7 ton börjar kännas nödvändigt. Billiga klyvar ligger väl kring 5 ton? Bala 7 ton kostar vad? och köps var?

Kan man "lura" en klenare klyv genom att inte ge den hela eländet på en gång?
 
Hejsan!
Om man bara ska "hobbyklyva" så räcker det med enklare utrustning.

I mitt fall så fällde vi några träd på tomten i vintras och iom att vi precis skaffat en braskamin (av en händelse....) så tyckte vi att det var lika bra att skaffa egna klyv- och kapverktyg istället för att hyra. Denna gg hade trädfällarna kapat stammarna åt oss i 30 cm-längder så vi nöjde oss med följande utrustning:

- en vedkap, för att kapa grenarna i rätt längd. Den har ett måttband där man ställer hur långa bitar man vill ha. Max. tjocklek tror jag var 25 cm. Pris: ca 1500:- på Bauhaus.

- en vedklyv. 5 ton, max längd 42 cm och max bredd 25 cm, har jag för mig att det står, pris: ca 3500:- på Jula. Den tar dock betydligt tjockare stockar. Jag och sambon har med gemensamma krafter klyvt 80 cm tjocka stammar utan inte allt för stor ansträngning (jag låg ovanpå stammen för att trycka ned den). Tipset är att inte sikta mitt på tjocka stammar utan att klyva ute på kanten och arbeta sig runt stammen, förr eller senare så är den i hanterbar storlek. Satsa även på att köpa ett stödbord till klyven så att den står i bra arbetshöjd, annars får du tokont i ryggen om den står direkt på marken.

När man som i vårt fall bara gör detta en gg var 3:e år så gör det inget att det tar någon dag längre tid.

Lycka till med köpet!
 
För länge sedan så fick jag prova både 4 tons och 7 tons klyvar.
7 tonnaren vägde bly när man skulle flytta den men var tvåxäxlad och rejäl.
4 tonnaren väger mindre och är mycket lättare att flytta.
inte en enda bit var för seg för 4 tonnaren! sura bitar med jobbiga kvistar, spelade ingen roll!
jag rekommenderar den lilla, den ska ju in och ut i förrådet när den ska användas.
 
galento
Hej,vi har en klyv från Rusta sen ett par år ( 37cm ) och det har aldrig varit något problem att den inte "orkar" och vi har klyvit mkt grövre kubbar än de 20-25cm som rekommenderas i bruksanvisningen.Det kan nog vara så att dyrare modeller är snabbare men till de behov vi har passar den utmärkt,dessutom är det ypperligt att slippa handklyva speciellt om ryggen är lite sliten,vi har direkt-el förövrigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.