Nu är en utmärkt tid att bygga, låga räntor och 2010 ser ut att bli ett bra år för Sverige enligt bedömare.

Det är väl nästan hälften som har börjat bebyggas nu?! Fortfarande c:a 17 tomtar lediga. Vårt hur kommer stå färdigt i augusti / september så jag antar att man får stå ut med grannar som bygger. Men å andra sidan står jag ut med tokiga grannar i vårt flerfamiljshus nu..
 
Nu börjar många hus poppa upp där ute. Men fortfarande 19 tomter som inte är valda enligt Tomtköns hemsida.

Jag längtar till augusti - september när vårt hus är färdigt, det riktigt kliar i fingrarna efter något att göra! :)
 
Idag börjar husbygget för oss! Beräknad inflyttning i början av Oktober. Kul att det redan har byggts en hel del. Hoppas de sista tomterna går snart. Det är ju mycket trevligare om det finns hus på alla tomterna.
 
Lilleby 3:36
Nu närmar det sig för oss, innan april månads slut ska vi vara inflyttade i vårt
nybyggda hus. Det återstår förstås en del jobb även efter inflyttningen, utvändig målning, garagets färdigställande, altanbygge, trädgårdsanläggning m.m. men lite roligt ska man väl ha själv...

Vi drabbades av inbrott och fick vitvaror och verktyg stulna, mellan 24-25 februari. Någon som sett något eller drabbats av liknande brott? Fruktansvärt tråkigt, men lyckligtvis kan vi i detta fall räkna med försäkringsbolagets support.
 
Daniel E skrev:
Lilleby 3:36
Nu närmar det sig för oss, innan april månads slut ska vi vara inflyttade i vårt
nybyggda hus. Det återstår förstås en del jobb även efter inflyttningen, utvändig målning, garagets färdigställande, altanbygge, trädgårdsanläggning m.m. men lite roligt ska man väl ha själv...

Vi drabbades av inbrott och fick vitvaror och verktyg stulna, mellan 24-25 februari. Någon som sett något eller drabbats av liknande brott? Fruktansvärt tråkigt, men lyckligtvis kan vi i detta fall räkna med försäkringsbolagets support.
Jag råkade ut för samma sak när jag byggde i Lilleby 1996. Fick alla vitvaror stulna dagen innan slutbesiktningen. Inte alls kul! Har hört att det via inside-tips finns ligor som åker runt och "plockar upp" vitvaror i nybyggen.
 
Usch vad tråkigt!
Jag har hört att många snickare packar upp vitvarorna ur emballaget så fort som möjligt för att det ska bli svårare för tjuvar.
 
F
Trist med vitvarustöld. Jag valde att köra hem mina vitvaror själv så att ingen skulle kunna tipsa buset. När jag kör mot huset så märker jag att jag är skuggad av en bil, nojig som man är efter att ha läst om alla vitvarustölder i området så snurrar jag runt en stund och det är ingen tvekan om att dom följer efter mig. Dom ger upp efter en stund och jag åker till huset och börjar lasta av. Efter en kvart kommer bilen smygande igen och stannar utanför huset. Jag går fram och slite upp dörren och frågar om dom ville ha korrekta modellbeteckningar för Blocket-annonsen. Det ville dom inte, det var civilpoliser som tyckte det var lurigt att en rostig Saab åkte runt i med nya vitvaror mitt i natten.
 
Rolig berättelse i alla fall... :)
Trevligt att polisen i vissa fall ägnar lite uppmärksamhet åt denna typen av brottslighet, i mitt fall ville de inte ens skicka ut någon att titta på det...
Jag körde själv mina grejer också, men det hjälpte visst inte.
 
Det närmar sig för oss oxå. Drygt en månad kvar.
Vi har också kvar att göra, målning utvändigt, altan, trädgård, uppfart och carport. Lite vill man ju dock göra själv. Då syns vi snart blivande grannar!
 
Nu har de börjat resa vårt hus! Roligt att se om allt blir som man hade tänkt sig! :)
 
Jag fick lite isolering och taktegel över när jag var klar med huset, och tänkte höra om någon vore intresserad av att köpa detta till halva priset.

Paroc 120mm*560mm 4Pkt 20,8 m2 140kr/Pkt
Isover 120mm*560mm 1Pkt 5,2 m2 140kr/Pkt
Isover 95mm*560mm 1 Pkt 6,5m2 140kr/Pkt
Isover 45mm*560mm 2 Pkt 26m2 140kr/Pkt
Isover 45mm*410mm 4Pkt 52m2 140kr/Pkt



Takteglet är tvåkupigt betongtegel från Mjöbäcks pannan
MP 201 GRÅ
135Pannor ca 14m2 3,50kr/st

http://www.mjobackspannan.se/mp201.html


Daniel 0739862523
 
  • Panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090417320.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090417321.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det full aktivitet ute i Lilleby! Många som passar på att måla när de har ställningarna kvar. Verkligen kul att se husen ta form!

Vi ses!

// Robban
 
Hej

Nu kommer vi också till området. Snart börjar det pålnings och markarbeten på tomt nr: 21. Det blir väl huset nästan mitt emot dig Roev08, om jag inte läst fel på tidigare inlägg.

Skall bli spännande att se hur huset kommer upp till sommaren.

För övrigt har jag tagit reda på att rondellbygget vid kiosken påbörjas i år. Det blir då lite lättare att komma ut. Rondellen i B-Området byggs nästa år.

Vi hörs..

/Henrik
 
En bitter (?) bloggare ventilerar sin bittra avsky och får sura uppstötningar mot dem som vill bo i eget hus på Älvegårdsvägen.. "..Trots min personliga aversion mot villaområden.. "
Han får det visst även till att det påverkar världssvälten, att denna form av boende inte passar in i ett klimatsmart och ekologiskt hållbart samhälle mm mm..

Att det finns människor som har så lite att göra att de måste klanka ner på andra och deras val av boende?

http://sjalvgodochbitter.blogspot.com/2008/06/nybyggen-i-gteborg-2-lvegrdsvgen.html
 
Välkommen Henrik!

Äntligen har våra grannar runt 32:28 börjar bygga. Kändes lite ensamt ett tag! =)

Själv så har vi precis gjort färdigt för sprutisolering av taket, alltså masonit + plast + glespanel. Ett jäkla jobb men nu är det gjort. Nästa steg blir garaget för vår del. Ibland är det nästan så man ångrar att man inte valde med det i entreprenaden. Men jag antar att det var lätt att sitta i höstas och tänka att man skulle fixa allt själv... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.