Drar ni en oskärmad kabel över en lysrörsarmatur så lovar jag att det påverkar har felsökt många sådana dragningar i tak.
Den påverkar kabeln även om du inte själv märker det, ungerfär samma sak som din micro, du märker inte störningen men ställ din gamla crt skärm bredvid och se hur den reagerar.


Jag pratar om störningaspekten inte elsäkerhet.
 
Andy78 skrev:
Drar ni en oskärmad kabel över en lysrörsarmatur så lovar jag att det påverkar har felsökt många sådana dragningar i tak.
Den påverkar kabeln även om du inte själv märker det, ungerfär samma sak som din micro, du märker inte störningen men ställ din gamla crt skärm bredvid och se hur den reagerar.


Jag pratar om störningaspekten inte elsäkerhet.
Inte relevant då en CRT är känslig för magnetfält på ett helt annat sätt. Det är avlänkningen som störs och den har inget sätt att värja sig mot magnetfälten.

Jag tvivlar fortfarande på att en normal, korrekt installerad, lysrörsarmatur stör. Jag har aldrig varit med om det i alla fall och jag har kört nätverk i olika former i över 30 år.
 
Jag har varit med om det ett antal ggr, det står tom i flera böcker om grundläggande nätverk att det ej skall dras över lysrörsarmatur, många låter den vila på armaturen.

Det som används i hemmiljö är oftast oskärmat Det är bara korkat att chansa.

Om det kom en kille till min firma och drog kabel i samma kanal som el och speciellt låta kabel vila på panelen i taket, bara för att han är så lat och orkar inte göra rätt, och hävda att han hållit på med nätverk i 30 år så hade jag inte tvekat att slänga ut honom,

Bara för att du "kört" nätverk i 30 år så betyder det inte att du kört cat 5/6 lika länge...eller?
 
Andy78 skrev:
...Om det kom en kille till min firma och drog kabel i samma kanal som el och speciellt låta kabel vila på panelen i taket, bara för att han är så lat och orkar inte göra rätt, och hävda att han hållit på med nätverk i 30 år så hade jag inte tvekat att slänga ut honom...
Då skulle du få slänga ut de flesta installatörer. Räcker med att ta en titt bakom locket på Thorsmann-kanalen på väggen.

Hur långt mellan anser Du att det ska vara mellan el och nätverk?
 
Andy78 skrev:
Jag har varit med om det ett antal ggr, det står tom i flera böcker om grundläggande nätverk att det ej skall dras över lysrörsarmatur, många låter den vila på armaturen.

Det som används i hemmiljö är oftast oskärmat Det är bara korkat att chansa.

Om det kom en kille till min firma och drog kabel i samma kanal som el och speciellt låta kabel vila på panelen i taket, bara för att han är så lat och orkar inte göra rätt, och hävda att han hållit på med nätverk i 30 år så hade jag inte tvekat att slänga ut honom,

Bara för att du "kört" nätverk i 30 år så betyder det inte att du kört cat 5/6 lika länge...eller?
Det står så mycket i olika böcker och mycket av det som står om förläggning av nätverkskabel baseras på missförstånd och myter, oftast pga att man inte vet hur signaleringen fungerar. Men men...

Tja, ethernet i dess olika former har jag "kört" och konstruerat elektronik för ända sedan xerox presenterade sitt 'ethernet' i mitten av 70-talet. Innan dess höll vi på med egenutvecklade system. Så det känns som att jag har rätt bra koll...
 
Rrrrr skrev:
Om nätverkskabeln och elkabeln inte ligger i samma rör, varför skulle dom då passera genom samma dosa?
Då skulle jag slippa ta upp hål för en ny dosa utan bara hacka bort några cm för att dra upp nätverket i den dosa som jag igentligen tänkt ha till el. men jag har slagit det här ur hågen nu.
 
