F
AndersS skrev:
Ett fast pris blir ett medelvärde för nyinstallation (även om det ses som återinkoppling av gammal koppartråd). I detta ingår då alla delar från din inkoppling och anlutet på någon form av station. Alternativet blir annars att börja utreda varje inkopplingsfall, ev. kontroll på plats, mm, för att ge ett "exakt" pris, och det blir definitivt inte billigare.
Så nu blir det istället så att vissa kan få betala mera och andra mindre, och det jag tänker på är då installationer utifrån lägsta kostnad på 7.000:-.
Om man ser till vad Lantmäteriet tar i avgift så är detta ju rena fyndet.
Jag visste inte att Lantmäteriet kopplade in telefoni och bredband? Vad logiskt, avreglerat och marknadsekonomiskt det låter. Vi har börjat med lika mycket lön till alla på jobbet. Vissa förlorar och andra vinner lite på det men skulle vi ha nån som hela tiden satt och räknade ut exakt hur mycket alla skulle ha så skulle det bli mycket dyrare.
 
fsn skrev:
Jag visste inte att Lantmäteriet kopplade in telefoni och bredband? Vad logiskt, avreglerat och marknadsekonomiskt det låter. Vi har börjat med lika mycket lön till alla på jobbet. Vissa förlorar och andra vinner lite på det men skulle vi ha nån som hela tiden satt och räknade ut exakt hur mycket alla skulle ha så skulle det bli mycket dyrare.
Tror du missförstod eller att jag var otydlig och det har inte med lön att göra. Jag hanterar olika typer av affärer där vissa görs på löpande räkning där priset blir ett resultat när arbetet är klart. Sedan har jag ett antal till fastpris där kostnaden för de olika arbetena varierar utifrån dess omfattning och materialåtgång då varje arbete har någon form av unikitet och det var så jag tolkade att Telia t.ex. hade satt sin lägstapris. Men alla kunder betalar samma pris till mig oberoende av kostnad. Om jag för dessa affärer, ganska många, skulle beräkna det exakta priset skulle det bli ca 30-40% dyrare för kunderna då själva undersökningsarbetet blir så omfattande i förhålande till utförandet. Nu arbetar vi enbart mot företag så det är kanske lite anorlunda, men principen skiljer sig inte.
Sedan kan jag offerera till fast pris där varje anbud bearbetas utifrån kundens förutsättning.
Att jämförelsen med Lantmäteriet misstolkades ber jag om ursäkt för, men var mera en notering utifrån en verksamhet i monopolsits och med väl tilltagna priser.
 
Med risk att få på pälsen: 7000 är mycket, men det måste väl bygga på en (om än missriktad) demokratisk prissättning? Din kompis som pröjsade lika mycket för ett par dagars jobb med buldozer betalade ju inte heller det riktiga priset för detta? Telia bör ju ha erfarenheten att veta vad en nyinstallation kostar i snitt.

Men din lösning verkar ju smartare...
 
Det är bara att gratulera FSN till ett mycket lyckat köp :)
Som jag sa så har de inte riktigt koll mellan försäljning och utförande vilket nu bevisas.
 
F
akhagen skrev:
Med risk att få på pälsen: 7000 är mycket, men det måste väl bygga på en (om än missriktad) demokratisk prissättning? Din kompis som pröjsade lika mycket för ett par dagars jobb med buldozer betalade ju inte heller det riktiga priset för detta? Telia bör ju ha erfarenheten att veta vad en nyinstallation kostar i snitt.

Men din lösning verkar ju smartare...
Kan bara hålla med om att jag löste det på ett bra och framför allt billigt sätt. Som jag flera gånger har ältat i denna tråd så stör det mig inte att betala den faktiska kostnaden. Eller som Mats_o skrev lite tidigare "Sedan avregleringen så får varje kund bära sina egna kostnader", detta är helt OK för mig. Min kompis skulle ha betalat 38000:- och jag skulle ha betalat 940:- (eller nåt sånt).

