661kWh i januari här och 540 kWh i februari, har dock inte koll på hur mycket som går till cirkulationspump och pelletsbrännaren. Datorerna stängs aldrig av förutom den bärbara, värmer ju källaren lite också hehe. Sen är väl bastun på 6kW igång ca 1-1½ timme varannan dag. Kyl/frys, diskmaskin och tvättmaskin är iallafall energiklass A till A+, men inte den gamla frysboxen som står i garaget. Räknade på ifall det skulle löna sig att köpa en ny för lägre elförbrukning, men det skulle ta ca 10 år att tjäna in kostnaden för en ny.
 
Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Jag försöker få ner el förbrukningen.När året är slut skall jag avlägga rapport. Feb 393kW Jag gissar att motor/kupevärmare till bilen har bidragit till den höga förbrukningen
264096kWh (393kW x 24h x 28d = 264096kWh ) i februari?? du får nog snåla ner lite på motorvärmaren.. Alltså om du snittar 393kW.

Eller så menar du 393kWh för februari.. ett litet "h" kan göra stor skillnad ;)

Samma gäller fremar.

Jag vill inte låta gnällig och ja.. i dessa fall förstod jag att det skall vara ett "h" efter men det kan lätt bli missförstånd.
 
Fixat här med ;)
 
mycke_nu skrev:
25% av 6000 kWh är 1500 kWh, det är vad en familjebil drar på 150 mil. Det lättaste sättet är att spara denna energimängd är minska bilkörandet med 10% eller skaffa en bil som drar 10% mindre soppa.

Inget för mej dock.. ;):cool::D

min "familjebil" drar ju 10% mindre än din, och är mer än 10% större... dock går den på brännolja..
 
  • 96490-909678.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electrocuted skrev:
min "familjebil" drar ju 10% mindre än din, och är mer än 10% större... dock går den på brännolja..
Vaddå 10%, jag gör av med 1.5 l/milen. ;):D
 
mycke_nu skrev:
Vaddå 10%, jag gör av med 1.5 l/milen. ;):D
och ändå har du 2 burkar och 2 hjul mindre än jag, då kan man ju säga att jag kör miljöbil!...;)
 
Boggie (eller dubbelmontage).. avis.. visste väl att jag skulle skaffat något häftigare..
 
mycke_nu skrev:
Boggie (eller dubbelmontage).. avis.. visste väl att jag skulle skaffat något häftigare..
japp, Dually för att vara korrekt, och Crewcab med riktiga bakdörrar dessutom...
385 hästar och 850Nm räcker för att rita 4 lakrisremmar i asfalten.. möjligtvis 6 lakrisremmar om jag lägger i 4wd..


nu börjar det bli rejält OT, men jag har en liten fråga till dig när vi ändå är inne på detta, din explorer, har den röda blinkers kombinerat i bromsljusen bak?, och isåfall, slapp du bygga om till orange när du tog in den som flyttgods?
på min GMC fick jag sätta orange (som jag återställde till original efter besiktningen)
men jag har en polare i canada som ska flytta hit, och då vill jag att han köper med en Buick roadmaster till mig, och då vill jag veta om jag får ha original blinkers på den, bilprovningen säger olika varenda gång man ringer dem...
 
Nej, inga röda blinkers om det inte är flyttgods, måste bo "over there" 6 månader. Min Cheva har numera orange "backljus" som blinkar åt det håll jag vill. Ser lite orginal ut (men inte besiktad så)

Om polaren reg-besiktar bilen som flyttgods (och sedan säljer den till dig)

Protte
 
prototypen skrev:
Nej, inga röda blinkers om det inte är flyttgods, måste bo "over there" 6 månader. Min Cheva har numera orange "backljus" som blinkar åt det håll jag vill. Ser lite orginal ut (men inte besiktad så)

Om polaren reg-besiktar bilen som flyttgods (och sedan säljer den till dig)

Protte
jo jag vet, min GMC tog jag ju in som "privat bruk" och fick då inte ha rött, men slapp dock ha E-märkta glas på alla lyktor samt den amerikanska halvljusbilden blev godkänt.
lösningen med orange lampa i backljuset kör jag med inför besiktningen.

men en bil som tas in som flyttgods slipper ifrån de flesta EU-reglerna har jag läst mig till, men inte alla besiktningsmän verkar känna till det..
minst ett år måste man ha bott där och ägt bilen minst 6 mån för att det ska klassas som flyttgods, men polarn ska inte flytta än så köper han bilen nu så hinner det gå 6 mån innan han är här..
 
Blinkersglasen är orange i original från USA, behövde endast stämpla in ett kompletterande chassinummer. Dragkroken var värre :mad:, fick till slut dispens på 1500 kg från vägverket.

