Hej

Vi står i startgroparna att bygga ett lösvirkeshus. Har fått ett första utkast på en tänkt planlösning. Jag tycker spontant att det känns rätt, men skulle uppskatta era synpunkter. :)
 
Rent spontant så är alla sovrum för små inkulsive föräldrasovrummet. Ni kommer garanterat ångra er. När ni ändå kör lösvirke så ta till lite till så ni får ordentliga rum. Tvättstugan är också lite klen. Måste ni ha 27 graders taklutning? Min personliga smak är att det blir lite snyggare med 23 grader, går åt några pannor till men man slipper att få stuket som på en lada. Vad fyller korridoren ovanför sovrum 3 för funktion? Lite mer förvaring är ju inte fel heller.

Lycka till!
 
Spontant kan jag säga att man nog aldrig kan få för mycket förvaringsutrymmen.

Ok, ni kanske skall va ett garage också med en rejäl förrådsdel, men en klädkammare på knappt 3 kvadrat rymmer inte mycket. Tänk skor, ytterkläder, ryggsäckar, regnkläder, mössor, vantar etc.

Sen ser det som sagt lite konstigt ut med "tarmen" in till allrummet.
 
För små sovrum som sagt fast personligen tycker jag att det är värre med barnrummen än med föräldrasovrummet (föräldrar har ju inte så mycket leksaker o dyl som tar plats). Kanske har ni tänkt att barnen inte behöver så mycket plats i de egna rummen eftersom de har allrummet för sig själva men...man kan behöva en egen vrå ändå...och 8,6 kvm ger inte mycket mer än en sovplats.
Däremot tycker jag att det är bra som ni har gjort med en "barnavdelning" som man kan stänga en dörr om.

Är det inte extremt lite bänkyta i köket? Var skulle man t ex hålla till och baka? För min del skulle jag inte vilja ha ett kök som har minst 120 cm sammanhängande bänkyta (utan hällar eller hoar) någonstans.

Städskåp, var..? Förvaring ö h t, som sagt.
 
Hej!
Jag håller med om att barnsovrummen är i minsta laget, jag skulle nog låtit dem gå ända ut till mitten av huset. Visserligen antar jag att allrummet utanför är tänkt att de ska få husera på, men ibland vill man vara ifred från syskon och föräldrar och har man då mer än en kompis hemma så blir det trångt...
Föräldrasovrummet har jag inget emot att det är litet, vårt är alldeles för stort, man sover (nåja...) ju bara där.
Förvaring behöver man alltid mer av, det känns lite snålt.
Sedan hade jag nog flyttat spisen och låtit köksön vara en ren arbetsyta, ev med en liten vask för att skölja grönsaker och händer. Vi har en sådan köksö, och det är otroligt användbart när man bakar och lagar mat, speciellt om man har barn som vill hjälpa till, då kommer alla åt.
Annars ser det jättefint ut!
 
hmmm ett hus på 173 kvm och så små rum! Det visar på att inte huset är optimerat

Oj lösningen med braskominen mitt i huset komerm ge er huvudbry när ni ska avväxla! och klä in skorstenen!
Entre wc garderob och arbetsrum känns lite dumt... denna yta som totalt är ca 42 kvm får ni in arbetsrum 7,2 , garderob 2,8, wc 3,9 = 13,9 dvs entre + örigt = ca 16 kvm
Köket har alldeles för litet!
Vårt hus på 165 kvm har allt du eftersträvar i rum och alla våra rum är större än i ditt hus! Utom ert extremt stoa vardagsrum!
Skicka ett pm med adress så kan jag skicka planlösning så kan ni få lite ideer hu ni optimerar ert hus!
 
Tack för alla synpunkter. Barnsovrummen är som några sagt små pga. det gemensamma allrummet. Köket vet jag inte vad jag ska göra med. Har funderat på att ha bänk som går längs väggen ut mot köksön så det blir som ett u just för att få mer ytor och skåp.
 
