För alla er som är lite sugen på ett "gammalt" hus.:)

Läste förra året ett så roligt inlägg om hur hur ett litet problem i ett gammat hus kunde utveckla sig till en katastrof.

Förra året skulle vi börja vår totalrenovering utav vårt 20-tals hus (170 m2). Under semestern tömde vi hela övervåningen samt utrymde köket. Som av guds nåd kom vi över ekgolv till hela huset för det fatala priset 15 000. Ek skulle tåla våra våra 4 söner, deras kompisar och våra stora hundar. Vi ägnade två dagar till att frakta hem eken som vägde ton, och lyfte in allt i vårt tömda kök.

Vi började lägga på övervåningen, flöt på bra till vi kom fram till tröskeln vid balkongdörren. Kändes lite murken, börja riv lite, snart var vi ute på balkongen. Rev bort plåtgolvet på balkongen av modell konservburksplåt. Hissade ner ett järnräcke på 400 kg, som naturligtvis bröts av på mitten. Vi fick börja riva ner eternitfasaden. Sen gick allt av bara farten.

Vi rev framsidan, orginalpanelen, lagade syllen och ytterväggen. Lossade hängrännan, hade lite dålig sikt. Tegeltaket började glida, pannorna hölls uppe av hängrännan. Tillbaka med skruvarna, tog time-out för att hypervetilera. Hittade ytterligare akuta vattenskador, under ränndalar som ledde oss vidare in i sov rummet, golvbjälkarna var som pulver. Taket i hallen, ytterväggen bakom granitstenstrappan.

Helt plötsligt började huset sätta sig 2,5 cm på 60cm. Ytterväggarna började luta utåt från skorstenen. Funderade allvarligt ett tag att dra ett gäng spännband runt huset. Vi rev upp golven runt skorstenen, bytte det som var murket. Kontaktade en geotekninker, började åla i källaren över vår nu enorma maskinpark och brädsamling med vattenpass för att se om det var grunden eller träkonstruktionen som satt sig. Bad till gud att det inte behövdes grundförstärningar. Kartlade hela områdets olika grävprojekt för att se om det förändrat grundvattennivån. Det var trät. Hittade orsaken en felaktig avbalkning. Eftersom det var en bärande vägg som tagits bort så gick det inte så enkelt att göra ett upplag.på var sin sida av väggen som vi tänkt. Efter civilingenjörsliga uträkningar var det bara: Såga oss ner till källaren, bila upp källargolvet och gjuta "plintar", trycka upp taket igen på vårt tvåvåningshus med vind.

Då passade avloppsröret från 1924 att ge upp och gick av precis bakom vattenlåset i golvbjälklaget att gå av alldeles och det forsade ner vatten i källaren, rev källartaket för att hitta läckan. Rev av en skitkabel som kändes onödigt. Visade sig vara Telias gamla 50-tals kabel som försörjde grannarna med telefoni. Lite anstängd stämning när jag skulle förklara hur det kommit sig att jag dragit bort den. Byta avloppsstammar, bila upp källargolv. Upp med luftarn på taket på baksidan. Taket helt ruttet kring luftaren ovanför det andra badrummet. Knacka ner puts och vass. Bila bort golvet. En meter av ytterväggen helt murken ända ner till syllen.

Efter detta inser jag att jag har ett stabilt äktenskap, kan söka arbete som besiktningsman. Mina söner kan hanter alla slags verktyg, har trepack magmuskler. Tur att kärlek är gratis eftersom alla sparkonton är i stort sett tömda. De sista 20 000 ska vi ha och hyra en lokal och ha en höjdarfest, i dimmans tecken. Labradoren får apportera grillmat från grannarna och barnen samla tomglas. Sen ska vi ta och börja fundera över hur vi ska inreda.

Ett är helt säkert, ingen isolering här ska det få blåsa så länge vi bor kvar.
 
Tack för delgivandet av berättelsen!

Helt plötsligt känns det som om man har fått ny kraft inför sommarens renoveringar. Att veta att människor med gott mod kan ta de motgångar man ställs inför är stärkande när man har ett hus med eftersatt renovation att ta tag i.