Kanske reglerna är ändrade nu, men för ett par år sedan var man tvungen att bo, äga, och använda bilen i USA i 12 månader innan flytten.

Edit> Hustruns bil hade kombilyktor för parkering och blinkers med vita glas och orange glödlampor fram. För att få rätt p-ljus var vi tvugna att byta till klara lampor. Vita blinkers mao vilket är OK på flyttgods från USA, men varningsblinkersen fick blockeras ut då denna tydligen måste vara orange.

Att blinka vitt i ett nödläge är tydligen värre än att inte blinka alls. Go figure..
 
Redigerat:
ja dragkroken ja... jag fick igenom GMC'n genom att ersätta sprinten med en låsbult, fick då 1500kg (samma som för ett hemmagort drag) egentligen urlöjligt när draget var tydligt märkt med 10.000lbs samt att biltypen får dra 12.000lbs enligt instruktionsboken... Sbp i ett nötskal:(

främre blinkers tyckte jag också var löjliga regler om.. är väl bättre att det är orange lampa så att parkeringsljuset blir orange, och den något viktigare blinkersen har rätt färg, än att parkeringsljuset ska va vitt, och därmed även blinkersen... en vit blinkers syns liksom inget vidare bredvid en tänd strålkastare... men men man kan alltid sätta tillbaka de orangea glödisarna efter det årliga lotteriet...

ja reglerna varkar ha ändrats för jag hörde med importfirman infranordic och det var den infon jag fick..
men tack ändå. måste försöka få reda på detta med blinkersen på nåt vis, ska sluta att klottra ner tråden nu...
 
Oj, den här tråden verkar ha skenat iväg en del.

Då jag fortfarande inte har bott i mitt hus 1 år ännu (27 dagar kvar) så har jag inte förrän nyligen satt upp ett mål på min hushållsel.

Det mål jag siktar på är max 10kWh / dag i medel över året, alltså 3650 kWh hushållsel på 1 år, som det ser ut nu så finns det stor chans att jag klarar det målet med upp till 90kWh tillgodo.
Min förbrukning gäller endast 1 person men på sommaren så driver jag en vattenpump som går till flera hushåll så där får man dra av några 100kWh från min personliga förbrukning.
Andra storförbrukare är datorn (den går jämt), har mätt den under 111 dagar och med lite matematik så kommer den dra ganska så exakt 1191kWh / år vilket med lite mer matematik ger mig siffran 33.4% , Ouch.
Datorn med tillhörande skärm, modem inklusive den trådlösa telefonen drar alltså 1/3 av min förbrukning, här finns det helt klart förbättringspotential.

Övrigt : ~300 liters gammal frys i kyligt garage, nyt kylskåp (A klass tror jag), bänkdiskmaskin (A klass tror jag)å tvättmaskin med okänd klassning.
Belysning : Enbart glödljus skruvades i och användes när jag flyttade in, detta har ändrats och nu lyser det ett fåtal glödlampor i kåken.
Motorvärmare : Har inte använts så mycket men det bör ha gått minimum 100 kWh under vintern, borde ha använts mer men jag saknar automatik för temp VS inkopplingstid så den blir inte inkopplad nog ofta.

Målet inför nästa års mätning är ju inte spikat i sten ännu men det (snart) första året har ju i alla fall gett mig chansen att se vart jag kan spara in.

1. Datorn : 1/3 del av min totala förbrukning är ju horribelt mycket egentligen, här finns det mycket att spara. Tyvärr kommer jag antagligen inte kunna göra något här på ett par år då min dator alltid har något att göra och nedstänggning på kvällen inte är ett alternativ.
IOM att min datorkomponenter är relativt nyinköpta så kommer jag inte heller att satsa på lågförbrukningsgrejer riktigt ännu, dock finns det tankar på att klocka ner för att minska förbrukningen.

2. Frys : Det är en äldre frys med gigantisk volym för 1 person men den drar egentligen inte allt för mycket IOM att den är placerad kallt, återbetalningstid på en ny i samma storlek verkar bli uppemot 10 år.

3. Lampor : Jag har redan 4 LED som används dagligen men de jag har är inte nog bra. Det börjar dock poppa upp mer och mer LED på marknaden och helt klart ska jag försöka få in några fler i hemmet inför nästa vinter.

Så...
Jag tycker redan att jag brukar ganska lite med erergi och IOM att jag vet vart energin används så känns det som att jag är på rätt väg.
Men...
Vad ska målet bli inför nästa period? För visst bör man ha ett mål?
Jag tror att ett bra mål för år 2 är max 3500 kWh, alltså ingen klar förbättring men ändå lite lägre.


Tankar om den här posten för att föra tråden vidare?
 
Redigerat:
beroende på vad du har för datorgrejor så kan det vara lönt och se om du kan köra processorn på lägre spänning. Det sänker inte prestanda utan bara förbrukningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.