Hej,

Jag skall dra in tele / Cat6 till ett rum som idag inte har ngt befintligt telejack - och därmed ej några rör att dra igenom. Rummet intill har däremot ett telejack.

Hur skulle ni lösa detta? Vill gärna ha ett infällt jack, kan man göra detta i efterhand eller rekommenderar ni utanpåliggande trots allt?

Jag drog igår enkel Cat6-kabel + vanlig tele-kabel till rummet intill via befintliga rör, det var rätt bökigt p.g.a. några otrevliga böjar men till slut gick det :D Börja komma en bit på väg vilket känns kul!
 
1. Dra inte jacken utan dra tråd till jacken, mycket lättare att komma igenom rören så ;D

Jag skulle iofs alldrig dra en telekabel utan dra dubbla cat5E eller Cat6 kablar. Telefoners modularpluggar passar fint i rj45 uttag och sen gör man en snygg kk i andra ändan. Fördelen är att då kan man använda uttagen som man vill sen.

Det finns renoveringsdosor som ska vara bra för precis dina behov men beroende på vad du har för golvlist så skulle jag ev fräsa ett spår i baksidan på den och sätta ett utanpåliggande jack precis ovanför listen
 
Problemet är bara att det blir så väldigt trångt i flexrören med dubbla cat6. Jag har idag problem nog att få igenom cat6 + tele :(

Ditt tips om fräsning lät som en plan! Skall fundera lite på det!! Utanpåliggande RJ45-jack jag sett är så tjocka och fula - någon som sett några av variant tunnare för en överkomlig penning?

Ett annat problem jag har är övervåningen. Från tvättstugan på ena sidan huset löper det rör med befintliga teleledningar genom hela huset till andra sidan. Därefter går det därifrån upp till övervåningen och löper hela vägen bort igen.

TVÄTTSTUGA-------------RUM 1 NB----------------RUM 2 NB
|
| (Rör upp till övervåningen
|
|-----RUM 3 ÖV ---------RUM 2 ÖV------------------RUM 1 ÖV

Alltså, jag har tre jack på övervåningen, men alla dessa jack måste passera genom samma flexrör genom hela nedre våningen om jag vill ha alla kablar från övervåningen till min kopplingscentral. Hur skulle ni gjort här? Gått genom taket och dragit nya vp-rör på övervåningen?
 
Alternativet är att du tar Cat5E istället. Nackdelen är att 5E med all sanorlikhet inte kommer att räcka till 10Gbit. Fördel den är godkänd för 1Gbit och den är tunnare och smidigare så den är mer lättdragen.

Jag skulle nog dra tråd på nåt sätt. Lister är bra att ducka bakom både golv och tak. garderober är jättefina att gömma stigledningar i. Utanpåliggande hörn som man tänker sätta en list över kan man också fräsa spår i.

PS om rören är rätt dragna och snällt bokade så går det med två cat6 eller två cat5E plus en tele men då är det trångt ds
 
Hejsan
Vad är skillnaden mellan CAT5E och CAT6?

/M
 
Cat5E är godkänd upp till 100Mhz och kan med dagens standarder ge 1000Mbit/s
Cat6 är godkänd upp till 250Mhz och kan med dagens standarder ge 1000Mbit/s dock finns det här mera möjlighet att växa i för framtida standarder. I cat 6 kabeln finns ett plastkryss som separerar de olika paren.

Idag ärd det ingen större prisskillnad på cat5E och cat6 så om du ska bygga nytt så satsa på cat6
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.