Testade precis att elda min isolina-isolering som vi satt i väggarna. Brinner i några sekunder, sedan självdör elden. Så det verkar märkesberoende.
 
frhe:

Det kanske saknades fuktspärr? Den här årstiden kan det vara fukt från pågående kondensering som kontinuerligt ansamlas i isoleringen. Att glas skulle suga vatten är ju lite svårt att tro.
 
Fanns ingen fuktspärr, nej. Dock höll glasullen kvar fukt som kutterspånet verkar lyckats göra sig av med. Bjälklaget runt kutterspånet var torrt och fint, men träet runt glasullen var mjukt och fuktig och delvis rötangripet.
 
Sen finns det ju hygroskopisk mineralull också som är alldeles lysande på att suga åt sig och hålla kvar fukt, så visst kan man få glas att suga vatten.
 
Mikael_L
Det enda jag vet är att det är kasst på att göra sig av med fukt när det väl kommit in. Mineralull används t.ex. i växthus för att plantera växter i eftersom det inte torkar ut lika fort som organiska material. Så lyckas man hålla det torrt är det bra, men blir det fuktigt torkar det inte alls lika bra som isolering baserad på organiskt material.
 
mycke_nu skrev:
frhe:

Att glas skulle suga vatten är ju lite svårt att tro.

Jag plockade ur gullfiber ur garageväggen som skulle sättas tillbaka men det kom vatten på golvet som snabbt sögs upp av isoleringen, så vatten suger det.
Jag har också sett en och annan svartmöglad gullfiberskiva i väggar.
 
Är det bara jag som är förvånad att min isolering brann så bra? Sambon använde en tuss dagen efter för att tända i pannan (enbart för att testa, inget vi ska göra till en vana)......
 
Jag är också förvånad eftersom annan linisolering inte brinner alls. Tycker du ska returnera den, låter ju nästan som att de glömt brandskydda den.
 
Moltas skrev:
Är det bara jag som är förvånad att min isolering brann så bra? Sambon använde en tuss dagen efter för att tända i pannan (enbart för att testa, inget vi ska göra till en vana)......
Var det plattorna eller lösull (vet ej om isolina har löst)
Jag har precis satt in plattor i vår vägg i köket. Eftersom jag vill ha en sund fuktvandring (lastgammalt hus) så fungerar inte mineralullen (fanns tidigare och värre kattpisslukt kan knappt ens kattpiss lukta - luktar förfärligt när det blir fuktigt och släpper inte fukten där inte)
Precis som ni kunde jag tända vår sättugn med en lösriven bit som luckrats upp men om jag försökte tända på ytan av en platta glödde det lite och sen slocknade.
 
Hans_Nordstrand skrev:
Jag använder den finska Vital-isoleringen, finns på Bauhaus. Den ska inte brinna snabbt. Jag hade inte prövat själv, men gjorde det nyss. Den började brinna lite när jag la tändstickan till men slocknade sen.
/Hans


Ja nog brann den alltid, man skulle kunna tro att den är behandlad med petrolium eller liknande, var bara tvungen att prova med en tändsticka och gillade inte det jag såg och de tog sig fortare än jag nånsinn trott.

Kul att man åkt 45 mil för att få en riktig brandfarlig isolering...

På vitals hemsida nämns denna brandklass eller tålighet --> •VITAL-isoleringen tillhör klass C (EN ISO 11925-2)?

Bifogar en bild precis efter antändning i spisen med vital..grrr
 
  • DSC01043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade isolina på ett ställe i pannrummet och kom emot litet med blåslampan när jag lödde kopparrör. Det tog sig omedelbart och spred sig blixtsnabbt. Jag blev helt paff, eftersom den enligt papprena var brandskyddad. Läskigt var det iallafall, och sedan kände jag mig nödgad att riva bort isolina på div. ställen i huset där det kunde vara brandfarligt, och sedan stoppa dit mineralull.
Ett liknande experiment med ekofiber resulterade dock inte i samma brasa, så med den känner jag mig trygg.....
Men fy 17 för att få eldsvåda i ett linullsisolerat hus!!!!

Klanten
 
Halloj,

Jag karvar förtvivlat i mina vitalplattor men det blir så dåligt. Har någon tips på vad man ska skära med?
 
Ada skrev:
Halloj,

Jag karvar förtvivlat i mina vitalplattor men det blir så dåligt. Har någon tips på vad man ska skära med?


Hej..

Ja den är inte så lätt att skära i, vitalsisolering.

För att dela på skivorna använde jag en cirkelsåg vilket blev fina snitt.

För eldosor så la jag skivbiten emot där den skulle vara och pressae mot dosan så fick man ett mått att skära i, använde då en vanlig rakbladskniv, först skar ja bort duken runt om märket sedan tog ja bort isoleringen för hand succesivt tills det passade.

Funkar nog med dosfräsar med.
 
Vår linisolering brinner (nästan) som fnöske om vi lägger en bit i kaminen, men det gör även trävirket som hela takkonstruktionen är byggd av - samt innerväggar, bjälklag, möbler m.m. Den gamla gullfibern på vinden var helt full av musgångar och fullkomligt vidrig att ta ut, trots att jag hade rymddräkt (nåja, snudd på). Linisoleringen var trots allt behaglig att jobba med. Vi satsar på en bra värmepanna, en ordentlig skorsten, ett renoverat elsystem och goda vanor gällande stearinljus m.m., och hoppas att om det ändå börjar brinna så har vi gott om fungerande brandvarnare och brandsläckare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.