Hej, jag undrar om ett hus har Taxeringskod: "221 Småhus, fritidsbostad för 1-2 fam" hur taxeras det om till "220, Småhusenhet, helårsbostad för 1-2 familjer"
Vilka är ev fördelarna + nackdelar. Huset har idag enskilt VA, men det går att ansluta till kommunalt.

MVH
Andreas
 
  • Gilla
Bilbobygger
  • Laddar…
Mig veterligen gör fastighetskoden ingen praktisk skillnad för ägaren. Om fastigheten ligger inom kommunalt VA-område går det alldeles utmärkt att ansluta den också som formellt fritidshus.

En gång i tiden höll sig bankerna med en särskild räntetabell för belånade fritidshus. Men den tiden är förlänge sedan slut.
 
billy_baver skrev:
En gång i tiden höll sig bankerna med en särskild räntetabell för belånade fritidshus. Men den tiden är förlänge sedan slut.

I vårt fall fanns denna särskilda räntetabell fortfarande kvar när vi köpte fritidshus för 2 år sedan. Detta på grund av att fritidshuset inte hade badrum/WC utan endast utedass.
 
Jorg: Skulle banken erbjuda lägre ränta bara för att ni byter taxeringskod?
 
om man byter taxeringskod får man bygga mer än dom 55 + 25 som man får bygga på 211 tomter?
 
Absolut inte. Taxeringskoderna har inte det minsta att göra med planbestämmelser.
 
Mitt 221 hus är på 100kvadrat + 60kvadrat källare och 40 kvadrat länga. Byggt 1928. Enligt banken kvittade det om det va 220 eller 221 taxeringskod.
 
Så... Vad är då skillnaden i praktiken. Finns det några. Någon som vet?
 
Jag vill minnas att jag har läst att fritidshus inte behöver ha möjlighet till handikappanpassning vid om/tillbyggnad.
 
billy_baver skrev:
Absolut inte. Taxeringskoderna har inte det minsta att göra med planbestämmelser.
så det jag heltenkelt letar efter är information om planbestämmelser, tackar.
 
Nyfniken skrev:
Jag vill minnas att jag har läst att fritidshus inte behöver ha möjlighet till handikappanpassning vid om/tillbyggnad.
Möjligt att byggnadsnämnden inte tänkte till eller var pålästa nog, men handikappsanpassning var ett krav när jag byggde till mitt "fritidshus". Men det kan ju bero på att dom inte var pålästa eller tänkte på det...
 
Hemmakatten
Ett fritidshus är, från byggnadsnämndens sida, att anse som ett permanenthus (med därvid följande bestämmelser) om man är folkbokförd på adressen.
 
Okej, så vad är skillnaden mellan fritidshus och helårsbostad?
 
Hemmakatten
Skillnaden är det jag skrev om i mitt förra inlägg. Dvs. används huset som en permanentbostad (man är skriven där) så måste ev. tillbyggnader byggas enligt de regler som krävs för permanenthus. T.ex. som i ditt fall där byggnadsnämnden krävde en handikappanpassad toalett.

För kommunen så är det stor skillnad om ett område är klassat som ett fritidshusområde eller permanenthusområde. I ett fritidshusområde finns det inte samma krav på kommunen att ha samma infrastruktur som i ett permanenthusområde. Tex behöver man inte erbjuda sophämtning i samma utsträckning, inte ha busslinjer, inte heller bygga dagis o skolor eller se till att det finns bra dricksvatten och avlopp till alla hus.
 
Okej, strålande. Då är jag med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.