Snailman
Kommun kräver att man har en sådan... (står som villkor på bygglovet)

vore ju enkelt om jag skulle inhandla några entreprenader men det ska jag inte...

Är kravet att det ska finnas en st per entreprenad så är ju svaret enkelt jag behöver då 0 st sådana...

annars om de ändå havdar jag måste ha, så finns ju nån sorts alternativ med nån sorts bankgaranti? Skulle det kunna vara nån lösning för mig som ska bygga själv? Nu har jag inte tänkt blanda in nån bank i finansieringen men det kanske finns nån metod som funkar även i det fallet?

Tänkt höra lite här innan jag hör med kommunen....
 
Snailman skrev:
Kommun kräver att man har en sådan... (står som villkor på bygglovet)

vore ju enkelt om jag skulle inhandla några entreprenader men det ska jag inte...

Är kravet att det ska finnas en st per entreprenad så är ju svaret enkelt jag behöver då 0 st sådana...

annars om de ändå havdar jag måste ha, så finns ju nån sorts alternativ med nån sorts bankgaranti? Skulle det kunna vara nån lösning för mig som ska bygga själv? Nu har jag inte tänkt blanda in nån bank i finansieringen men det kanske finns nån metod som funkar även i det fallet?

Tänkt höra lite här innan jag hör med kommunen....
Vi slapp färdigställande försäkringen :D Eftersom vi gör allting själva.
Byggfelsförsäkringen kunde vi dock inte komma undan.. fast att den är helt onödig för oss. :mad:
 
Jag har varit med om att bankgaranti har godkänts istället för färdigstäladeförsäkringen. Det skall dock vara entreprenörens bank som ufärdar denna åt er.
I vissa lägen kan även accepteras strikt efterskottsbetalning.
 
Om man inte skall använda sig av någon entreprenör öht utan göra allt arbete själv kan ju färdigställandeförsäkring (eller bankgaranti som går lika bra) inte krävas.
Det finns ju i ett sådant fall ingen entreprenör som kan fela.
 
Snailman
Nej, det är nog så det är....;)
 
Jag har precis gått igenom denna process... Eftersom jag också ska gör allt jobb själv så ringde jag till handläggaren på kommunen och frågade. För mig var det bara att skriva en "ansökan om befrielse från färdigställandeförsäkring" så skulle jag bli "befriad".. Det dokumentet bifogade jag med ansökan för bygglovet.
 
Min bestämda uppfattning är, att när våra intellaktuella beslutsfattare inom stat, kommun och landsting fattat beslut om vissa regler, och vi ointellektuella arbetsmyror skall rätta oss in i ledet, så är vår absoluta målsättning att manupullera systemet.
Jag uppmanar härmed alla medlemmar inom detta forum att bidra till erfarenheter hur vi billigast kommer undan denna dolda skatt.
Hur har ni kommit biligast undan?
Vår lösning blir att ange 0 (noll) entreprenörsavtal och i praktikern inget att försäkra.
Vi tar gärna imot erfarenhet om rättsutslag och övrigt hur man kan komma runt allt gällande byggfel- och färdigställandeförsäkring.
Om man skall kunna få till en förändring så återstår endast att rasera idiotin om det inte går att föra ett logiskt resonemang med den "interlektuella" eliten.
Vi startar nu en särskild tråd med hur man skall kunna manupulera systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.