Har börjat ledsna på att inte ha någon som helst arbetsyta i min lilla kokvrå.
Dessutom är jag duktigt trött på att inte ha någon fläkt. Så fort jag steker någonting rökfylls hela lägenheten. Vilket verken jag eller katten uppskattar särskilt.

Finns väl egentligen tre st kriterier som ska uppfyllas.
1) Någon riktigt arbetsyta. Har som synes satt ett uppfällbart bord på väggen. Men det funkar egentligen bara till att lägga skärbrädan på å skiva bröd. Kan inte direkt lägga någon tyngd på bordet.

2)jag vill kunna sätta upp en kolfilterfläkt. Just nu står spisen under fönstret vilket inte möjliggör en fläkt. Inte så skönt att stå med öppet fönster på vintern.

3)jag behöver ha ett städskåp. Lägenheten är på 25kvm och jag har bara två garderober. Dom är redan fyllda med annat.

köket är 240 x 150
På ena kortsidan finns där , som synes, ett litet fönster.

Skulle nog kanske kunna tänka mig att riva iaf halva väggen.

Vore mycket tacksam för lite tips tankar å idéer.

ps. av någon anledning blev bilderna snea. ber om ursäkt för det. ritningen blev lite halvdan...hoppas den går att tolka ändå. ds.
 
  • DSC_0150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0151.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0152.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0155.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0156.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det vore fint med en ritning.

Min polare hade en liten etta på 23 kvm med världens bästa kokvrå. Man hade öppnat upp väggen mot rummet och låtit köksbänken fortsätta ca 80 cm in i rummet på icke-fönstersidan och så fått arbetsyta/sittplats. Så att du får ett U-kök.
Det är synd nu att kylskåp och städskåp är i blickfånget när man tittar in.
 
Du hade inget lätt kök att planera, jag tycker det blir fel hur man än gör. Men jag skulle nog gjort såhär.

Rivit 94 cm väggen ut mot "vardagsrummet"

Städskåp går bara in in i ditt kök så att det går att få "bra". Jag hade istället byggt ett klädskåp med baksidan mot dina nuvarande graderober, alltså så dörrarna skulle vätta mot vardagsrummet och hallen blivit lite längre i och med du fått kortsidan däremot. Sedan använt någon av garderoberna i hallen till städskåp.

Nu till köket, elementet skulle jag dragit om till andra sidan väggen och satt ett snyggt elementskydd över.

Sen hade jag börjat med kyl i hönret där elementet står så att dörren så vätter mot den andra kortsidan i köket. Sen hade jag fortsatt med ett 90x90 hörnskåp. Sen ett diskbänksskåp på 50mm på långsidan och sedan en hörnlösning med spisen längst in till höger. Totala längden på långsidan blir med det 245mm men det gick att klämma in i ikea planseringsprogram trots att det inte borde gå:). Men går alltid modifiera in det lite om där skulle diffa 5 cm.

Vidare hade jag satt två 40x40 skåp brevid spisen som vätter ut mot vardsrummet och där den rivna väggen var. Inga väggskåp här utan det har du bara från kylen fram till spisen.

Det här är den mest optimala lösningen jag kommer fram till i alla fall. Var inte så lät att planera ihop något i ditt kök direkt. Finns säkert dem med bättre förslag....

Hoppas jag har tytt bilderna och det rätt nu:)
 
Redigerat:
tack för dina tankar.. vore kanon att få se någon skiss på förslaget.

tyvärr har jag inte plats att bygga några garderober i lägenheten. Den ena garderoben är fylld med ytterkläder/skor/vinterkläder osv. Den andra är fylld med en massa andra prylar.

Ett alternativ får väl nästa vara att ordna med prylförvaring under min upphöjda säng i alkoven och då köra städgrejerna i den ena hallgarderoben.

var på ikea ett par timmar idag och prövade lite olika sätt att lösa det...men inget blev riktigt bra. och så saknade jag några mått.
 
untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om du kan tänka dig att ha en halvkyl så kan du ha städskåp ovanpå, och sen gömma frys någon annanstans(tex under köksön). Eller bara ha en kylfrys. Håller med om att städskåpet ställer till det.

Här har du ett förslag. Arbetsytan vid spisen (50 cm spis) skulle kunna vara fällbar. Kanske blir trångt vid ingången annars. Den lilla köksön kan fungera som litet matbord. Elementet under fönstret. Överskåp ovanför diskbänk.

För galet?
 
Redigerat:
Vad har du för takhöjd?
Hur lång är väggsnutten mellan öppningen till hallen och den 128 cm långa väggen?
 
jag är nästan helt säker på att takhöjden är 240...
den lilla vägsnutten är väl 10-20cm
 
(Känner redan från början på mig att det här kan bli långt...) :)

I valet mellan mycket arbetsyta eller mycket förvaring – är jag en förespråkare för att först och främst optimera arbetsytan i ett så här litet kök.