Är inte heller särskilt oroad för lysrör. Vi har ca 1200 uttag i huset. Allt draget på stegar tillsammans med el och annat. Ca 1-2 dm ovanför taket (paserar precis ovanför ac aggen) lysrören sitter ju i samma innertak så det kan väl kanske vara en dm till dem. Hela installationen är cat6. Vi kör GBit på den och jag har 90 meter plus till switch. Samtliga uttag är dessutom ordentligt mätta och protokollförda (vi köper dem med 15 års garanti)

Kontor och hem är lugnt i praktiken. Ska du dra en livsmedelsbutik eller en industri så är det som sagt dags att ta fram boka och fundera lite för där är det lite annan styrka på fälten
 
Hej,

Jag har ett liknande fall där jag har tänkt sätta ett eluttag och vill låta nätverkskabeln passera igenom samma dosa dom eluttaget sitter i. Kablarna går i separata rör och möts endast i apparatdosan. Är detta ok om man använder EKK-kabel till elen och eventuellt också sätter krympslang på nätverkskabeln.

Jag vet att det inte är en optimal lösning, men problemet är att i det här fallet är det "kris". Dvs det blir mycket svårt att dra kablarna på annat vis.
 
pefo skrev:
Det står så mycket i olika böcker och mycket av det som står om förläggning av nätverkskabel baseras på missförstånd och myter, oftast pga att man inte vet hur signaleringen fungerar. Men men...

Tja, ethernet i dess olika former har jag "kört" och konstruerat elektronik för ända sedan xerox presenterade sitt 'ethernet' i mitten av 70-talet. Innan dess höll vi på med egenutvecklade system. Så det känns som att jag har rätt bra koll...

Det är ju förståss upp till var och en att göra precis som man vill.
Anser du att det är helt ok att dra direkt på lysrör så får du det ingen hindrar dig.

Bara för att man jobbat med bilar så kan man inte hela tiden hänvisa till förbränningsmotorn från 60 talet, det finns ju ändå vissa skillnader i tekniken.
Eller säger du att ethernet oskärmad cat5 är samma som du arbetade med på 70 talet?
 
it-snubben skrev:
Då skulle du få slänga ut de flesta installatörer. Räcker med att ta en titt bakom locket på Thorsmann-kanalen på väggen.

Hur långt mellan anser Du att det ska vara mellan el och nätverk?
Innan vi seglar iväg så kan vi klargöra om vi pratar skärmad eller oskärmad kabel.

Om man tittar i dessa kanaler så är det skärmad kabel fram till uttaget, går du in i ett serverrum lika så.



Men du som är it-snubbe du kanske tycker det är helt ok att lägga oskärmad kabel i kanalen?



En vanlig svensson har nog ingen aning om vad skärmad eller oskärmad kabel är, hemma drar man den som man vill och oftast fungerar det.

I vår lägenhet så är det skärmat från centralen och ut till rumen, det var bland det första kontrollerade.

Men även jag har syndat när nöden kräver, en granne skulle kopplas in på mitt nät, vi råkade hitta 25 meter cat 5 i sopen med paj kontakt, klämde på en ny kontakt kopplade in i switchen och slängde ut genom fönstret som sedan kopplades in 2 vån ner.

Det hängde i snö regn och rusk i 3 år innan den fiskades upp igen, inte rätt men det fungerade.
 
Redigerat:
Att det alltid skulle vara skärmat generellt i kanaler är helt fel. Det beror på vad kunden vill ha och då de flesta kunder inte vill betala i onödan så är det i minst 90% av fallen oskärmat. Och ja det är helt OK att göra så. Återigen, visar analysatorn att vi har ett ok resultat över hela bandet så är kabeln ok oavsett hur lagd.

Nyfkenvit: Nej det är inte ok enligt mig. Du lär ju skala upp EKK:n för att kontaktera på uttaget och därmed föll den isoleringen. att sätta krymplsang på catkabeln ger den förvisso ett extra skydd men jag anser fortfarande att du inte kan garantera att den pallar maxspännigen som kan förekomma i elnätet och det är ju kravet för samförläggning
 
Redigerat:
Mats_0 bygger ni oskärmat i stora serverrum också med mycket el och switch?
Varför inte strunta i oskärmat i huvudtaget?
En fråga bara om analysatorn visar att det är störningar hur gör ni då river hela skiten och gör om och rätt?
 
Enligt min gamla läromästare får man inte dra el och tele i samma rör. Man vill inte gärna ha 230 i telekabeln om det skulle bli fel någonstans.
 
raveper, din gamla läromästare pratade inte sagor....
 
Andy78 skrev:
Men du som är it-snubbe du kanske tycker det är helt ok att lägga oskärmad kabel i kanalen?
Ja, absolut. Likväl som när de ligger buntade på kabelstegar osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.