Det runda donet brukar ha en "ram" som skall sitta fast i väggen/röret. Denna ram kanske måste bytas till en annan modell om ni har byggt på väggen. Ni bör se till så att denna ram sitter in i röret ordentligt och att det blir tätt mot väggen, så ni inte får fuktvandring. Jag skulle töta med någon fogmassa, t.ex. silikon.

Kolla in detta datablad, så ser ni olika ramar:
http://www.rec-indovent.se/images/s...v/ventilation/Ventilation_Luftdon_CKS/cks.pdf

Det finns olika don och olika tillverkare, de är olika så detta kanske inte stämmer med just det don ni har.
 
Efter mkt om och men så tog föreningen hit en från en ventilations firma för att mäta luftflödet..
Det var för högt/mkt men han visste inte vad det berodde på..
Det susande/visslande ljudet löstes genom att han tätade runt det ena donet..men det brusa/blåste en hel del ändå..så ett av donet det runda har täppts till helt nu och ljudet minskades ytterligare..De kontrollerade även luften hos grannen över mig men det var visst helt normalt och bra där o bara jag som bor längst ner som har problem..
När man öppnar ytterdörren och balkongdörren så tar det emot mkt, sånt drag är det och var inte innan badrums renoveringen då donen kom på plats..

I vilket fall vet de inte vad som hänt el hur det ska lösas..Bara det att nu efter att det visslande ljudet försvunnit från badrummet så har jag märkt att det förflyttat sig och låter i sovrummet om ventilen är stängd och även i vardagsrummet om ventilen är öppen där, visslar o tjuter..så för o kunna sova får jag ha ventilen öppen o lägga en trasa där i eftrs de inte går o stänga i sovrummet.. så ska det väl ändå inte vara man ska ju kunna ha dom öppna o stänga? Luften måste väl ta vägen nånstans nu när det ena donet är stängt så man flyttar ju bara problemet utan att lösa det..låter ju fortfarande störande högt från ventilationen i badrummet med fast utan vissel ljudet..
Förstår inte att ventilations killen inte visste vad det berodde på el vad han skulle göra..verkar som man inte får nån mer hjälp..man börjar ångra sig rejält att man renoverade badrummet här!
Det fanns inte heller nåt ljudisolerande till mina don modeller heller enligt honom o inget o göra åt det blåsande ljudet från donen..Så här kan jag inte ha det så frågan är om man ska ta hit en annan privat el vad man ska göra måste ju kunna lösas? var ju absolut inte så här innan renoveringen nåt har ju hänt med luft flödet
 
Det låter som om du har undertryck i din lägenhet.
Sa ventilationskillen hur stort flöde hade du när han mätte flödet?
 
Han sa att det var undertryck o att det var för mkt..
men han var väldigt luddig..när vi satt i handdukar o täppte till ett av donen så sa han att det vart bättre..ärligt talat så verkade han inte veta mkt..han hade ingen aning om varför det hade ändrats eftr renoveringen o varför det tar emot när man öppnar ytterdörren o balkong dörren..när han hade gått så började det ju vissla från vardagsrummet så han fick komma tillbaka o han hörde ljudet då stängde han ventilen ovanför balkongdörren o då blev det tyst...men så ska det ju inte vara man ska kunna ha öppet med..
jag sa att jag blev orolig att problemet bara hade flyttat på sig nu, då skratta han bara o sa nej det beror på att ventlien var öppen :confused:
jo men det ÄR ju så att det bara flyttat på sig egentligen tex så går inte sovrumsventilen att stänga för då visslar det så man inte kan sova som sagt..men det hade han ingen lösning på heller utan sa att det berodde på att utsågningen där vetilen sitter ovanför fönstret är sned..vid ytterdörren hör man hur det susar med..
 
lena26 skrev:
Han sa att det var undertryck o att det var för mkt..
men han var väldigt luddig..när vi satt i handdukar o täppte till ett av donen så sa han att det vart bättre.
Satte för ett av donen? frånluftsdonen eller fönsterventilerna?