Och ja, håller med tidigare som svarat att det framför allt är städskåpet som ställer till det. Hade hoppats på att kunna föreslå två 37cm djupa högskåp/garderober mellan hallen och köket. Istället:

i) Ett 37cm djupt högskåp/garderob placerad mer åt köket till och eventuellt flankerat åt hallen till av grunda öppna vägghyllor.

ii) Ett hörnskåp mellan köket och ytterväggen. (T.ex. en garderobsdörr från IKEA på en egenhändigt byggd triangulär stomme: en skiva fäst på två fasade väggreglar, med ursågad dörröppning och målad i samma färg som väggen bakom.)


(Det här är några tankar och ideér, delvis utifrån hur mitt eget 240x130cm kök blev...)

1) Spar väggen till köket. I en liten lägenhet är det trots allt skönt att kunna stänga matoset inne och stänga ute buller från kyl och frys om natten och från diskmaskinen om dagen.

2) I din lägenhet skulle jag föreslå ett parallellkök (med arbetsyta mot badrummet åt och med spis och diskbänk framför fönstret) och inte ett linjärt kök som hos mig.

3) Om du väljer ett IKEA-kök så begränsa dig inte till inredning från köksavdelningen, eller vad deras (inte alltid lysande) planeringsprogram tillåter. Till arbetsyta mot badrummet åt skulle det t.ex. kunna funka med en 150x75cm rostfri skrivbordskiva VIKA HYTTAN (fäst direkt i väggen på reglar eller vinkeljärn och ev. med djupet kapat i bakkant och sandwich-fyllningen av papp utbytt mot en mer stöttande spånskiva), med 55cm breda bänkkylskåp och bänkfrys under till höger och plats kvar för elementet till vänster och hela raden fullt med höga väggskåp ovanför.

4) AVSIKT jalusiskåp funkar utmärkt som väggskåp om man, förutom att skruva dem i varandra och i väggen bakom, även kan dra fast dem i väggarna till höger och vänster om (den inte allt för långa) skåpsraden. De är dessutom förvånadsvärt enkla att kapa ner i bredd för att verkligen optimera väggytan. (En vinkelslip underlättar när man ska få stången i fjädercylindern fyrkantig igen efter att ha kapat till den.)

5) Med spisen (och fläkten) i ett hörn kan du göra som mig: Valde föregångaren till (kolfilter)fläkten NUTID P600 och byggde ovanför den ända upp i taket ett tillhörande lika djupt väggskåp med rostfri lucka och täcksida. (Ventilationsslang genom skåpet och utblås genom ett gjutet aluminiumgaller upptill.) Eftersom skåpet sitter både i sidan och i ryggen går det att lasta in en hel del.

6) Hade jag upptäckt Candy Trio(häll, ugn och diskmaskin)(http://www.candyhoover.fi/svezia/novita/trio/index1.htm) innan jag började med köket och inte efter jag blev färdig – skulle upplägget sett annorlunda ut. (Har dock läst om dem att det gäller att ha tur och inte råka ut för ett måndagsexemplar, d.v.s. verkligen hitta en återförsäljare man litar på i händelse av ev. garantireprationer.) Lite ideér på hur man kan få till väggen mot fönstret:

a) 2,5cm passbit, en Candy Trio till vänster, 40cm lådstomme i mitten, 45cm kapat skåpstomme till höger med 45cm-diskmaskinsfront som dörr och ytterligare en 2,5cm passbit. (Beroende på vad man kan hitta för diskho/diskbänk, får man kanske offra den djupa lådan i skåpsstommen och bara sätta fast lådfronten överst där diskhon ev. inkräktar.)

b) 5cm passbit, 60cm inbyggnadsstomme till vänster med: spishäll, Bosch/Siemens kompaktugn(vanlig ugn, varmluft och mikro) och en djup låda under för kastruller, 80cm diskbänksskåp till höger (med en bänkdiskmaskin inuti) och 5cm passbit.

c) 2,5cm passbit, 50cm spis till vänster, 45cm diskmaskin i mitten, 50cm diskbänksskåp och 2,5cm passbit.

d) Någon kombination av ovanstående. (T.ex. 50cm spis, 40cm lådstomme, 55cm diskbänkskåp (med bänkdiskmaskin inuti) och två 2,5cm passbitar.)
 
...det är dessutom trevligt att kunna titta ut genom fönstret när man står och diskar . :)
 
tack för ett långt och bra svar!
Vore trevligt med en ritning på hur du tänkt dig det, så blir det mer klart i mitt huvud :)
En diskmaskin är dock inget direkt måste i mitt lilla hushåll.

