Jag har en torpargrund som jag ska se över nu till våren. Saken är den att grunden är så låg på vissa ställen att golvbjälkarna bara är några centimeter ovanför mark. Så det blir omöjligt att täcka in delar av marken med plast.

Frågan är då: Hur mycket fukt kommer från marken? Hur mycket fukt kommer från uteluften?
 
Kommer du åt att gräva ur?

Mvh
 
Där det är möjligt. Men jag lyfter inte alla golv, utan ungefär hälften. Problemet är att huset står på stenbumlingar med och jag vågar inte gräva allt för nära dem.
 
Men hur noga är det att all mark är plastad? Fuktar det så mycket från marken?
 
Fukt kommer från marken och ventilerna beroende på årstid ...så plasten är viktig..;)

Mvh
 
Vad är bäst att göra i mitt fall då? Ska jag plasta in under det rummet jag ska lyfta golvet på (om jag kan lägga överallt eftersom huset också står på stenbumlngar) och låta det andra rummet vara oinplastat? Eller ska jag lägga så mycket plast jag kommer åt i det andra rummet med (når garanterat inte allt, eftersom kryputrymmet är begränsat och jag kan inte lyfta detta golv i nuläget)?

Kan jag i detta läge köra igång en avfuktare i grunden eller hur ska jag göra om det visar sig vara mycket fukt?

Tacksam för svar!
 
Står på stenbumlingar..hmm det är så gott som öppet under då skall du bara se till att marken lutar ut från huset så det inte rinner in smältvatten regnvatten
Är det mest sand under är det bra också..;)

Går det att komma under utifrån....

på tal om plasten så om det skall läggas ?så skall den täcka hela utrymmet under inte småbitar..med mellanrum

Mvh
 
Redigerat:
Vid stenarna får jag väl lägga plast så nära det går, men vad tätar man med runt stenarna då?

Problemet är att krypgrunden är mycket låg så om jag ska ha en luftavfuktare så får den ju inte plats! Eller finns det avfuktare som får plats med en höjd på 30 cm?

Alternativt skulle jag kunna ha avfuktaren i den intilliggande källaren och föra in rör för ventilationen i grunden. Finns det såna? Skulle nog behövas oavsett eftersom avfuktaren i såna fall står i ena delen av huset och kanske inte "når" 10 meter bort till andra änden av huset, eller?
 
Jag har ungefär samma problem. Jag har tänkt dra igång arbetet med min torpargrund nu i vår. Här är tråden jag startade för ett tag sedan: Åtgärd i torpargrund
Jag tror bland annat sorptionsavfuktaren Acetec PD-250 är lämplig, då den kan stå i ett utrymme och via slangar avfukta ett annat. T. ex. där det är trångt.

Kika gärna in på min blogg där jag ska försöka samla information om allt detta och publicera mitt arbete och i slutändan resultat: Fuktig torpargrund
 
Tackar för tipsen! Men hur gör man kring stenar med inplastning? Bara lägga rut och köra med någon skum runt?
 
som jag har fått förklarat för mig så täcker du marken med plast för att kunna sätta in ett avfuktningssystem och bara avfukta luften mellan plasten å grunden, har du inte plast får avfuktaren för mkt jobb då marken alltid har en fuktighet på 100% med plast hålls fukten under den därav viktigt att dra upp plasten mot grunden å täta skarvar och fästpunkter även täta övriga öppningar där luft utifrån kan komma in, dvs helt slutet utrymme skall de vara, skulle du inte kunna tillse detta undrar jag om de inte är bättre att öppna upp mer för att få en cirkulation under huset, för fanns ju inte problemet då temperaturen under huset var samma som ute i luften, de är skillnaden i temp som skapar problemen, lycka till /Tommy
 
Don82 skrev:
Tackar för tipsen! Men hur gör man kring stenar med inplastning? Bara lägga rut och köra med någon skum runt?
Jag har samma problem med stenar som bjälkarna vilar på. Se bilder på min blogg: Bilder från torpargrunden
Det borde väl gå med nån form av tejp kanske. Har du fått något mer tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.