Lågan vänder mot keramiken, utan keramik skulle man kyla den och därmed få sämre förbränning.
 
Matss skrev:
[länk]
Hade inte Baxi några nämdvärda nyheter på mässan?:)
 
sitter just nu o kollar på just denna panna. kollar runt lite priser o så, är de nån som har denna panna o är nöjd me den? vad är de för "shunt styrning" som sitter i nedre luckan?
 
Det är Spjällmotorer i detta fallet, för att styra primär/sekundär-luften..
 
ichgary skrev:
Det är Spjällmotorer i detta fallet, för att styra primär/sekundär-luften..

okej då förstår jag.. är de nån panna att satsa på? eller finns de nå bättre i samma prisklass?
 
Jag satte in en i höstas och är helnöjd bara att dra i sotspaken tända, lägga i ved och glömma pannan. Efter några timmar går jag ner och lägger i lite mer ved så allt vattnet blir varmt, det beror förstås på hur mycket ackvatten man har och kylan. Jag får aska ur ca en gång i veckan, jag drog ur tuberna med sotviskan första gången häromdan det ska tydligen göras några gånger om året men det var inte mycket sot där. Shuntstyrning kör jag utan det blir inkoppling av det i vår. Det enda jag nu tycker kunde varit bättre är att vedutrymmet kunde varit större annars är den klockren så här långt.
 
Det är en kompetent panna för pengarna man betalar, men dom snålade in på tändluckan och vedvolymen..
 
kesj skrev:
Jag satte in en i höstas och är helnöjd bara att dra i sotspaken tända, lägga i ved och glömma pannan. Efter några timmar går jag ner och lägger i lite mer ved så allt vattnet blir varmt, det beror förstås på hur mycket ackvatten man har och kylan. Jag får aska ur ca en gång i veckan, jag drog ur tuberna med sotviskan första gången häromdan det ska tydligen göras några gånger om året men det var inte mycket sot där. Shuntstyrning kör jag utan det blir inkoppling av det i vår. Det enda jag nu tycker kunde varit bättre är att vedutrymmet kunde varit större annars är den klockren så här långt.
okej. hur mycke ackvolym har du? hur mycke värmer du med ett ilägg?= en brasa.
 
Jag har 2250 liter, dåligt isolerat trettitalshus på 230 kvadrat detta värmer jag på ca ett och ett halvt ilägg nu när det är 10-15 grader kallt.
 
kesj skrev:
Jag har 2250 liter, dåligt isolerat trettitalshus på 230 kvadrat detta värmer jag på ca ett och ett halvt ilägg nu när det är 10-15 grader kallt.
okej. de låter ju helt okej i min värld.. va fick du ge för pannan om man får fråga? du kan pma om du inte vill skriva här. har kollat runt lite o den verkar variera som fan i pris skiljer som mest 13000 kr mellan 2 ställen.
 
Håller till fullo med om att det är en bra panna. Har inte haft ngn panna mer än denna men ändå. Visst kan man tycka att ved förrådet är för litet, men det är ett kärt problem att få gå ner i pannrummet igen och se en skönhet! Den funkar bra lätt att sköta! Lambda styrning och bränslet används till max!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.