Att det inte "kostar mer" att verkligen ta reda på den faktiska kostnaden bevisas genom att Bredbandsbolaget utan knorr ger sig på det utan nån som helst debitering mer än en 18 månaders bindningstid från min sida (Telia kräver 12 månaders bindningstid trots en anslutningsavgift på 7000). Bredbandsbolaget (eller TeleNor) är ett vinstdrivande företag och gör knappast detta för att vara hyggliga. Hela installationen tog mindre än en timma, då lär knappast undersökningen för att kontrollera om det finns lediga kabelpar ta längre tid. Offertarbetet från Telias sida är oförändrat för även om dom har ett minimipris som i dom flesta fall i bebyggda områden antagligen är samma sak som fastpris så envisas dom med att skicka med kartor och en massa tjafs så att det verkligen ser ut som om dom har "utrett" kostnaden och skickat en seriös offert.
 
Jag tror att det har legat ett fel i nått register som innebar att Telenor bara begärde inkoppling av hel ledning på befintligt trådpar medans telia såg det som nyupprättande. Normalt sett skulle den räkningen ha gått till BB men som sagt, det glappar lite ;)
 
Och vi vet ju faktiskt inte vad BB får för kostnad och utan endast vad "fsn" fick för pris på sin lösning, vilket blev ett lyckat resultat i detta fallet.
Hela detta området med olika kombinationserbjudanden och även att "köpa" marknadsandelar, med olika risktaganden gällande kostnader är en djungel.
 
F
mats_o skrev:
Jag tror att det har legat ett fel i nått register som innebar att Telenor bara begärde inkoppling av hel ledning på befintligt trådpar medans telia såg det som nyupprättande. Normalt sett skulle den räkningen ha gått till BB men som sagt, det glappar lite ;)

Definitionen nyupprättande finns bara mellan Telia och slutkunden. Telias definition på nyinstallation är installation vid nybygge (oavsett om det funnits telefon tidigare eller inte) samt om man tidigare haft inkoppling som varit bortkopplad i mer än två år.

Skanova eller Relacom som kopplar in har inte den definitionen av nyinstallation eller nyupprättande. Det är jungelns lag som gäller, finns det ett ledigt par så kan vilken operatör som helst ta dom. Jag beställer av en operatör (vilken som helst utom Telia) som går till Skanova som skickar det till en entreprenör (tex Relacom). Finns det ett ledigt par så får jag mitt abonnemang utan trassel. Finns det inget par ledigt så kan jag kamma mig och får snällt pynta 7000:- till Telia men då lär dom få slita lite mer för pengarna då dom måste ha fram två friska par till tomtgräns.
 
Fick just en offert på 15000 från Telia, avstånd till min tomtgräns från stolpen är 3 meter.... kommer köra 3G nätverk tills fibret kommer inom ett par år.
 
I telias fall måste det gå att enkelt få fram om det rör sig om 1 timme, 12 timmar eller 48. Jag köper inte att det blir dyrare tjänst för att anpassa prissättningen efter utfört arbete. Det här handlar om ett fult sätt att ta mycket betalt med dåliga bortförklaringar.

Jag funderar på att skita i att koppla in teila i mitt hus, lite pga principen och lite för att jag inte har någon större glädje av fast telefoni.
 
För ca 1år sedan begärde jag offert från telia, fick då ett pris på 7000:- för att dra kabel i befintligt rår ca. 6m. Helt OK, de måste ju ut och titta och fika också! jag beställde aldrig ¨å pga olika omständigheter. Nu fick jag nytt pris idag.... på 10000:- inte så stor skillnad men iaf 30%. Ringde och kollade varför. Får då till svar att det är prisökning...med 30?? Nix det var prisökning på 2000:- och 1000:- i avrundning...!!!!!!??? Ska jag betala 1000:- i avrundning? japp de kan inte göra ngt åt det ligger i programmet var svaret!
Suck!
 
Avgifterna kanske måste vara på jämna 5000? :) Min offert kanske i själva verket låg på 11.000 men rundades automatiskt upp till närmaste övre 5000 kr.

Måste vara skönt att sakna konkurrens....
 