Med fönsterventilerna öppna skall det vara ett visst flöde i frånluftsdonen i din lägenhet.
Detta flöde (projekterade flödet) skall finns nerskrivet i OVK protokollet som BRF föreningen har fått.
På detta pappret står det exempelvis
Lgh 22
Kök proj 10l/s mätt 11l/s
Badrum proj 15l/s mätt 14l/s
Vardagsrum proj 10l/s mätt 9l/s

Tycker du ska stå på dig och be att få se dessa papper.hittar inte BRF styrelsen dom finns de arkiverade hos byggnadsnämnden i din kommun, offentliga handligar så bara att be att få ut.

Sen ska du be att få veta hur mycket luft det mättes upp i varje don, när fönster ventilerna var öppna.
Om ventilations killen verkligen mätte upp flödena måste han ju kunna svara på hur mycket. det va. jämför hans svar med OVK protokollet.

Sid notis kan ju vara att det är ett angenämt problem, alltid enklare att strypa ner än att försöka öka nåt som inte finns.
 
  • Gilla
Rakelsson
  • Laddar…
Han satt igen ett av donen i badrummet med trasor igår (det runda på bild längre upp) från luft. Så hade han nån grej som han satt emot varje don för att mäta lufttrycket..de övriga ventilerna ovan fönstren var stänga o de kolla han inte nåt speciellt på utan bara i badrum och kök vid köksfläkten.
Han hörde hur det tjöt från vardagsrummet då ventilen var öppen men bara stängde den utan o se nåt problem, samma sak när jag tala om att det bruka vissla o tjuta från sovrummet o att det tar emot o öppna dörrarna.
När jag är hemma o sitter i vardagsrummet o någon kommer in i trapphuset o öppnar trapphus porten så börjar det susa o låta ännu mer inifrån hos mig..o står man vid min ytterdörr så hör man ständigt ett susande ljud genom dörren.fattar inte :confused:
värst störande är ju på natten när man ska sova o allt är tyst då störs man ju men personen från föreningen mena att ett visst ljus får man räkna med från don o att man får koppla bort det så försvinner det :mad:
Tyckte han som mätte prata om 10 i badrummet vad det nu kallas man mäter i
Ska försöka prata med föreningen kanske o få papper på siffrorna från förut o det igår o är kanske tvungen att bekosta o ta hit en till provat som får mäta luften en gång till o det vad han säger om det är normalt som det är
 
tja.. han verkar inte riktigt veta vad han gör..
Man mäter/justerar alltid ventilation med spaltventilerna öppna.
Om han pratade om 10 så är det säkert liter/sekund, och det är för lite för ett badrum..
det fyrkantiga donet har en forcering inbyggd.. dessa brukar gå sönder med tiden.
kolla att det inte är forcerat hela tiden..

Du får försöka få ut protokollet från styrelsen så att du ser vad du hade innan.
Sen så får du se till att någon mäter och ser vad du har nu om din förening inte fått
något från firman som var hos dig och kollade.
 
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=120&epslanguage=SV

På denna sida kan man söka efter funktionskontrollanter för OVK med riksbehörighet.
Dessa kan ventilation extremt bra, och har bevisligen den utbildning som behövs för att göra OVK i ett kärnkraftverk.
Prova på och sök efter nån i ditt län, Be styrelsen kontakta nån av personerna och be om ett råd eller hjälp.
De brukar inte debitera mer än någon annan hantverkare,och så slipper eran förening lägga ut pengar på att nån ventilations kille som inte har koll på vad han gör ,gör av med mer av era pengar till ingen nytta.

