hej
imorgon kommer rörmokarn och installerar en Nibe 2020-8 med enVVM300
då jag är lite osäker på var jag ska placera den undrar jag hur mycket den låter,
jag har två ytterväggar i pannrummet den ena mot gaveln utan fönster och den andra är långsidan på huset med fönster, på gaveln har jag 10 meter till grannens uteplats. hur upplever ni ljudnivån på era utedelar?
 
har en 2010-8, ca 5 år gammal. Den vetter mot grannen och det är som kortast 22 m mellan dennes fasad och min pump. han anmälde mig till miljö&hälsa med hänvisning till att han var ljudstörd när han använde tomten.

Jag fick utföra en ljudmätning = 12000 SEK. Ljudmätningen visade på att jag låg 1 db över gränsen mellan 22.00-07.00 (olika nivåer beroende på tid på dygnet) över vid tomtgräns.
Min pump används bara under värmesäsong så det är endast under vintertid och när pumpen går upp på det högre effektläget som jag toppar med den ynka decibelen.
Fick bygga ett extraplank emellan oss också = 4000 SEK.

Vad vill jag ha sagt? Rikta den så långt bort som möjligt från grannen, avskärma ljudet så mycket som möjligt och be till gud att du har en granne som sunt förnuft.
 
sitter och kollar på nibes hemsida men hittar ingen 2020 där, är det en modell som har utgått? rörmokarn hade den på hyllan , jag är iofs i akut behov av den då min panna rasade i fredags, börjar bli trögt utan varmvatten...
 
F2025 heter den väl numera, och F-modellen ska vara tystare än sin föregångare. Har dock ingen personlig erfarenhet.
 
Jag har installerat en 2020 och jag måste säga att jag ej hör den om man ej står 2 m framför den....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.