Vi har fått en offert på 20.000:- och skåpet står på andra sidan gatan, det är bara att betala och se glad ut. Nu får vi visserligen fiber från telia.
 
jocef skrev:
Vi har fått en offert på 20.000:- och skåpet står på andra sidan gatan, det är bara att betala och se glad ut. Nu får vi visserligen fiber från telia.
Har funderat lite och ibland glömmer vi kanske vissa delar. När fibernät byggs utav olika aktörer till ett område (Skanova, kommunala elbolag, stadsnät, mm) så räknar man t.ex. på att här ska kunna anslutas 10 fastigheter (endast sifferexempel) och till ett pris på 300.000 då blir det ett pris för varje fastighet på 30.000. Sedan ansluter sig endast 8 av fastighetsägarna av en eller annan orsak. Det finns då investerat kapital fram till området som byggaren ännu inte fått betalt för, dvs de 2 ej anslutna fastigheterna som kanske inte byggdes samtidigt som de övriga 8. Man kan ju inte lägga kostnaden på de 8 första för att sedan ge 2 fastigheter fiber till "nästan gratis" som bebyggs senare, så då blir man erbjudan fiberanslutning till t.ex. 30.000.
Så trots att fibern kanske redan finns utanför tomtgränsen så kanske ägaren ännu inte fått betalt för sin investering.
 
Jag har råkat ut för just detta jag också... :mad:

Flyttade in i påskas in i ett nybyggt hus (har inte varit med på projektstadiet). Det har byggts 2 likadana hus på en tomt som har styckats. Det har inte funnits något hus på denna tomt tidigare så det har därmed inte heller funnits någon teleanslutning på något sätt.

Jag visste att Telia lagt en fiber 15 meter från huset och alldeles vid tomtgränsen. Dessutom var det fortfarande uppgrävt så det enda som Telia skulle ha behövt göra var att dra fiber från tomtgräns och 15 meter in till mitt "teknikrum".

30 000 spänn skall dom ha för detta... :eek:

Men precis som AndersS skrev nedan så är det så att Telia har köpt fibernedgrävning av Skanova fram till detta område och det är då enligt Telia en kostnad på 30 000 kr för varje fastighet i detta område för att ansluta sig till fast telefoni, IP-TV samt bredband (allt via fiber). Ingen av oss fastighetsägare har valt att ansluta oss... Telia gör således en rejäl torsk på den investeringen... :D

Jag kör med Tele2 trådlöst bredband tillsvidare och det funkar finfint just nu. Kör med Vigor 2820Vn router som är lite dyrare än de flesta andra routers men riktigt robust och stabil och kan dessutom hantera multipla SSIDs så att jag kan köra t ex mitt trådlösa nät för internet på ett SSID och min VoIP-telefoni på ett annat SSID och därmed med hjälp av WMM stödet i routern se till att VoIP-telefonin har "företräde" i trafiken för att få så bra kvalité i VoIP-telefonin som möjligt.

Det sura i hela sammanhanget är att min granne som också begärde offert från Telia för att ansluta sin fastighet fick först en offert på kopparanslutning på 10 000 kr istället för de 30 000 kr som fiberanslutningen kostar. Han skrev på fort som f---n och skickade in offerten till Telia som då plötsligt vill backa o vill att han skall betala 30 000 kr för fiber eftersom dom inte kan leverera en kopparanslutning för 10 000 kr... Han står på sig och hävdar att dom är bundna av offerten och får efter 2 veckors tjatande upp till ganska hög chefsnivå på Telia ett ok på att få fiber för endast 10 000 kr. F---n va surt för mig... men kul för honom. Får väl dela hans fiberanslutning med honom med hjälp av switch o 2 separata brandväggar... :p

Jag har dock läst lite på andra forumtrådar här och sett att någon/några har fått t ex Tele2 att ansluta dom till kabel vid tomtgräns UTAN Telias inblandning och till priset 7000 spänn. Helt ok! Nån av er som har nån bra kontaktperson på Tele2 som man kan ringa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.