Hej.

Nu är det klart att man får Rot-avdrag :D Funderar på att sätta in en bergvärmepanna, är det någon som skulle kunna svara på hur mycket som är arbetskostnad när man sätter in bergvärmepanna?
Har idag en olja/ved panna från 1964 som jag har satt in en pelletsbrännare i, börjar bli rätt trött på allt sotande som det blir, har inte möjlighet med något stort pellets förråd heller så det är ett himla bärande på småsäckar, och nu ska vi bygga ut så det lär bli ännu mer.... :eek:

Huset kommer att bli 158 Kvm plus 40Kvm källare, skulle gärna vilja ha lite synpunkter gällande bergvärme eller något annat förslag som kanske passar bättre i ett hus på denna storleken...
 
priset styrs lite av hur långt borrhål ( eller snarare hur långt det är till berg det är det är dyrt med foder rör )
men ca 120 - 160 000 kan vara en uppskattning
annars kan ni ha en Luft vatten pump, har en Thermia Atria själv som är klockren.
El panna innan 26 000 kwh år efter installation ca 12 500 kwh år
huset är 160 m2 stort byggt 1945



ursäkta men arbetskostnad är kanske runt 24 000
för mokare elekriker borrare och bärare
 
Redigerat:
Hej!

Skulle vilja ge er ett annat råd, så ni får lite å fundera i

Jag skulle välja en pelletspanna! för... och lyssna nu.. el priserna i sverige är orimligt låga om man jämför med övriga europa. Spelar ingen roll om vi producerar mycke el själva, kan man sälja den för mer än det dubbla priset utanför sverige så kommer vi göra det med tiden

En pelletspanna är mitt alternativ och i stort sätt lika lättskött som en värmepump, vill ni även ha råd med panna så tipsar jag gärna

Rot avdrag är bara på arbetet inte material, så ni kan bara dra av 25000:- av en total installation på ca 140000:-
 
_ap_
Håller med föregående talare, kommer just hem från österrike där pellets är väldigt poppis.
Dom skakar på huvudet åt våra elpriser, 2,45/kWh i österrike och pellets 1500:-/ton.
Jag tror pelletsen kommer bli billigare i sverige om bara volymerna ökar.
 
_ap_ skrev:
Håller med föregående talare, kommer just hem från österrike där pellets är väldigt poppis.
Dom skakar på huvudet åt våra elpriser, 2,45/kWh i österrike och pellets 1500:-/ton.
Jag tror pelletsen kommer bli billigare i sverige om bara volymerna ökar.
Tills det kommer en straffskatt på den energikällan oxå;)
 
Redigerat:
fel
 
Redigerat:
Det blir ofta ställningskrig mellan pelletseldare och värmepumpsägare...

Låter som du tröttnat på pellets och har man inte platsen för ett bulkförråd så blir det rätt knöligt. Det finns externa förråd som du kan placera långt bort med vaccumtransport. Kostar en del dock men tillsammans med en modern pelletspanna så klarar du dig med att sota 3-4 ggr/år och tömma aska kanske lika ofta. Materialkostnad ungefär 80-100 tkr, koppla in panna och pelletsmatning är inte många timmar i arbete.

Om du inte ska elda så är det nog klokt att du tittar över husets ventilation eftersom en panna normalt är en viktig komponent i husets ventilationen. Luft/vatten och berg är med rotavdrag jämförbart men med berget får du högre effektivitet. Har hört uppgifter på att arbetskostnanden är 65% av borrningen och att 160/kr metern är avdragsgillt. Det gör att du efter ROT betalar ungefär 130-170 kr/metern beronende på djup.

Vilket som blir mest kostnadseffektivt beror på utvecklingen av energipriser, och om dem vet ingen. Som ap skrev så kommer våra elpriser att harmoniseras med övriga europas men inte förrän vi byggt fler kraftledningar till kontinenten, när det sker vet jag inte. Det pågår också diskussioner om att ha en differsierad eltaxa för minska överbelastningen, den kommer troligen se ut som så att det finns ett låg och högpris, du får betala högpriset för hela månadens elförbrukning om du under ett antal minuter(15 tror jag har nämnts) tagit ut en hög effekt. När det blir så är det ingen som vet men det gör att man ska undvika spetslast.

Pelletspris verkar orimligt att den skulle sjunka markant, möjligen stå stilla.

Man kan ändå dra slutsatsen att när elpriset passerar 2 kr/kw och pelletsen ligger på 2500 kr/ton (som idag) så är värmekällorna jämförbara i drfitskostnad.

Men som sagt ska du gå ifrån att elda så kolla också upp ventilationen.
 
mexitegel skrev:
Man kan ändå dra slutsatsen att när elpriset passerar 2 kr/kw och pelletsen ligger på 2500 kr/ton (som idag) så är värmekällorna jämförbara i drfitskostnad.

Men som sagt ska du gå ifrån att elda så kolla också upp ventilationen.
Vad har du för miniräknare som får en värmepump att bli jämförbar i pris mot pellets om kW priset skulle stiga till 2kr???????

Inte ens nu är värmepump billigare.

Tror inte du riktigt är med i matchen! eller överbevisa mig..
 
