Jag har ett garage, c:a 6x6m area, som jag dels vill bygga ut.
En utmaning är att garaget sitter ihopbyggt med grannens hus och från grannens gavel ser det ut som om byggnaderna tillhör varandra, med en naturlig övergång i fasaden. Den nuvarande yttre takhöjden för garaget är i höjd med grannens takfot. Grannens takvatten rinner ner via mitt garagetak.

Aktuella planer:
(a) en förlängning på 4m efter grannens husvägg,
(b) höja takhöjden med en meter,
(c) ersätta det nuvarande platta plåttaket med ett tegeltak.

Idéer?
 
Låter som du skall börja med en enkel ritning som du visar grannen. Sedan ifall han tycker det låter ok så se till att få det skriftligt.

Jag misstänker du tänkt göra ett sadeltak istället för det platta taket ? , varför vill du höja det ?


/benny
 
Skälet att höja taket i garaget är att kunna sätta in en billyft för att kunna göra arbeten under våra bilar. Vi har även en brant backe ner till garaget och en hög minibuss, så det kan behövas en lite högre port.
Vad gäller takhöjden i den övriga delen, tillika tillbyggnaden, har jag tänkt använda det som förrådsutrymme då detta är en bristvara i huset och vi hyr idag externt förråd på Shurgard.

Beträffande grannen så har han samma lösning och har uttryckt samma önskemål.

Bifogar ritning på garaget. Det är ett sadeltak som vi har tänkt oss i första hand men är även öppna för andra förslag på konstruktionen.
 
  • Garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok, en lyft är ju ett bra argument. När jag byggde ut mitt garage slog mig aldrig tanken med egen lyft. Dom var fortfarande inte ekonomiskt överkomliga för hobbygarage på den tiden.

Isåfall hade jag använt andra typer av takstolar som medgett högre takhöjd, Har 2.4 meter nu, skall ev. skaffa en saxlyft istället.

åter till ditt garage:
Med total längd av 10m så blir väl sadeltakets gavlar vända mot norr, misstänker jag. blir väl också snyggast.

Höjning och sätta dit nya takstolar är ju inte någon rocket-science men just avrinningen mellan garaget och grannens hus känns som ett viktigt kapitel. Det sträcker sig utanför min egen snickarkunskap. så andra får gärna tycka till.

Dock finns det en del bra ideer på design i två böcker jag köpte inför mina egen byggen, kan spara en del möda att man tänker till innan man greppar hammaren.

http://www.bokus.com/b/9789153421115.html
och
http://www.bokus.com/b/9789153419280.html


/benny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.