Hej. tråkig situation för er. jag tänker lite omvänt, vem skulle vilja bo där? Vad är det som gör att läget är "sämre"? Det kanske bara är lite annorlunda. Det är nog lite svåra tider att sälja i men det är det kanske för de tilltänkta köparna att bli av med deras bostad också. Kanske kan hitta någon som själva försöker sälja ett hus som är i bättre läge för er, och att de är under expantion och behöver större.
 
Jag ser gärna över annonsen. Sitter själv och ska bestämma om vi ska bygga nytt i ett "lite sämre" område men fortfarande super fint, eller köpa befitligt hus i "ett lite bättre" område.
 
Jag är också inne på att ni kanske kan försöka hyra stora krukor under tiden ni säljer. Har ni plattsatt tror jag det går att göra rätt trevligt. Köp några billiga solstolar eller låna från vänner. Eller sätt upp små fotbollsmål så blir det plötsligt en genomtänkt bollplan i stället för en ofärdig trädgård ;). Man får liksom hjälpa potentiella köpare att se sig själva i huset. Det är så otroligt mycket psykologi i husförsäljning, och det första steget är väl att ni själva ser på huset med positiva ögon.

Investeringar i trädgården tror jag är ett väldigt osäkert kort. Vi var o tittade på ett hus (visserligen på vintern) där de hade en rätt stor perennrabatt och vi hörde andra spekulanter säga; 'varför har de lämnat den här skiten'. Alla vet tydligen inte att vi inte har åretruntgrönska i det här landet ;). En del vill bara ha en stor gräsmatta, och de första de gör är att köra alla växter till tippen. För att det ska löna sig med investeringar i trädgården måste man nog hitta en köpare som kan ganska mycket om trädgårdar redan. Efter att ha gått på mängder med visningar är jag rätt säker på att den gruppen inte är så stor ;).

Jag tittar också gärna på huset och försöker hitta något konstruktivt att säga.
 
Linnex: Vårt hus, i jämförelse med att bygga nytt.ja du..då får man ett kraftigt rabatterat! Vi har ju gjort en del tillval som kostat på. Massiva luckor i kök etc.
Slipper jobbet med att bygga nytt men får hyffsat nytt ändån. Vi är väldigt nöjda med byggmetod, bygglag, husleverantör etc allt flöt på oerhört lätt. Om man skulle jämföra vårt hus direkt med samma husleverantör dvs EXAKT samma hus (för att det ska bli rättvis jämförelse) så är vårt hus många hundralappar ner. Det är nog mer en fråga OM man vill ha helt nytt och betala mer eller nästan nytt.

Tackar för tankarna kring det här med trädgårdsutstyrseln, vi hade nästan lagt det åt sidan iaf. Bortsett från att jag ser det som at jag vill ha något att påta med i vår/sommar och göra det lite mer ombonat/mysigt med växtlighet än att bara sitta och vänta på att få det sålt. Får känslan av att det syns...

kram
 
ja säljarnas beteende spelar större roll än vad man kan tro.

vi kände oss mycket säkrare i budgivningen då säljarna hade lagt mycket stor vikt och var väldigt delaktiga i försäljning/ visning av huset. Alla papper var i ordning direkt vid visning, alla renoveringar var gjorda av fackmän. De hade fotat och dokumenterat alla renovering väldigt väl, alla kvitton från leverantörer var i ordning. exakta datum på allt som varit gjort på huset, även små grejer som de gjort själva, målat om dörrar etc. båda säljarna var själva yrkesverksamma byggnadsingenjörer. huset var redan energideklarerat etc etc

De hade också renoverat i "rätt ordning" lagt vikten på konstruktionsmässigt viktiga saker istället för kosmetiska renovering, nytt tak, fjärrvärme, renoverad vvs samt el, renoverad puts mm, sedan var köket kanske inte det sexigaste eller flashig golvvärme på toa, men det är ju sånt man kanske vill sätta personlig touch på och itne är så dyrt i jämförelse med värmelösningar och ett nytt tak..

det gav oss en väldigt bra känsla och vi kunde väldigt enkelt innan budgivningen startade få klart för oss hur högt vi ville gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.