Med ett bulkpris på 2500 kr/ton, verkningsgrad på pannan på 90%, energiinnehåll 4,8 kWh/kg, så blir Kwh-priset för pellets 58 öre. 2,5/(4,8*0,9) = 0,58

Idag kostar elen ungefär 1,20 kr/kWh. Med en genomsnittligt COP på 3,5 på en värmepump får du 1,20/3,5 = 0,34 kr/kWh

Break even nås då som sagt vid elpriset 2 kr/kWh.

Var har jag räknat fel enligt dig?
 
Redigerat:
Hej!

Jag tackar för alla svar.
Men jag börjar bli helt knäpp på detta, Jag har fått en offert på bergvärme på ca:130 000 med några tillbehör till golvvärme som jag ska ha till våran tillbyggnad, måste tydligen ha nån slags shunt till golvvärmen??? ;) Har även kollat lite med luft/vatten och där har jag fått ett pris på 85 000 med tillbehör till golvvärmen, installerat och klart...

Ganska roligt med alla pelletsanvändare som inte kan förstå att man tänker på att välja något annat än pellets, det spelar liksom ingen roll att man skriver att man inte har möjlighet med något pelletsförråd (jag har alltså en liten blå tunna som jag måste fylla på med småsäckar, känns som jag inte gör något annat på vinterhalvåret). Missförstå mig inte nu, jag förstår att ni som har ett fungerande pelletsystem är jättenöjda, det hadde nog jag med varit...

Mexitegel jag fattar inte riktigt vad du menar men ventilationen? kan du utveckla det lite så vore jag jätte tacksam.

Mvh: Örvar
 
Glömde en sak. :)
Vore tacksam med lite synpunkter om vad ni hade valt.

*Bergvärme för 130 000:- installerat och klart.

*Luft/vatten 85 000:- installerat och klart.

Mvh: Örvar
 
Jo, såhär:
I många hus används draget i pannan för att ventilera huset. Pannan förbrukar luft i förbrännningen som tas från inneluften. Ny friskluft tillförs huset via ventiler. Om du slutar elda så får du sämre ventilation och på sikt kan det innebära problem. Du kan också få mögel på kallvinden iom. att murstocken är varm när du eldar och höjer på så sätt tempen på vinden. Slutar du elda fäller fukten lättare ut.

Ovanstående beror på konstruktionen av hus och ventilation etc.
 
mexitegel skrev:
Med ett bulkpris på 2500 kr/ton, verkningsgrad på pannan på 90%, energiinnehåll 4,8 kWh/kg, så blir Kwh-priset för pellets 58 öre. 2,5/(4,8*0,9) = 0,58

Idag kostar elen ungefär 1,20 kr/kWh. Med en genomsnittligt COP på 3,5 på en värmepump får du 1,20/3,5 = 0,34 kr/kWh

Break even nås då som sagt vid elpriset 2 kr/kWh.

Var har jag räknat fel enligt dig?
Du kan inte påstå att en värmepump har ett COP på 3,5 i genomsnitt

Du får gärna räkna in installations kostnad och livs läng, det är ganska viktiga punkter du bör lägga in i kWh priset

Jag kan inte svara exakt, men vad jag hört så börjar oftast el-tillskott att ske till upvärmningen redan vi - 10-12 grader och då har du inge vidare COP, dessutom är det då huset behöver kW, inte vid +5 som den säkert har ett COP på 3,5. Går inte många kW/tim då

du ska vara glad om du har ett genomsnitts COP på 2

Eftersom en värmepump inte kan producera varmare vatten än 60grader... hur gör man om ens framledning kallar på 75gradigt vatten till radiatorn vid -22?

Jag tror på värmepumpar men än är det för dåligt COP när huset behöver kW (Vintertid)

Har läst nån stans att det riktiga kW priset (Snittet) är mellan 65-70 öre för en värmepump
 
örvar&jenny skrev:
Glömde en sak. :)
Vore tacksam med lite synpunkter om vad ni hade valt.

*Bergvärme för 130 000:- installerat och klart.

*Luft/vatten 85 000:- installerat och klart.

Mvh: Örvar
-Bergvärme, det kommer du tjäna på i längden?

Dyrare nu, men det räknar du hem under dens livstid
 
BBD: Du verkar bygga upp din argumentation på hörsägen då du "hört" saker och "inte kan svara exakt"? Ledsen, men det inger inte så stor trovärdighet när du i övrigt verkar vara så säker på din sak.

När jag har angett 3,5 i COP så gäller det bergvärmepumpar. En luft/vatten ligger på knappa 3. Vid SP's provningsanläggning i Borås är det uppmätt 3,1 i årsmedelCOP för ett antal år sedan med bergvärme, med dagens pumpar är den siffran högre. ÅrsmedelCOP för ett flertal luft/vattenvärmepumpstillverkare anges i regionen 2,9-3,1.

Varje återbetalningskalkyl är unik för varje objekt beroende på dess förutsättningar, det går inte att generalisera. Visst kan man väga in återbetalningen på investeringen i kWh-priset om man vill använda det som nyckeltal men jag tror det är enklare och mer pedagogiskt att titta på totalpriset (investering och drift) under anläggningens förväntande livslängd. ROI-kalkyler är ett kapitel för sig som vi nog inte ska uppta denna tråden med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.