Det korrekta tillvägagångssättet när man ska lufta elementen:
1. Stäng av cirkulationspumpen
2. Öppna shunten för fullt
3. Spring runt och lufta.

Är det korrekt?

//Janne - Som just nu bara har värme i övre halvan av elementen.
 
Stäng av cirkulationspumpen har jag aldrig gjort men annars verkar det rätt.

Däremot så kan du ju kolla om returen är öppen på elementet också för det verkar som den är ganska hårt reducerad. Om du har luft få du oftast värme närmast rörena men inte längre bort.
 
cirkulationspumpen bör stängas av har expertis uttalat sig om, annars kan luftfickor tryckas runt i systemet, istället för att lägga sig "högst upp" och bli avluftat.
 
I vissa fall kan det vara klokt att låta pumpen vara avstängd typ "över natten" innan man börjar lufta. På så vis får vattnet god tid på sig att lugna ner sig. Småbubblorna hinner samlas till större bubblor som i lugn och ro hinner flyta upp.
 
Jag har aldrig stängt av cirk.pumpen och luftningarna har utförts med stor framgång.
Alla element blir varma över hela ytan :)
 
När jag moneterade radiatoerna såg jag till att alla lutade några millimeter så att luftventilen kom på högsta punkten och jag har inga problem med luft. Jag brukar inte stänga av pumpen och har skitbra värme.
 
Stäng av cirkulationspumpen! Vänta minst 15 min.
Lufta elementen.
Varför man gör så är att man inte kan vara riktigt säker på att cirkulationspumpen inte fått snurr på luftbubblor som föregående talare sagt. Glöm inte fylla på tryck i systemet efer avluftning.
 
Att man ska stänga av CP har jag också hört.
Kan det inte ha att göra med att vattnet vill lugna ner sig lite och pumpen bygger väl upp ett under tryck?
 
pump bör stängas av, på så vis stannar den luft som fins i radiatorn kvar där, men visst, det KAN gå utan
 
  • Gilla
Bosch
  • Laddar…
Men, Du grabbar och tjejer(?)
Är det inte viktigt, framför allt i en villa i två våningar, att man börjar luftningen högst upp/längst bort (eller om det nu är tvärtom)?
Hälsn./BillyBoy
 
Jag har ett element på övervåningen som är kallt. Men jag känner värme i röret till elementet.
När jag öppnar luftnippeln kommer det vatten direkt, ingen luft.
Kan man behöva låta vattnet rinna ett bra tag innan luftbubblan kommer?
 
larsson1 skrev:
Jag har ett element på övervåningen som är kallt. Men jag känner värme i röret till elementet.
När jag öppnar luftnippeln kommer det vatten direkt, ingen luft.
Kan man behöva låta vattnet rinna ett bra tag innan luftbubblan kommer?
Kommer det vatten är nog inte problemet luft.
Antagligen cirkulerar inte vattnet genom elementet av någon annan orsak.
Radiatorventilen kan ha fastnat i stängt läge, eller så kan det ha kommit skräp (rostflagor eller liknande) i vattnet som satt stopp.
Eller så kan returventilen till radiatorn vara stängd.
Eller så kan det vara något annat fel.
 
Om man inte har en väldefinierad hög punkt med en avluftningsventil i respektive grenflöde...så blir det att stoppa pumpen..avlufta..starta pumpen och avlufta..stoppa.starta o avlufta etc...man kan få hålla på rätt länge innan ingen luft kommer ut
 
abrovink skrev:
Det korrekta tillvägagångssättet när man ska lufta elementen:
1. Stäng av cirkulationspumpen
2. Öppna shunten för fullt
3. Spring runt och lufta.

Är det korrekt?

//Janne - Som just nu bara har värme i övre halvan av elementen.
Men om elementen är varma upptill så fungerar det ju, kan inte vara någon luft där då.
Däremot så går kanske cirkulationspumpen på låg fart så radiatorn kyls ned i den nedre delen, det brukar vara så.

Frågan är har du kallt inne?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.