Vi har ett hus från 68 med kallvind som vi skall isolera taktet till vinden ytterligare.

Det finns vad vi kan se inga fuktskador på vinden.
Taket är uppbyggt på detta sätt underifrån och upp:
takreglar
ångpapp
masonit
15 cm glasfiber.

Vi har tänkt att på detta lägga 25 cm cellulosafiber.

Eftersom ångpappen är så gammal tydligen inte alltid helt tätt som diffusionsskikt eller ångspärr. De som skall lägga isoleringen föreslog att vi skulle lägga plast på masoniten för att hindra luft och vattenvandring.

Jag blir lite fundersam på vad som händer om man lägger ett ångspärr över en annan och på detta sätt dessutom kapslar in masoniten.

Men det kanske är så att skillnaden i värme under och över masoniten är så liten att man inte får någon vattenutfällning pga. skillnader i temperatur.

Mina frågor till som är mer kunniga än mig är:
1. Hur klokt eller oklokt är det att lägga två ångspärrar på varandra som ligger ganska nära varandra?

2. Bör man lägga vanlig plast som är helt tät eller fins det något annat material som är att föredra (som kanske andas lite eller är fördelaktigt på något annat sätt)?
 
Hej
enligt vad jag erfar från att ha räknad en del sk. energibevis (där det även går att få fram daggpunktens placering inne i konstruktionen), så rekommenderar jag aldrig någon tät fuktspärr på den kallare sidan av ett påröst material. I ditt fall kommer masoniten att suga i sig allt som plasten spärrar (kan ju vara lite eller mera pga. hur bra ångpapp håller) om du plaserar plast ovanpå masoniten.
Om du inte litar på ångpapp så föreslår jag att du drar bort det (och masoniten ) och lägger plasten starx innaför innebeklädnaden.
Sedan är det värt att komma ihåg att cellulosafiber lätt förflyttar sig om det blåser inne på vinden. Du skall se till att luftströmmar (som du ändå inte kan undvika) riktas längs med snedtaket bort från ullet.
Om du har i planerna att förbättra ventilationen så har du en möjlighet at gömma rören på vinden under ullen, men se till att lägga en bergulls matta (25mm tjockt) över rören så de hålls isolerade även om cellulosafibern säckar ihop (för det gör den på ca. 2 år). Annars glider cellulosafibern lätt från den hala plåtytan. Får du oisolerade ytor på ventilationsrören, kommer det att orsaka kondens inne i rören. Sedan rinner det alltid någonstans.....
 
Att ta bort innertaket är tyvärr inte ett alternativ eftersom kostnaden kommer att bli mycket hög om man skall återställa taket.

Ett alternativ som jag har hört är att lägga en sk. vindduk som tydligen släpper igenom lite luft. Men en bygghandlare säger att den inte är till för att lägga som isolering på vindsgolv utan skall endast användas till väggar.

Jag blir verkligen förundrad av att de som arbetar med att isolera och/eller sälja dessa produkter inte verkar kunna ge klara tips på hur man skall göra.
 
Alternativ 1 skulle jag inte våga mig på. tänk om det kommer fukt i mellan dessa täta dukar. då får man nog räkna med fuktskador.

Skippa i fuktspärren du. Kör med den du har. Där efter ha noga koll på vinden. du ökar isoleringen gansak krafigt. så du bör även se över din innomhusventilation innan du isolerar.
 
Om jag inte lägger ny ångspärr borde jag täta de hål och skarvar som finns i masoniten? Masoniten hindrar luft att vandra upp på vinden.

Man skulle kanske kunna använda fogmassa eller fogtejp för eventuell tätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.