Tycker jag iaf, jag höll på att ramla av stolen... Vad tycker ni?

Offerten jag fick från en lokal firma löd på totalt 125.000 kr, varav material var 43.000 och arbete 82.000! Jag tycker det känns hutlöst! Nu ska vi inte köpa med arbete eftersom byggkillarna får dra rören när vi likaså bygger om. Men kan det vekligen vara så himla dyrt att installera ett FTX-system?!??

Vi kommer knappast att handla där iaf :-/ Jag känner mig nästan lite förolämpad...
 
Om du kunde berätta vad det är du har fått offert på så vore det enklare att säga om det va dyrt eller inte.
125000 säger ju inte att det är dyrt när du inte talar om vilka förutsättningar som finns...
modell aggregat, hur mycket rör, två våningar , hur mycket lite luft...osv osv.

Tips nr ett.
Låt inte snickare göra ventilations montörers jobb. Eller ska du låta byggjobbarna göra elektrikerns jobb med?
Eller tror du byggjobbarna jobbar snabbare än vent montörerna.?
 
Redigerat:
Ok, vi har i nuläget ett enplanshus med källare som vi ska höja en våning. I samband med det känns det som att byggkillarna borde klara att samtidigt dra rören, eller...?

Huset kommer i slutändan att vara på 72+100+70m2, alltså ca 240m2 totalt. Vi har fått offert på ett aggregat Swegon ILTO R80 (som jag dessutom får för mig är för litet?) och tillufts- och frånluftsdon från Fläkt Wood. Hur mycket rör, antal don, ljuddämpare etc finns inte specat på offerten. Men materialkostnaden skulle alltså vara förhållandevis liten jämfört med arbetskostnaden.

Det känns hur som helst inte ett dugg bra :(
 
Hej
Här kommer kostnaden för min FTX-ventilation. I arbetet ingick också inbyggning av spirorör eftersom jag har öppet till nock. Huset 180 kvm i etage.

Ventilationsmaterial Alig (Renovent M300 m.m.): 37800 kr (inkl moms)
Arbete: 40 tim á 400 kr, 16000 kr (inkl moms)
Totalt: 53800 kr
 
40 timmars arbete skulle kännas helt ok. 82.000 kr som jag har fått offererat gör ju att de skulle kunna ha en hel månad på sig om de får 500 kr/timmen, och det känns däremot helt orimligt.

Just nu har jag två gissningar; antingen försöker de blåsa oss ordentligt eller så vill de helt enkelt inte ha jobbet (men säg det då!).
 
Sätta spiro kan väl vemsomhelst? Ta reda på var de ska sitta i rummen och sätt dit dem själv medans allt är i bitar eller be snickarna.

Inget som helst svårt och spar de 82 löken till fikapengar eller nåt annat skoj.

Det egentliga jobbet är ju utplaceringen av rören och när det väl är gjort så ska ju resten vara en barnlek (typ en dags jobb).
 
v-g skrev:
Sätta spiro kan väl vemsomhelst? Ta reda på var de ska sitta i rummen och sätt dit dem själv medans allt är i bitar eller be snickarna.

Inget som helst svårt och spar de 82 löken till fikapengar eller nåt annat skoj.

Det egentliga jobbet är ju utplaceringen av rören och när det väl är gjort så ska ju resten vara en barnlek (typ en dags jobb).

Jo det är riktigt, sätta kanalrör är inte hela världen.

Svårigheten är att projektera (dimensionera) kanalrören. Det gäller att ha lite koll på detta annars blir det inte bra.

Jag skulle börja med en enkel luftberäkning för fastigheten. Vill ni ha 0,5 luftomsättningar per timma så är det ju hälften av totala luftvolymen i m3, som skall igenom aggregatet. Klara aggregatet detta? Det bör finnas ordentlig marginal för att kunna öka luftomsättningen framöver.

Nu är det dags att studera samtliga tilluftsrum i fastigheten. När ni vet hur stor luftmängd rummet har och hur ofta ni vill byta luften så är det inte så svårt att beräkna luftflödet i liter per sekund.
Det är nu man måste tänka till lite.....

Förhoppningsvis har vi nu siffra på hur många liter luft per sekund aggregatet skall leverera i tilluft. Nu gäller det att välja rätt dimension på kanalröret så att lufthastigheten inte blir för stor. Blir lufthastigheten för stor blir det oljud i anläggningen.
Ex.på maxflöden för 100mm kanalrör= 22 liter/sekund, 125mm= 40 liter/sekund, 160mm=75 liter/sekund.

Klara ni inte själva av att göra projekteringen så är det nog värt att låta en vent.kille projektera anläggningen innan ni själva börjar kvacka som vent.expert.

Jag är själva ingen vent.expert men jag har i olika sammanghang sett resultatet av en dåligt projekterad anläggning.