*Edit finns fler på Sitac:s hemsida. http://www-v2.sp.se/cert/cert_prod2...3 KVALIF&Postnr=60&Text=60: NORRKÖPING (10 st)
 
Redigerat:
Han som var här igår finns med på den listan har behörighet o kommer från en ventilations firma. Föreningen tog hit han och de har tydligen varit här förut och mätit luftflödet.
Så han borde ju veta vad han gör men det verkar ju inte så ändå tyvärr..Finns bara den firman här i den stad jag bor i så blir krångligt om jag ska ta hit nån annan med privat från en annan stad..o kostar..Vet inte om de inte förstår vad som hänt eller om de inte vill ta tag i o gå till botten med problemet, enklare o strunta i det..han tjatade bara på om att jag iallafall hade blivit av med det visslande ljudet ifrån badrummet..som att jag skulle vara nöjd så även om det susar högt från donet o visslar i andra rum o är kraftigt undertryck i hela lägenheten :(
 
lena26 skrev:
Han som var här igår finns med på den listan har behörighet o kommer från en ventilations firma.
:(
Så mycket var certifiering gjord av swedac/sitac värd...ha ha ha

Ja du, synd att du inte bodde i Jönköping, har så god lust att åka o hjälpa dig.
Känner verkligen med dig.

Tycker nog du ska ta en fight med gubben som var inne mätte i din lägenhet.
Det ska inte vara så som du beskriver det. End of story.

Det är ju inte direkt en rymd station vi pratar om i svårighetsgrad. Frånluftsdon suger ut luften.
Fönsterventilerna släpper in luften.
Och han hittar inte felet?
Var han full när han kom hem till dig? eller var han påverkad av vaktmästarens tjat typ" det är hjärnspöken, kärringen är överkänslig" ?
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Tack så mycket:) synd man inte bodde där då
Jadu man kan undra varför han inte hittade el ens såg felet...nåt har ju hänt..kan tilläga att personen från föreningen hör väldigt dåligt o har hörapparat o därför inte hörde nåt men gubben från firman hörde ju men känns som de tycker jag är gnällig o känslig.."lite ljud får man ju räkna med" o om man inte tänker på det o hakar upp sig så försvinner det kanske jo säkert lätt för dom o säga som inte bor i det :mad:
 
Jag funderar ju på om det inte borde vara så att mitt luftflöde påverkas när grannarna ovanför mig täppt igen sin ventilation..De berättade för mig att de satt igen den båda i sovrum o vardagsrum pga kyla..ventilationen som sitter bakom elementen under fönstren hade de satt igen genom att ta bort gallret på utsidan o sätta in handdukar o sen sätta tillbaka det..de kanske gjorde det under min renovering o så förändrades mitt lufttryck på nå vis så jag fick kraftigt undertryck el det kanske inte kan påverka så mkt?:confused:
 
lena26 skrev:
Jag funderar ju på om det inte borde vara så att mitt luftflöde påverkas när grannarna ovanför mig täppt igen sin ventilation
Det påverkar hur mycket som helst.
Vanligt problem med flera lägenheter, någon brukare tycker det är kallt/drar och börjar stänga till sin ventilation ... följden blir att luftflödet ökar i alla andra lägenheter och bollen är satt i rullning.
 
Okej, för fick reda på det genom att jag frågade om de hade problem med kyla och de sa att de hade haft det men då satt igen ventilationen och tipsade mig att göra detsamma eftrs det då blir varmare sa dom.De sa även att man inte får göra så egentligen men att det behöver man inte tala om..Så om det kan bero på detta vad kan man göra åt det?
Borde inte gubben som var upp till dom o mätte lufttrycket märkt av ifall de hade täppt igen nånstans? För han sa att det var normalt där uppe..kan ju hända att de då hade tagit ut handdukarna från ventilationerna just för att de skulle komma, vet inte..men de hade inte tittat just på ventilationen bakom elementen heller sa de..utan mest bara i kök o badrum..Var ju tvungen att att säga att jag visste att grannarna täppt igen sina men personen från föreningen eller gubben från ventilations firman brydde sig inte särskilt..tycker gubben borde förstå att det är där problemet kanske ligger :confused:
 
Och är det en bra lösning att han rekommendera att jag nu täpper igen ena ventilen helt i mitt badrum? man blir ju snurrig :eek:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.