swecul skrev:
jo....relativt kallt...som jag sa så är yttemperaturen på elementen i snitt 30 grader, vilket inte värmer upp tillräckligt... kanske helt enkelt är för få element?
Eller för små radddar...tyvärr:(

Mvh
 
jo....det är ju trots allt 11 fönster i vardagsrummet nere... och bara 3 st element...
men dock helt enligt beräkningen från husföretaget...
 
kanske för små för att köra på 30 graders temperatur, men inte för små för att klara värma huset. Du får helt enkelt justera fram och tillbaka för att hitta rätt kurva för ert hus. Det är ju många faktirer som påverkar.
 
  • Gilla
technopolitan
  • Laddar…
Hej swecul!

Det låter lite skumt det du skriver med tanke på att du har 38grader i framledningstemperatur men bara 30 grader vid elementen!?
Det ger nog bara ca 18 grader i huset när det kryper ner under nollan.
Hur har du mätt det, med värmekamera eller ir vid radiatorn?!
Har du rätt inställt flöde i dina slingor (anpassat till längden/slinga) eller för bra ventilation i huset?
Med tanke på att det är ett nytt hus borde det vara rätt radiatorer vad avser storlek och antal?


Se ett av mina tidigare inlägg,

Hej!

Nybyggt 2-plans (153m2) hus med vattenburet system, golvvärme (platta) nere samt radiatorer uppe på övervåningen (Sthlm området).
IVT 490, alla termostater på fullt samt värmekurva 2,6 med ekonomidrift.

Eldar ca 2 ggr i veckan i kaminen (om det går under noll strecket).

Energiförbrukning ligger på ca 53kWh/dygn (19-20 grader i huset) sista månaden.

Ser ut som om vi kommer att landa på en total energi förbrukning första året på ca 12000kWh.

Detta borde medföra att uppvärmningen av huset den kalla årstiden hamnar på ca (12000-5000)kWh = 7000kWh.

Helt ok med en IVT490 med tanke på vad den är specificerad för att klara av.

Hälsn

/Mikael//
 
jag mätte men en såndär tempmätare med ett litet böjligt stift längstfram som känner av temperaturen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.