Hoppas någon vet. Om en anmälan sänds till byggnadsnämnden och det aldrig tas upp för att en handläggare inte tycker det, hur gör man då? Tas det inte upp har ju möjligheten att överklaga försvunnit?
Är kommunrevisionen en väg att gå?
 
Jag tror att du kan kräva av handläggaren att det skall upp i nämnden. Han kan avråda (ofta slipper du betala för ett bygglov som faller redan hos handläggaren, men om det går upp i nämnden så får du betala oavsett utfall).

Våra grannar bygger ut ett inglasat uterum, det hamnar nära vår tomtgräns, dessutom tror jag att de har max byggyta redan förut. Vi godkände placeringen, men deras handläggare sa nej, efter en del stök krävde de att ärendet skulle dras i nämnden, där fick de igenom lovet, men bara nätt o jämt (de borgerliga röstade för, det röd gröna blocket röstade mot).

Riktigt hur de gjorde för att få upp det i nämnden vet jag inte.

När de sedan hade lyckats med den operationen så var det inte så kul när de upptäckta att de av byggtekniska skäl behövde gå ytterligare 15cm närmare oss (var ngt. med modulstorlekar). De såg framför sig samma uppförsbacke en gång till. Men den ändringen godkände handläggaren själv, dessutom utan att gå ut med nytt grannehörande (vilket troligen är formellt fel.).
 
Ja, man kan kräva, men inte tvinga? Har vi alltså en situation där enskilda handläggare efter eget tyckande kan avgöra ärenden som är ställda till nämnden? Som jag skrev i inlägget försvinner möjligheten att överklaga. Har läst någonstans (tror jag) att man kan begära ut och överklaga även beslut som inte tagits i nämnd, någon som vet?
 
monro skrev:
Ja, man kan kräva, men inte tvinga? Har vi alltså en situation där enskilda handläggare efter eget tyckande kan avgöra ärenden som är ställda till nämnden? Som jag skrev i inlägget försvinner möjligheten att överklaga. Har läst någonstans (tror jag) att man kan begära ut och överklaga även beslut som inte tagits i nämnd, någon som vet?
Du kan kräva att få ditt ärende upptaget i nämnden.
Om de vägrar skall de motivera avslåendet.
Du kan överklaga hos länsstyrelsen.
 
Om handläggaren vägrar att låta det komma till nämnden trots din utryckliga begäran (helst brev) att ärendet skall behandlas av nämnden så bör du kontakta nämndens ordförande direkt, alternativt någon annan ledmaot i nämnden, om ordf. skulle visa sig svår att nå.

En kollega drev ett ärende för många år sedan där tjänstemannen lyckades att tom få inkommna handlingar raderade från diariet, ärendet exisetrade inte, enl kommunen. Kollegan fick till slut sitt ärende till nämnden efter att ha postat hela akten till samtliga ledamöters hemmadresser.

Det gällde dock inte byggnadsnämnd utan en annan nämnd.
 
Totte_S
I de flesta normala kommunala nämnder fattar enskilda handläggare beslut för nämndens räkning med stöd av delegation som samma nämnd beslutat om. Det är det som brukar kalls myndighetsutövning.
Det är för dig som enskild egentligen inte särskilt intressant om ärendet varit uppe i nämnden eller om beslutet fattats av en handläggare. I juridisk mening är det nämnden som kan fatta beslutet, handläggaren har bara genom delegation fått nämndens förtroende att göra det åt dem, eftersom politikerna i nämnden oftast inte besitter sakkunskap att besluta i ärendet.
Tyvärr finns det rötägg både bland tjänstemän och politiker, men får man ett nej när man vill ha ett ja av en nämnd så har man rätt att få ett skriftligt motiverat beslut, som man sedan kan överklaga i sedvanlig ordning. Förvaltningslagen (och i vissa stycken kommunallagen) rekommenderas som kvällsläsning inför en ev. tvist, men jag rekommenderar normal samtalston och bokade besök, och att du förklarar hur du ser på saken, och säger att du gärna följer besluten, men att du vill ha din medborgerliga rätt att kunna överklaga. Det mesta brukar gå att lösa med diskussion utan att gå till attack.
Vi kommunala tjänstemän blir liksom många andra yrkesutövare lite hemmablinda, och vill gärna lösa våra arbetsuppgifter lite smidigt. Ofta är det så att man som tjänsteman "vet" att att det blir ett nej, och då försöker man bespara samtliga inblandade både tid och pengar genom att förklara att det blir ett nej. Många nöjer sig med det, men självklart skall man få ett beslut så man kan överklaga. (jobbar inte med byggnadsfrågor ;)
 
Nu ordnade det här sig av sig självt. Min motpart åkte in till byggkontoret och röjde & skällde, kallade dem partiska... Så nu kommer ärendet upp så det smäller om det!
 
Motpart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.