Jag har ärvt en husritning på en stuga om 100 m2 med öppen lösning upp till nock (en limträbalk som stöd på mitten för takbalken i nocken) med sovloft på halva ytan. Takkonstruktionen består av 45x195 ovanpå dessa spikas en oljehärdad
masonitskiva och ovanpå denna kommer 70-reglar med takpanel och tegel. På ritningen anges "luftad taknock" och jag undrar vad det innebär!
 
Luftad taknock vet jag inte om det kallas, men det jag kommer att tänka på är att det ska vara några cm mellan råsponten och isoleringen i taket. Kanske är den lufningen dom menar?
 
Luftad taknock innebär att den luftspalt mellan isolering och yttertaket (som Fisk3n skriver om) skall kunna ventileras ut i nocken. Om innertaket går ända upp i nock går det ju inte att göra detta m t ex ventiler i gavelspetsarna. Man kan då göra en luftspalt på sidorna om nockplankan, genom att sätta tunna distanser mot nockbrädan och spika en tunn bräda på dessa. Man drar sedan upp underlagspappen upp till övre kanten på dessa brädor. Nockpannorna läggs över så att det inte regnar in i luftspalten. Det blir då ändå en öppning mellan nockpannorna och de vanliga takpannorna där den fuktiga luften trycks ut.
 
Bra, nu vet jag hur det är tänkt - tack! Måste innebära - i detta fall - att masoniten avslutas upptill med en luftspalt vid nockplankan. Ovanpå masoniten är 70 mm luft (regel med takpanel ovanpå) och då frågar jag mig om där också måste finnas ännu en luftspalt mellan nockplankan och takpanelen. Kan det inte räcka med den första spalten på masnoniten och dom 70 mm som finns över denna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.