Här kommer en ganska slarvigt ritad skiss för att visa hur jag hade gjort för att få mer plats i köket samt ett lite luftigare sovrum.
Jag har även gjort klädkammaren och arbetsrummet större, om arbetsrummet är för stort kan den lätt delas i två för att på så sätt få plats med ett litet förråd.
 
Några saker att fundera på. Med nuvarande planlösning så blir det opraktiskt med barn som vill bada.

Vinklade väggar är snyggt på en ritning men platstjuvar i verkligheten.
I förslag 1 skulle man kunna räta ut dem och få plats med ett antal gaderober extra. I alternativ 2 kan det bli trångt men där används utrymmet bättre redan från början.

Generellt känns huset som stort i förhållande till de antal rum man får ut och storleken på dessa
 
Jag provade att ta bort "korridoren" i barnens allrum, flyttade väggen mellan vardagsrummet och allrummet några dm inåt för att inte förlora för mycket yta i allrummet. På så vis är allrummet fortfarande rejält stort, men sovrummen har blivit ganska mycket större för kidsen.

Härligt hus måste jag för övrigt säga, ser luftigt och trevligt ut!
 
  • grus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte fanatisk förespråkare av stora sovrum, men i det här fallet när platsen faktiskt finns ser jag ingen anledning att göra så små rum. Vad är det tänkt att man ska göra i allrummet?

Skickar med en skiss gjord i all hast där en hel del detaljer saknas och alla mått är höftade (köksbänkarna blev nog för smala t ex...). Eldstaden i mitten av huset försvann visst, men det är betydligt mer förvaring och barnrummen är större.

För övrgt gillar jag husmodellen. Hade enplanshus varit intressant för vår del hade det blivit något liknande :).

Hade det variut jag som skulle bo i huset hade jag lagt badrummet + förvaring i arbetsrummet och en stor klädkammare i anslutning till föräldrasovrummet!

grus-hus.bmp
 
Jag fick en idé om att byta plats på en del rum eftersom jag personligen inte gillar att ha tvättstugan nära köket. Dock är i mitt tycke arbetsrummet forfarande för litet och vardagsrummet en aning svårmöblerat, men det kanske kan ta fram idéer hos någon annan.
 
Istället för att bryta takåsen med en enda korsande "ryggås" kan man hävda byggnaden som två gavelställda byggnader, förbundna av en "länk".

Resultatet blir en byggnad med längre yttervägg, och ljusare interiör med i stort sätt samma yta. Den här lösningen kommer troligen att kosta lite mer, eftersom den har flera vinklar. Men jag vill ändå visa den för att väcka inspiration.
 
Hejsan,

Spontant:
Flera av dörrarna bör hängas åt annat håll. Tvättstuga, sovrum 1 samt WC i hallen.
Kontig "hall" i allrummet. någon ovan hade ritat en bättre lösning på detta.

Vad är tanken att man ska göra kring öppna spisen? Ser ut som en hel del kvadrat kring den endast är transportstäcka genom huset. Är lite tveksam till den öppna planen från hall in till kök och vadagsrum. Tänk mitt i vintern, när man öppnar dörren - så blir det svinkallt i större delen av huset. Inte å tänka på när barnen är större och står i dörren med kompisar... ;-) å snackar eller nåt.

Håller med om att köket är på tok för litet. Bygg vidare med bänkskåp och skiva under fönstrena. Varför inte placera diskho vid fönstret? Blir ju ett härligt kök då!

Tvättstugan är i minsta laget. varför inte slopa fönstret på kortändan av rummet och sätt in högskåp för linne mm? Alternativt gör rummet bredare.

På ritningen framgår det inte vilket väderstreck hset placeras på. Viktigt att tänka på detta då ni har så mycket fönster. I söder blir det vääääldigt varmt och kanske inte är den bästa placeringen för en TV tex. Vill man ha morgonljus i köket? Lugnt arbetsrum i norr, mm.

Kan vara värt att visa skissen för en arkitekt. Tror att han/hon kan ge er en del tips om förbättringar.

Lycka till!

// Snäckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.