M.v.h.
Eppu

EDIT: stavfel
 
Underbar historia.

Precis så är det. Man börjar med en sak, upptäcker något mer, och sedan är cirkusen igång.

Några bra ingredienser för att man skall få maximalt kaos vid sina projekt är:

- Man skall ge sig på att göra något man inte gjort förut. Jag menar, hur svårt kan det vara egentligen? Bärande väggar har de säkert för många av...

- Bra karl reder sig själv. Och tanten skall definitivt inte ge några "goda råd" utan se till att det finns kall öl i kylen och massera muskler som värker.

- Tidpunkten är viktig. Det får inte vara lätt att åka och köpa grejer om något behövs. Skärtorsdagens kväll eller tidigt på midsommaraftonens morgon är två bra tidpunkter att råka spika in i en vattenledning, eller kapa elledningen in i huset. Julafton strax efter lunch är en annan höjdartidpunkt att manuellt börja koppla om lite i proppskåpet så att inte glöggvärmaren hela tiden löser ut säkringen.

- Eftersom man måste vänta på att saker skall torka ibland så är det naturligtvis en fördel att köra på flera fronter samtidigt. I teorin kan en man byta avloppsrör i källaren samtidigt som man byter elen i rummet som skall bli barnkammare och sätta upp ett regnskydd på skorstenen.

- Man kan stå på tre med silvertejp ihoptejpade köksstolar som i sin tur står på ett avlagt köksbord och byta hängrännorna med hjälp av en skruvdragare från ÖB vars batterier räcker för två skruvar innan de skall laddas. Man känner sig mycket manlig när man är klar.
 
Tack Mirakelasta, för en härlig återgivning av vad som hänt med ert äldre hus!
Ursäkta att jag säger det, men jag är glad att ha fått möjligheten att bygga nytt eftersom jag inte har den viljan, kunskapen och tålamodet som du/ni besitter när det gäller att renovera.
Jag är mycket imponerad.
 
Fast efter att ha läst här på Forumet så känns det inte så himla tryggt och säkert att bygga nytt heller. Hahaha

Det roligaste är ju alla kommentarer av slaget, varför gör ni inte ett rum i sänder?
Vad ska man svara?

-För att vi stortrivs att bo sex personer, tre hundar i vardagsrummet med fasadbrädor, nya vitvaror, utan duschmöjlgheter, och laga mat på campingkök. Vi har ugnen i vardagsrummet att titta på istället för en öppen spis.

Vi visste att det skulle bli mycket eftersom inget är åtgärdat sedan 1924 men inte att så mycket skulle hända på en gång.
 
Fast något som var fint var när vi rev balkongen i piskande regn och västvindar. Då i bråten hittade vi en bräda som de som en gång byggde huset lagt dit. Det stod vad de hette, vilket byggföretag de arbetade år och när de hade spikat klart huset.

Då gick vi in och tog en öl. Tänk när de stod har 1923 och handgrävde källaren i vår blåleremark, spikade in halvmeterskruvarna etc.
 
halvmetersspikarna...
 
mirakelasta skrev:
Fast efter att ha läst här på Forumet så känns det inte så himla tryggt och säkert att bygga nytt heller. Hahaha

Det roligaste är ju alla kommentarer av slaget, varför gör ni inte ett rum i sänder?
Vad ska man svara?

-För att vi stortrivs att bo sex personer, tre hundar i vardagsrummet med fasadbrädor, nya vitvaror, utan duschmöjlgheter, och laga mat på campingkök. Vi har ugnen i vardagsrummet att titta på istället för en öppen spis.

Vi visste att det skulle bli mycket eftersom inget är åtgärdat sedan 1924 men inte att så mycket skulle hända på en gång.
Ja, det kan uppstå en hel del problem med att få ett hus färdigt också, en resa som nog kan vara mer eller mindre besvärlig.

Ett tips: du skulle starta en blogg och skriva om detta, det verkar finnas hur många underbara historier som helst. :)
 
Jag har ju inte tagit med min hussvampsångest, som inte blev ett dugg mindre när jag läste på detta forum att man blandade kalk i golvspånet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.