Har ett hus med uppvärmd yta på 190 m3, (källare+boyta).Eldar med olja idag. 2,7-3m3. Pannan skall ut. Tittar på olika alternativ,bl.a. ved och pellets. Har kollat på luft/vatten VP men vet inte vilken man ska välja.Har tittat på Nibe fighter 2025-6 och Ctc EcoAir 107. Jag tror det är ``rätta`` storlekarna?
 
Om du ska sluta elda så kolla så du får en fortsatt bra ventilation.

Tror också du bör ha lite mer än en 6:a, du slipper då använda spetslast och en sådan pump är inte många tkr dyrare. Det kan då vara lämpligt med en sk. volymtank för att du inte skall få för många start stopp. En sådan lösning gör också att du kan köpa en on/off pump istället för en inverter (varvtalsstyrd).

Du kan laborera med lite olika värden på http://www.vpw2100.com/. Det är IVTs beräkningar men det ger ändå en fingervisning.

Kasta heller inte bort bergvärmen, men ROT-avdrag så kan det mycket väl bli så att skillnanden inte är särskilt stor och då får du en effektivare anläggning.
 
Det är representanter på Nibe och Ctc som har föreslagit storlekarna på pumparna.
Jag frågade Bosch om att köra mot en acktank,men dom sa att pumpen inte var gjord för detta?? On-off är billigare antar jag.
 
Bosch och IVT är mångt och mycket samma pumpar. Kan mycket väl vara så att deras styrning inte funkar så bra i en sådan lösning. Nibe har många "dockningsalternativ" för sina pumpar som du kan titta på.

Det viktiga är att du kör sk. flytande kondensering mot värmekretsen annars får du dålig verkningsgrad (COP).

Många installatörer verkar sälja ofta "för små" pumpar har jag förstått. De dimensionerar dem för att de inte ska starta/stoppa för ofta vilket ger kortare livslängd vilket också innebär att du när du har stort energibehov behöver tillskott av elpatronen. Mot en volymtank/ackumulator så kan du skaffa en större pump och minska tillskottet. En större pump kostar som sagt inte så mycket mer och med volymtank så funkar on/off bra som är billigare. Du vinner inget med en inverter i en sådan lösning.

Har du redan en tank, eller kan köpa billigt, så kan följande vara något att fundera över:
En lösning som funkar med en nibe-pump är att du har två tankar, en tank för radiatorkretsen (i denna har du också en slinga för VV där det förvärms till radiatortempen). Den andra tanken är en VVB där du höjer tempen de sista graderna på VV. Du kan då "överdimensionera" din pump utan problem och minska tillskottselen på så sätt.

Det är i princip så inomhusmodulerna funkar.
 
Varför valde du bort pellets om man får fråga?

Antar att det är ett gammalt hus du har, är ett hus byggt med självdrag och avsett att eldas i, så kan det alltid vara riskabelt att sluta värma upp skorstenen. Dock är det inte särskilt vanligt att värmepumpsförsäljare vill upplysa om detta :p
 
Jag har inte valt bort pellets och ved , jag tittar på alla allternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.