När "kablarna" inte är för långa, när "kablarna" kan avge värmen nog bra, när nätet före är bra nog. Och det är omöjligt att veta med säkerhet utan att ha alla fakta och sedan räkna.
Jag anser att 13 A är en mindre bra nödlösning som många tar till när dom har gjort nått misstag i sin dimensionering.
 
Redigerat:
Danne031 skrev:
Nu tänker du dock nog bara på anslutningskabel, alltså fritt hängande gummikabel eller liknande. Dylik kabel får absolut inte vara fast förlagd och det är därför den får säkras högre.


Apropå det här med 13A så är jag mycket nyfiken då det mer eller mindre har exploderat senaste halvåret hur ofta jag stöter på 13A automater. Det finns t.o.m företag i stan som uteslutande använder sig av 13A vid nyinstallationer.

Om vi säger så här för att förenkla: när är det INTE ok att säkra 1.5mm med 13A?
Nej tänkte inte på anslutningskabel. Man får klammra EKLK 5g1,5 och säkra 16A under rätt förutsättningar.
 
ibland kanske detså, att man vid en renovering av t.ex. köket, vill ha fler köksapparater men har bara en matning till köket, och har inte möjlighet att lägga in ytterligare en, då kan man ju överväga 13A.
 
Rrrrr skrev:
Nej tänkte inte på anslutningskabel. Man får klammra EKLK 5g1,5 och säkra 16A under rätt förutsättningar.
borde väl vara bättre förutsättningar för 3G1.5 då det är färre belatade ledare.
N1XV kabeln kan ju säkras högt.
 
Jo.. jag satt och lekte med ELVIS för nån vecka sen.. Blev mest förvånad över att förlägger man kabel på stege tillsammans med andra kablar så måste man iprincip alltid gå upp en area! Säkrar du 63A måste du alltid gå upp till 25mm2 även om de bara är några meter! (Jag kan ju ha gjort fel dock :)) Lägger man däremot kabel i marken kan man nästan alltid gå NER en area.. Du kan dra 10mm2 rätt långt och ändå säkra 63A
 
är det inte lite konstigt, för när kabeln väl kommer upp ur backen så har den ju inte lika god kylning, tänk dig en varm solig sommardag och en svart kabel som steks i solen med hög ledartemp...
 
Jo den får ju inte gå ovanför marken, då gäller inte den beräkning jag gjorde :)
 
ska man skarva på med en tjockare area innan den kommer upp ur backen är det tänkt då? får man ens skarva olika areor i dolda skarvar.
låter ju enklare att dra 16mm2 då..
 
Ja.. de var väl mer teoretiskt min beräkning. Om kabeln är förlagd på flera olika sätt ska man räkna efter den sämsta. Fast om de bara är korta snuttar kan man nog bortse från de. Om kabeln går från ett markskåp ut till motorvärmarstolpar kan man nog räkna på att den är förlagd i mark hela vägen.
 
Mikael_L
Sen ska man inte glömma att totala resistansen kan bli besvärande hög särskilt om man använder minimiarea för markförläggning.
Så det är inte så ofta man i realiteten kan nyttja det goda strömvärdet vid markförläggning.
 
ok, så man får hålla för "ena" ögat när man beräknar..
sen kommer ju definitionen av korta snuttar in i bilden också..
2 meter upp till ett mätarskåp t.ex.? det är visserligen en kort snutt, men den kan likväl bli varm på den korta snutten..
man får ju bedöma lite från fall till fall när man säkrar högre än man bör..
jag har en kuloenkommafemma som går till köket säkrad med C13, den går helt utanpåliggande förutom där den passerar genom taket från övervåningen, där går den genom ett 16mm VP rör, ca 300mm.. det är ju en kort sträcka och vpröret är öppet i bägge ändar så luft kan passera igenom, helt OK tycker jag.
 
SS 424 14 24 ska alltid följas vid dimensionering av skydd och ledningar.
13A dvärgbrytare har ett Iz på 13A.
Antar att kabeln ligger genom vägg in i badrummet = sämsta förläggningssätt

-1,5mm2 kabel klammrad på vägg Iz = 13,5
-Förläggningssätt A1
-Tab A9, Fall 1 = korr faktor 1
-Omgivn temp. 30gr = korr faktor 1
-13,5 x 1 x 1 = 13,5 A

13A dvärgbrytare är alltså helt OK i detta fallet!

Hade kabeln ej legat förlaggd genom vägg eller om man antar det försummbart så är 16A dvärgbrytare OK!
 
spinout skrev:
SS 424 14 24 ska alltid följas vid dimensionering av skydd och ledningar.
13A dvärgbrytare har ett Iz på 13A.
Antar att kabeln ligger genom vägg in i badrummet = sämsta förläggningssätt

-1,5mm2 kabel klammrad på vägg Iz = 13,5
-Förläggningssätt A1
-Tab A9, Fall 1 = korr faktor 1
-Omgivn temp. 30gr = korr faktor 1
-13,5 x 1 x 1 = 13,5 A

13A dvärgbrytare är alltså helt OK i detta fallet!

Hade kabeln ej legat förlaggd genom vägg eller om man antar det försummbart så är 16A dvärgbrytare OK!
Nja, du glömde utlösningsvilkoret. Du har bara dimensionerat för belastningen.

Beträffande att säkra 1,5mm2 med 16A så är det nästan bara när man säkrar för endast kortslutning detta är OK. Dvs. när kabeln redan skyddas mot överlast av t.ex. ett motorskydd och säkringen endast utgör kortslutningsskydd. Till och med 20A kan vara OK i detta fallet, men då bör man kolla att kabeln tål ev. stötströmar och dylikt som kan uppstå.

Innan man börjar på att säkra upp klent kablage så mycket man bara får tycker jag man skall tänka på att det faktiskt kan kosta pengar. Att belasta en klen area med mycket ström innebär en hög värmeutveckling. PVC-kablage typ EKLK får ju tex. ha en temperatur på 70 grader. Dessa värmeförluster kostar ju pengar. Har varit med fall där man kan räkna hem ett större kablage på bara värmeförlusterna. Dock rör det sig om större anläggningar. I en villa spelar det säker ingen roll....
 
Även med konservativa värden på förimpedansen (typ 500 mOhm) klarar man lätt utlösningsvillkoret för 10 m kabel med 13 A diazed eller dvärgbrytare typ B eller C (dock ej D).

Detta är dock endast ett exempel. TS måste be en elektriker räkna på detta med de förutsättningar som gäller i hans fall.
 
spinout skrev:
SS 424 14 24 ska alltid följas vid dimensionering av skydd och ledningar.
Eller SS4364000

och SS4241402..06 för utlösningsvillkoret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.