Jag kom in på ämnet i en annan tråd men tänkte att det kanske var bättre att ta upp det i en egen tråd istället.
Frågan är alltså:
Kan man ha en kolgrill inomhus i en vanlig villa? Vad krävs för att man ska kunna ha det?
Det finns ju kolgrillsbarer osv. hur löser de problemen?
Vilka kostnader ska man förvänta sig?

//Markus
 
Det avges livsfarliga gaser (kolmonoxid om jag minns rätt) som med otillräcklignventilation är livsfarliga. Luktlösa är de också.

Men skulle jag bygga nåt liknande så är en "strut" ovanför (som de har på restaurang) med utsug nog en god idé. Glöm inte att ha brandsläckaren nära till hands ;)
 
Alltså komonoxid eller koloxid som den väl kanske borde kallas avges ju när jag kör gasolspisen också så det kan jag nog hantera men vet någon vad det finns för regler runt det hela?
 
T
Alltså, det är livsfarligt att grilla inomhus. Många som har dött av detta.

Att man ens kommer på tanken.................
 
Normalt bör man ju ha en fläkt ovanför spisen, jag ser det som svårt att få in klotgrillen på spisen under fläkten ;)

Även om man har mindre "bordsgrill" så känns det som att fläkten kan skadas av hettan.

Nej om man inte har kök avsett för detta är det nog bäst att bara låta bli, i värsta fall köra på balkongen ;)
 
T
v-g skrev:
Nej om man inte har kök avsett för detta är det nog bäst att bara låta bli, i värsta fall köra på balkongen ;)
Detta är förbjudet!
 
Kan inte tänka mig att det alltid är förbundet med livsfara att grilla innomhus. Med rätt ventilation måste detta gå att utföra och det är ju det denna tråd handlar om.
Och ang förbud mot att grilla på balkong är en ren skröna. Så länge man inte stör någon granne så är det i de flesta föreningar och värdar OK. Det är samma regler här som att man i vissa fal inte får stå på balkongen och röka i stora mängder om det stör någon.
 
unigas skrev:
Alltså komonoxid eller koloxid som den väl kanske borde kallas avges ju när jag kör gasolspisen också så det kan jag nog hantera men vet någon vad det finns för regler runt det hela?
Jag vågar påstå att det bildas i princip ingen koloxid alls när du kör med gasol eller annan gas. Dessa gaser har i det närmaste fullständig förbränning och bildar nästan enbart koldioxid och vatten.

Koloxid bildas vid ofullständig förbränning och just en glödkolsbädd är ett bra exempel på ofullständig förbränning. Det är möjligt att det går att få till vad som krävs i ventilationsväg, men det är säkerligen större doningar än vanliga köksfläktar som krävs. Ring miljö och hälsoskydd i din komun så får du säkert specarna för vad som krävs av restaurangerna.
 
Det riktigt stora problemet med en kolbädd är väl att den inte slocknar omedelbart, utan kan pyra hela natten och producera koloxid. Om man då slår av fläkten (eller får strömavbrott) eller stänger spjället kan det gå illa.
 
Ska man grilla med gasol är det ju sålklart en annan femma. Å andra sidan kallar jag det inte att grilla när inte man använder ved eller kol som bränsle.

Är det inte kol det pratas om kan man lika gärna köra det man nu vill ha "grillat" i ugnen, exakt samma sak.
 
v-g skrev:
Är det inte kol det pratas om kan man lika gärna köra det man nu vill ha "grillat" i ugnen, exakt samma sak.
Öh.. nä.
 
En kolgrill inomhus blir en eldstad, tänk modifierad öppen spis eller gammaldags spiskåpa med öppen eld.
 
använd elektrisk grill...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.