Hej!

I mitt vardagsrum (eller ja, mitt enda rum, jag har en 1a) har jag kopplat in ett grenuttag med brytare på, till vilket jag har kopplat in dator, tv, stereo. Min tanke var att jag kan slå av brytaren när jag går, dels för att vara säker på att allt är avstängt, dels för att inte ha saker som står i stand-by i onödan.

Problemet är att jag ibland glömmer att slå av stereon innan jag slår av brytare. Detta resulterar i att när jag kommer hem och slår på bytaren så går proppen, vilket naturligtvis är irriterande.

Alla maskiner verkar fungerar precis som de ska, med undantag för det aktuella problemet då alltså...

Jag ska försöka redogöra för de fakta som jag tror är relevanta för att kunna utreda om detta är normalt eller om något är fel. Har jag glömt något grundläggande var vänliga och posta så ska jag givetvis fixa till det.


Säkring: g6 smältsäkring (den stämmer med bottenbiten, det går inte att byta till en 10a, och byta bottenbiten gör jag givetvis inte själv utan att veta mer).


De saker som är på när säkringen går:

1 st glödlampa 75W

1 st 2D-lampa 21W

TV till stand-by: har inga uppgifter om vad den bör dra, är en ca 12 år gammal tjock-tv, 29-tum, om det säger något?

Förförstärkare (nadc160) hittade inga uppgifter om denna, fast den bör verkligen inte dra många W.

2 st bryggade slutsteg, fanns väldigt många effektuppgifter på dessa men det står tex "continuous average power output into 8 ohm 700W" samt "IHF dynamic power 4 ohm: 1,2kW" - men dessa siffror måste ju ange när man använder förstärkaren på max effekt, vilket ju inte är fallet här, den spelar ju inget, slås bara på.


//daniel
 
Är det PA-slutsteg?
 
nicke.orebro skrev:
Är det PA-slutsteg?
Nej, det är NAD 218THX, fast de är brygg-kopplade.
 
De vill nog har lite kräm just i startögonblicket, rejäla kondingar som skall laddas upp.
Kan nog bli mastigt med två st på samma gång.

/nicklas
 
Det går troligen att säkra upp till 10 A istället men det är behörighetskrävande jobb. Eller om du kan dela upp det på 2 olika grupper men den möjligheten finns kanske inte. Kolla också så du inte har snabba säkringar utan tröga eller gl/gg.
 
Jag har samma problem då det sitter flera datorer, bildskärmar och en skrivare på samma säkring.
Prylarna drar VÄLDIGT mycket ström i ca 10ms och det pangar säkringen, startar man (sätter i stickproppen) en sak i taget så funkar det.

Fler sladdosor med strömbrytare löser ditt problem.

Protte
 
Som sagt, datorer har hög startström. När jag slår på brytaren på min grenlist där datorn är ansluten, så slår en UPS som finns i samma rum om till batteridrift nån sekund.
 
har haft precis samma problem och då har jag en 10A för datorhörnet. Slutade med att jag bytte till en 10C istället för 10B
 
Slugge skrev:
Det går troligen att säkra upp till 10 A istället men det är behörighetskrävande jobb. Eller om du kan dela upp det på 2 olika grupper men den möjligheten finns kanske inte. Kolla också så du inte har snabba säkringar utan tröga eller gl/gg.
Hur vet jag detta, det står g6 på förpackningen med säkringar, innebär det att de är snabba?
 
mats_o skrev:
har haft precis samma problem och då har jag en 10A för datorhörnet. Slutade med att jag bytte till en 10C istället för 10B
Vad innebär 10A, B respektive C?
 
Det är beteckningar på automatsäkringar där 10C är mer lik en trög smältsäkring.

Prova att köpa tröga säkringar, vet inte vad din beteckning betyder. Men tröga finns oftast inte att köpa i vanliga butiker (typ coop etc). Möjligt att classe har men jag är osäker.
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
Vad innebär 10A, B respektive C?
Precis som skrivits.
Men med 10A menar mats 10 ampere.
B och C är karaktäristiken, där B ungefär motsvarar porslinssäkringarnas snabb och C ungefär motsvarar trög.
Sen finns det även en D typ, men den är lite hårig med avseende på att den klarar 20 ggr märkströmmen i startström (om jag inte minns fel) så den bör nog en elektiker få dimensionera in, se om den passar till befintliga kablar osv.
D återfinns som regel ej i bostäder.

Ärligt talat ska väl en elektriker alltid dimensionera all form av uppsäkring och "upptrögning". :surprised:
 
Redigerat:
Mikael_L
hempularen skrev:
Prova att köpa tröga säkringar, vet inte vad din beteckning betyder. Men tröga finns oftast inte att köpa i vanliga butiker (typ coop etc). Möjligt att classe har men jag är osäker.
Det man vanligast får tag på är gl/gG, som är en kombination av både snabb och trög.

Diazedsäkringar, fabrikat IFÖ, typ gG enligt IEC-norm 60269-3-1. Ersätter både tröga och snabba säkringar. Karaktäristiken kan sammanfattas som trög i överströmsområdet och snabb i kortslutningsområdet. Säkringarna har hög brytförmåga, god selektivitet, effektiv strömbegränsning och låga effektförluster.
 
Låter som att du har ett rätt exlusivt slutsteg. Förr brukade det vara popolärt att sätta in s.k. toroidtransformatorer i nätaggregaten i sådana (t o m en för varje kanal). Dessa har mycket lågt magnetiskt läckage och hög verkningsgrad, men en sidoeffekt är att de beter sig som en kortslutning under några få perioder när man slår på strömmen. Detta gäller även om de är helt obelastade, d v s kondensatorer och dylikt spelar ingen roll.

Jag har en toroidtrafo som skyddstransformator med märkström 1300W. Den går inte att starta med 6A som säkring men väl 10A om den får vara ensam på den säkringen. När man slår på trafon så kan man höra magneten börja dra i automatsäkringen, men den hinner inte lösa ut.

Om ditt slutsteg är av nyare modell så har man kanske gått över till switchade nätaggregat och då har du i varje fall inte problemet jag beskriver här. Vet faktiskt inte hur man gör idag, men för exlklusiva HiFi prylar brukar man ju vara extremt konservativ. Tror t o m att det forfarande finns rör-förstärkare att köpa.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.