liten dum fråga
om man ska montera bänkskiva med rund kant
BrasilSvartR6216TC.jpg
ska man lägga en hel först sen resten eller ska man såga kanterna 45°?

typ så här
6127skarv.JPG


 
hitta alt. 3 oxå

32343skarv3.JPG
 
Alternativ 2 ger ju längst skarv vilket borde vara sämst? Jag skulle köra på alternativ 1 eller 3
 
Alternativ 1 är enklast, mest hållbart och snyggast. :)

// Pia
 
Alt ett går inte eftersom kanten är avrundad. Du måste ha ett 45graders snitt tillochmed den rundande kanten, därefter rakt. Dvs alt 3 (även om snedkapet är lite långt där).

45 grader över hela tror jag stör mer än ovanstående.
 
Pia_B skrev:
Alternativ 1 är enklast, mest hållbart och snyggast. :)

// Pia
Näe det är inte hållbart eftersom man får en öppen ändyta på skivan till höger i vinkeln (den del av änden som är ovanför avrundningen).
 
alternativ 1 blir ju knappast snyggast om du får ofärdiga längder.. då får du ju en ränna ;)

de flesta jag har sett har nog kört alternativ3
 
Alternativ 3 skall du givetvis använda, försök låna en kexmaskin och kexa ihop skivorna
 
På en stor Tysk bygghandel finns Lamninatskivor med färdiga hak enl. skiss 3
 
armswett skrev:
På en stor Tysk bygghandel finns Lamninatskivor med färdiga hak enl. skiss 3
säg Bauhaus så blir jag glad



var hittar man den här
29991skarvs.jpg
 
Jag skulle nog vilja gå mot strömmen och förespråka Alt 2.
Det är ofta det självklara valet i iallafall träskivor då det får stavarna att möta på ett bra sätt, så varför inte i laminatskivor?
Dessutom är det inte märkbart mycket mer komplicerat att skapa än Alt. 3, för att inte säga Enklare.
Fräs bara ut för Tre skarvbeslag istället för Två.

Dendär listen borde du väl hitta där du köper dina skivor?
Tänk på att hitta en av exakt samma fabrikat som bänkskivan, för att den ska passa bänskivans profil.
Annars en gannska medioker lösning då listen skapar en irriterande skräpuppsamlare.

Tror mig ha sett färdiga skivor för Alt. 3 på Bauhaus, men jag kan ha fel.
 
Lister för skarvning av rundade bänkskivor finns på de flesta byggvaruhus, skaffade själv en på Beijers. Den var i plast, fanns guldmålad o silver. Lämplig för skivtjocklek 28 mm och uppåt. Jag hade 26 mm bänkskiva  och då fick jag modulera listen men eftersom den var i plast var det inga problem (mattkniven).

Det finns också lister i aluminium, använde en sådan till köksrenovering i somras. Lite dyrare men också mer hållbar än plastlisten som lätt kan repas. Däremot tycker jag inte att det var störande med den upphöjda, knappt mm-tjocka kanten. Lägg en tunn sträng silikon innan listen skruvas så blir det inget skräpsamlande där.

Att täcka skarven med list döljer ev snedsågning, det är en enkel och funktionell lösning för den som inte har specialutrustning för sammanfogning av bänkskivorna.

/me

 
det blev svartbänk från ikea
dom hade den där listen oxå i alu. kostade 55:-

tur att jag inte börja såga i vinklar
laminat är inte det enklaste att såga
fast man tejpar kanterna blir det små märken

 
2HOT4U skrev:
tur att jag inte börja såga i vinklar
laminat är inte det enklaste att såga
fast man tejpar kanterna blir det små märken
Tricket brukar väl vara att såga från baksidan, men helt lätt är det inte.
 
gammal tråd men jag skulle vilja se en bild på alt 3 igen... någon som har en bra lösning på kapning av bänkskiva i hörn så man slipper lägga en list för rundningen mot en motliggande skiva????

finns de färdiga bänkskivor i laminat som är kapade med en litet snitt på 45 grader och sedan rakt längsgående????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.