Hej!

Jag funderar på att ha en tv i mitt badrum.

Det finns ett antal lösningar.

1. Köpa en lcd som drivs på 12 volt och kör den så länge den håller pga fuktnivå
2. Köpa en helt vanlig lcd som byggs in i väggen och isoleras från badrummet med glasskiva/plexi. Eventuellt behövs en fläkt för att hålla imma borta. Kemiska preparat finns också
3. En vattentät tv. Känner ni till några modeller. Den bör vara 20-32 tum. Annars blir det lite smått.

Generellt för alla bör man ha en vattentät fjärrkontroll. Någon som känner till en universell fjärrkontroll som är vattentät som man kan använda istället? Högtalare kan man ju finna några för marint bruk att hänga upp. En tv som orkar driva högtalare är bra men antar att det krävs någon förstärkare.

Tacksam för alla tips/idéer och ni vill dela med er av era erfarenheter.
 
Tog bort den andra tråden och redigerade tittlen här.

Välkommen till forumet förresten :)

/Mats
Moderator
 
Jag har förberett med eluttag och tv-uttag framför bubbelbadet. Men jag hade tänkt köpa en standard LCD skärm. Vet inte vad reglerna säger om detta!?
 
egl skrev:
Jag har förberett med eluttag och tv-uttag framför bubbelbadet. Men jag hade tänkt köpa en standard LCD skärm. Vet inte vad reglerna säger om detta!?
Vad har du för eluttag, är det jordat 230V? Hur långt från tunnan sitter uttaget?
 
Det är ett envägs jordat vägguttag med jordfelsbrytare i centralen. Det sitter ca metern ifrån fotändan på badkaret.
 
Område 3, borde vara ok med ett jordat uttag IP21 med JFB på högst 30mA. Ska helst placeras på minst 1,7 m höjd.
Marinhögtalare funkar ju. Det finns ju något som heter Tilevision men de är svindyra (20000+).
 
Ifö skrev:
Ska helst placeras på minst 1,7 m höjd.
Varför det? För att sladden till fönen är för kort? ;)
 
pellikaan skrev:
Hej!

Jag funderar på att ha en tv i mitt badrum.
Såg för ett tag sedan på minhembio.com en snubbe som byggt in en TV i väggen i sitt badrum. Kan tyvärr inte hitta det galleriet nu. Men det känns som en bra lösning då ett badrum från och till är en rätt fuktig miljö och fukt och elektronik är oftast ingen bra kombination om inte elektroniken är anpassad för det.
 
pefo skrev:
Varför det? För att sladden till fönen är för kort? ;)
Det är väl bättre att luften kommer ovanifrån mot huvudet!:)
Ah, det är väl någon standard och har något att göra med barn och två spikar (som någon skrev om i någon tråd).
 
Ifö skrev:
Det är väl bättre att luften kommer ovanifrån mot huvudet!:)
Ah, det är väl någon standard och har något att göra med barn och två spikar (som någon skrev om i någon tråd).
Petskydd. Om du av någon outgrundlig anledning vill använda ett uttag utan petskydd = min 1,7m. :)
 
pefo skrev:
Petskydd.
Två spikar...
Äh, klart jag håller med, däremot ska man inte golvmontera uttaget, men det säger väl sig självt!:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.