Hej,

En lite fråga kring nyläggande av golv. Har nyligen köpt en 1:a där köket var i behöv av renovering.

I köket fanns en plastmatta och under denna en spånskiva. Under detta låg en slags papp och under det 3cm tjockt originalgolv. När jag rev upp en bit av golvet som hade blivit mörkfärgat pga att det hade kommit fukt under plastmattan upptäckte jag att golvet var fyllt med grus, sten och andra rester ifrån när huset byggdes. Bland detta låg tjocka träbjälkar som det 3cm tjocka trägolvet vilade på. (Lägenheten är ifrån 1937)
Och nu till problemet.

Jag har bestämt mig för att lägga klinkers i köket istället för plastmattan och undrar hur man bör göra. Ska man riva upp originalgolvet och lägga spånskiva+golvgips eller ska man lägga tvärgående reglar på bjälkarna och därefter golvgips.?

Tacksam för svar
 
Redigerat:
Hur du än gör så riv inte upp originalgolvet, det vore jättesynd. Kan du inte lägga på nya spånskivor och klinkers på det?
 
Golvet under är visserligen av originaltyp och av väldigt mjukt material och antagligen inte anpassat för att användas som slitgolv.

Har mätt avståndet nu. cc 50 - 55 mellan golvreglarna. = Spån + gips eller?

Bifogar bild under.
 
  • IMAGE_118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet du kallar "originaltyp" är nog inget golv, utan bara Sponten som brukar kallas gamalt trägolf när man tittar på gamla lägenheter från 40 talet.
Det är bra att ha under så det inte sviktar, behåll det och lägg något ovanpå, det finns tunna bra skivor.
 
Nu är det dock så att jag ska lägga klinkers där detta gamla golv finns idag. Golvet knarrar vilket bör betyda att det rör på sig = ingen höjdare för klinkers.. eller?
 
Skruva/limma spån på befintligt golv och limma därefter 1-2 lager golvgips ovanpå det. Om det befintliga golvet verkar svajjigt är två lag gips att föredra.
 
Hehe, hade gärna gjort det om bjälklagets djup hade möjliggjort detta. Dessvärre finns där inget svart hål för att rymma alla detta utan endast en ca 5 cm i runda slängar.

Spån + Golvgips + fix+klinker = Ungefär 5 cm :)
 
Med den begränsningen tycker jag att det är säkrast att ta bort det gamla golvet (ingen stor förlust om det bara är ett underlagsgolv) och:
- Väga av reglarna (man vet aldrig med gamla träbjälklag) och hyvla ner/sala på där det behövs
- Limma och skruva golvspån på det
- Två lager hellimmad golvgips

Alternativt behålla underlagsgolvet, skruva på golvspån, lägga ett lager hellimmad golvgips och sen klinkra med ett flexfix som har lite större tolerans mot rörelser, t ex Schönox FF. Flexfog också. Men det första alternativet är säkrare.
 
Sådär har kommit en bit på vägen nu, det gamla golvet åkte bort och nu har jag reglarna fria. Dessvärre ligger det cement på ett ställe vilket gör att jag måste höja det ca 40mm minst för att kunna lägga spånet. Detta ger mig ca 45mm att arbeta på efter att jag reglat upp.

Nu till frågan.

Reglarna ligger idag ungefär c/c70. Hur ska jag göra för att kunna lägga klinker?

Att lägga tvärgående reglar går ej då jag begränsas av ett gasrör samt cementblocket. Att höja de befintliga reglarna är det enda som kommer att gå att lösa rent praktiskt.

Kan man göra så att man använder 45x120 för att bygga upp bjälkarna med?
Visserligen har man fortf samma c/c men med mindre avstånd mellan bjälkarna?

Kan ej lägga två lager golvgips då jag begränsas av höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.