Har börjat fundera på om jag inte på något sätt skulle kunna, delvis, göra om den ena garderoben i hallen, så att den rymmer lite städutrustning.
Då blir det lite enklare att få till köket.
Funderar nu lite på om man skulle göra ett L-kök. Sätta ett högt skåp längst kortsidan mot badrummet. Och i detta sätta in min befintliga kyl och micro. Så som jag har det idag. Längst den "långa sidan" blir det en bänkskiva hela vägen. Med spisen i mitten och diskho längst till höger. Väggskåp hela vägen. Och så ingenting framför framför fönstret.

Detta innebär ju att jag isf skulle behöva flytta elementen. Tänkte höra hur det går till.
Huset är från slutet av 50talet så det är vattenburen värme med rör som kommer upp ur betonggolvet. Innebär det att någon får komma och fräsa ur skåror i golvet som en VVS-snubbe lägger rör i och sätter upp det på väggen vid fönstret?
har ju ändå tänkt lägga klickgolv.
 
Jag har en mycket större lägenhet, och med ett sas riktigt kök, men inte plats för städskåp ändå. Vi har löst det med att dela upp det så att kemikalier etc står i skåpet under diskbänken, hink och mopp och dammsugare (egentligen de delar som kräver ett skåpeftersom de är höga)i en klädkammare. Hink och mopp bodde ett tag i badrummet. Vi skaffade också den minsta dammsugare vi kunde hitta. Glödlampor och sådant högt upp i ett köksskåp, mediciner i en byrålåda.

Jag skulle definitivt prioritera bänkyta, men jag skulle också helt klart öppna upp mot rummet, eller "halvöppna" från bänkhöjd och uppåt. I en sådan liten lägenhet är dörrar bara i vägen. Och att det är trevligt att kunna se två fönster

Mitt förslag ovan fungerar nog inte hos dig eftersom utrymmet bara var 10-20 cm :D. Å andra sidan snodde jag det rakt av från min polares gamla fina etta. Men hans ingång var annorlunda.

Måste säga att det är en märklig elementplacering...
 
En galen idé till: Ett runt städskåp/kakelugnsattrapp i hörnet mellan köket och ytterväggen.

Hursomhelst, kladdade ner ett par snabba skisser av ett parallellkök:
 
  • kludder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ju mer jag tänker på det, dessto mer övertygad blir jag av din ritning 7310070025302 .

Problemet med den är väl att dra avloppet på något bra sätt. I dagsläget går avloppet ungefär där spisen stå på din ritning. Eller tom lite "hitom" spisen.
Undra hur man skulle kunna lösa det på något bra sätt...
Annars gillar jag det väldigt mycket...

Det där med att ha en liten kyl och en liten frys vore ganska smutt, då jag tycker att mitt frysfack är näst intill för litet (eftersom jag bor ensam blir det ju nästan mer att man lagar mkt mat och vill kunna frysa in, men det finns det ju knappt plats till idag).
Å andra sidan är min kyl/frys bara precis ett år gammal och det skulle nog gå att ställa den t.ex. där du satt kylen och ha ett vanligt skåp där du har satt frysen.

Men som sagt. Den stora frågan är avloppet. Någon ide om hur det går att lösa den biten?

det sitter förresten inge dörr i öppningen. Bara en dörröppning liksom. Skulle nog vilja behålla väggen intakt iom matos + att det känns som att det bli lite mer lägenhet när det blir "ett rum till" på min 25kvm :p
 
Redigerat:
En rokad kan få idén att fortfarande fungera, om än kunske inte lika bra.

Diskbänken 70cm djup(istället för 60cm) ger utrymme i bakkant att dra förbi VA till diskhon.

Arbetsbänken mot badrummet 60cm djup(istället för 70cm) och då en 50cm bred spis i hörnet - med en lite mer vanlig (eller utdrags-) fläkt under överskåpet. (Använda samma spis som idag?)

Kylen byter plats med frysen, och frysen hamnar på andra sidan rummet.

Där spisen skulle ha stått, och rören kommer upp ur golvet, istället ett 40cm brett högskåp/städskåp: Ev. med lådor nertill och inbyggnadsmikro (och nödvändig förstärkning av stommen) i skåpsidan. Ideér på 70cm djup täcksida: liggande bänkskåpstäcksidor eller sätta gips och kakla?
 
  • pk_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det där ser ju också lite intressant ut...
Vad det gäller att behålla gamla vitvaror, så är det nog större chans att jag skulle behålla kyl/frys framför spisen...kylen är ju trotts allt bara året gammalt.....fast å andra sidan är det kanske lika bra att optimera allt när man ändå håller på....dvs sätta in en större frys...

men det vore intressant att se om du skulle kunna få till något med min befintliga kyl/frys...den har måtten 1209/500/604

tack för dina fina skisser!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.