilltank) innan det kommer in i acktanken o kyl den ytterliggare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.