En FTX anläggning skall vara TYST! annars kan det kvetta... :)

Hälsningar
SBR
 
Jag tog vägen via USV ventilationsteknik. De säljer paketlösningar med mkt. fina ritningar och för 56.000kr fick jag ett komplett FTX (roterande fläkt) inklusive konstruktionsritningar (både i plan och tredimensionellt), mkt. proffsigt. Blev klar med indragningen för ett par veckor sedan.
Du hittar företaget på www.usv.se
Hälsningar
GK
 
J.A skrev:
Tycker jag iaf, jag höll på att ramla av stolen... Vad tycker ni?

Offerten jag fick från en lokal firma löd på totalt 125.000 kr, varav material var 43.000 och arbete 82.000! Jag tycker det känns hutlöst! Nu ska vi inte köpa med arbete eftersom byggkillarna får dra rören när vi likaså bygger om. Men kan det vekligen vara så himla dyrt att installera ett FTX-system?!??

Vi kommer knappast att handla där iaf :-/ Jag känner mig nästan lite förolämpad...
De FTX jag är inblandad i, kostar mellan 90.000:- - 150.000:- lite beroende på vart i landet vi befinner oss.

Men det går säkert att hitta någon som kan plocka in det för 80.000:- också... :)
Hör gärna av dig när du hittat någon för dessa pengar.
Jag kanske har mera jobb till honom... :)
 
Detta måste ju vara en effekt av ROT-avdraget. Hur kan dom lägga 82000kr på arbetskostnad!! I offerten vi fick hamnar ca 1/8 av det på arbetskostnad. Vi ska ha 4 frånluft, varav två i källare och 5 tilluft varav 1 i källaren.

iofs har du tre plan att dra rör igenom, men ändå!
 
Redigerat:
SBR:Precis såklart ska man få hjälp med dimensioneringen, det var det jag menade med "ta reda på.... osv".

Detta hjälper en del nätbutiker till med vet jag men eftersom jag själv har sjävdrag och inte kommer installera FTX så har jag inte forskat så mycket i det ;)

Spiro kan jag dock sätta utan problem :D
 
Jobbet kan variera väldigt mycket mellan olika hus. Skall det dras i ett befintligt inrett hus så kan det ta mycket tid, om man nu inte vill ha massa synliga rör som sitter ivägen.

I detta fall så kommer det finnas en ½ övervining där rör till 1a våningen skall dras. Om denna ½ våning är helt oinredd, utan gips eller annat och utan innerväggar så kan det ju gå snabbt att lägga rören. Undra om de som gav offert vet det, om det nu är så.

I källaren, får rören synas eller skall de gömmas i trummor. Borra många stora hål i betong kostar tid och verktyg.

Likaså mellan våningen får rören dras hur som helst. Ni kanske vil ha de gömda i några skåp som finns. Alla dessa smådetaljer påverkar jobbtiden.

Hade jag frågat någon firma att göra min installation (1½+källare) med mina krav så skulle jag nog säkert få en offert på många gånger mer än eran. Om det nu skulle finnas någon som skulle tänka sig göra jobbet. Om priset hade varit lågt, så skulle jag inte tro på dom.

Så priset beror på vad man vill ha gjort.
 
Leverantörer vet att det är en tillbyggnad och taklyft. Därmed är väggar och bjälklag väldigt öppna under en tid. Det_kan_inte vara så tidskrävande att installera att det skulle motivera en kostnad på 82' kr, allså en hel månads jobb. Never!!!

Vi kommer absolut att ta hjälp med projektering och ritningar. Någon måste också skriva en inköpslista åt oss *s* Men sedan räknar vi med att byggkillarna ska kunna få det mesta på plats, och i slutändan får någon komma hit och justera flödena.

Men att det ska bli den här firman - aldrig!
 
Det låter väldigt dyrt med de förutsättningarna.
Min installation kostade 23000 i material, men då hade jag tur och hittade ett aggregat för 7000 (ett par år gammalt men obegagnat). 9 tilluftsdon och 5 frånluftsdon fördelat på två våningar och flexdämpare i alla rum där jag vill ha tyst..
Jobbet gjorde jag själv och planerade väldigt noga, dels för att inte behöva beställa för mycket material och dels för att kunna köra på när installationen skulle göras. Mycket "bökig" dragning av rör för att dölja dem så mycket som möjligt. Jag uppskattar min egen effektiva tid för installationen till ca 1 arbetsvecka.
 
F
Jag köpte spirorör ljuddämpare, don och övrigt installationsmaterial från Soliduct.com Lite blandat 100, 125 och 160mm. 7 tilluft och 4 st frånluft. Kostade ca 15ooo:- inklusive en tyristorstyrd lufttransportör för kaminen. Köpte ett Renovent M300BR för ca 22ooo:- Totalt ca 37ooo:- Installerade själv. Tog längre tid än jag hade tänkt mig ca 25-30h trots ideala förhållande. Enplanshus där vinden ej var isolerad vid installationstillfället. Skulle jag ha låtit mina snickare göra ventinstallationen så hade det antagligen blåst baklänges och läckt som ett durkslag....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.