konichiwa girl skrev:
jag tycker inte att det bara hänger på sitsen. Nu vet jag inte hur Bauhaustoaletten ser ut, men många moderna toaletter brukar vara antingen runda eller väldigt smala i designen. Jag gillar den från Svedbergs för att den är lite kantig och har lite äldre formspråk. Plus att den har dolt s-vattenlås, inga jobbiga krokar att rengöra.
Det skulle lika gärna kunnat vara jag som skrev detta.. :) precis därför vi valde den modellen!!!
 
Sophie: Är det Svedbergs 9027 du har? Den är såå snygg, om man nu kan säga det om en toalettstol ;)
Vart köpte ni den och kommer du ihåg vad ni fick betala?

Jag har varit väldigt sugen på en sådan där engelsk toalett länge. Men tycker dom är hualöst dyra.
 
Efterlyser också andra tips för toaletter som liknar eller påminner om "gamla" toaletter eller toaletter i engelsk stil.
Hade gärna köpt en engelsk stil toalett men tycker att dom är så fasligt dyra.
 
Linisen_01 skrev:
Sophie: Är det Svedbergs 9027 du har? Den är såå snygg, om man nu kan säga det om en toalettstol ;)
Vart köpte ni den och kommer du ihåg vad ni fick betala?
Nej det är det faktiskt inte. (men den verkar ju vara lik eftersom vi diskuterat den längre upp i tråden.)Den heter Svedbergs 9032. Ordinarie pris var 2400 :- ungefär. Vi har köpt den på Bygga (Woody) i Markaryd.
 
Sophie skrev:
Nej det är det faktiskt inte. (men den verkar ju vara lik eftersom vi diskuterat den längre upp i tråden.)Den heter Svedbergs 9032. Ordinarie pris var 2400 :- ungefär. Vi har köpt den på Bygga (Woody) i Markaryd.
Ok men då är det samma toalett, skillnaden är att 9032 levereras med plastlock medan 9027 levereras med hård sists.
 
Aha... så enkelt! Ja vi köpte som sagt en hård svart sits på Bauhaus. Att man har svart sits gör enormt mycket för utseendet.
 
Val av Wc stol beror naturligtvis av övriga detaljer och årtal samt nivå man vill efterlikna, men generellt bör man nog tänka tydligt direkt huruvida man vill ha tex en wc som ser ut som de verkligen såg ut under en viss period, i Sverige, eller om man vill ha whatever som kan passera som gammalstil. Det senare är ju en form av fantasidesign. Söker man det förra, är det bara att söka en begagnad från tiden, då får man en som ser ut som de såg ut vid tiden ifråga, i Sverige (men kanske upptäcker man då att man rent av inte tycker om hur de verkligen såg ut...)

De engelska/kontinentala retromodellerna kan se 'konstiga' ut OM man tror att äldre WC per definition betyder Svensk (/tysk?) IDO från 40 talet, men det beror på att liksom svenskar tenderar att tro att äldre badrumsinredningar måste se ut som när sådana blev massproducerade och spridda till bredare lager, så tänker britterna likaledes, men ligger före och hamnar i viktoriansk byggnadsboom tidsmässigt, vilket ger annan stil. Mig veterligen har marknaden för sanitetsporslin dessutom tidigt varit så internationaliserad att engelska fabrikat förekommit generellt i stor skala även i Sverige. Det finns därmed något godtyckligt i att tänka sig att ett nyinstallerat badrum i små hus på landet tidsmässigt skall ligga kring den svensk massproduktionens tid (som har framförallt med urban bebyggelse att göra), snarare än (ny-)importerade viktorianska el.dyl. engelska produkter eller franska dito. Detta är än mer giltigt tycks det mig om valet dessutom står mellan engelska hantverksmässigt tillverkade produkter, som söker kopiera de produkter som fanns på den europeiska marknaden, och svenska 'classic' modeller från gustafsberg eller liknande, som formmässigt har precis ingenting med äldre svensk wc/badrumsdesign att göra, utan bara är 'enkla', 'avskalade', och således i vissas ögon 'smälter in' var man ställer dem. (Har man den senare prioriteringen är nog minimalistiska modeller som IDO/Pozzi och annat Starck-designat att föredra).

När jag ser diskussionen ovan är en reaktion att det är rent av mystiskt att inte IDO mfl bara tar fram ritningarna ur arkivet och gör en serie 20', 30' osv, (som IFÖ electric delvis gjort) så slapp vi famla i blindo. Jag tror att många skulle instämma i att den designen är helt överlägsen nostalgi/fantasi/retro modellerna.
 
Tja, i vårt hus fanns inte toalett förrän i början av femtiotalet. Porslinet som finns där ser ut som porslin gjorde på femtiotalet. Således vill vi ha porslin som motsvarar det, och inte något viktorianskt dito som defintivt inte passar in. Små hus på landet lär ju ha haft det ungefär som vi. Utedass långt in på 1900-talet, med andra ord.

Det är visserligen en annan diskussion, men jag har verkligen svårt att förstå varför sådant som gjorts i minimalistisk/modern design (oavsett om det är badrumsporslin, strömbrytare eller armaturer) skulle smälta in? Det är ju i allra högsta grad sådant som är "samtidsdesignat" som kommer att kännas daterat om tio år. Och personligen tycker jag att det är riktigt, riktigt fult. Standardporslin som ser ut som standardporslin gjort de senaste trettio åren kommer att se ut som standardporslin även om trettio år.
 
N
Hej!
Vet någon var man kan köpa gamla toalettstolar från 20-30-talet? Har köpt en 20-talsvilla som är i behov av "nya" stolar.
 
Prova byggåtervinningen i Tomelilla. De har bra rotation och får ofta hem roliga saker.
 
Bra tips. Adress/hemsida till Tomelilla BÅ?
Malmö har också en sådan men det märks på utbudet att det är mest lägenheter materialet kommer ifrån (spelar kanske inte så stro roll vid letande av toalett men upplevelsen i Malmö är det det finns massor vvs men inte i den åldern - det åker nog oftast på tippen :( )
 
Hur funkar det med gamla toastolar när spolningsmekanismen går sönder?

Vi slängde nyligen en 50-tals stol p.g.a. att det inte gick att hitta reservdelar och toan stod o rann för jämnan.
 
Vi renoverade alla delar innuti vattentanken på vår gamla från 40-50talet. Min svärfar som är rörmokare sa att det inte var några problem att hitta delar. Han köpte på RinkabyRör.

Men jag vet ju inte vilken modell det var på den.
 
Jag kikade där, snuskigt dyra dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.