Frågan är mer korrekt så här:
-Får man bygga en (avställnings)hylla utan ventilation?

Vi håller på och renoverar badrummen och det kommer en del frågor under byggnationen.

Vi har tänkt att längs väggen ha WC sedan handfat och efter det ett hörnbadkar. I den här hyllan är det
tänkt att vatten ska ledas fram till cistern, handfatsblandaren och till hörnbadkarets blandare.
Från dessa skall spillvatten ledas.

Hur ska "hyllan" byggas?
Bild: http://www.interkakel.com/iksite/konsument/bildbank/bildbankdetalj?id=121
(Inte våran men ganska bra som exempel. I väggen längst till höger. Serviceskåp, istället för
tvättkorgen är WC´n. Handfat och längst till vänster Hörnbadkar).

Hur ser en sådan ut invändigt?
Får man bygga in stillastående luft? Blir det inte kondens? (Främst vid cisternen)

Vi har två ideér/tankar kring detta:
Alt1.
Som vi ser det så skulle vi vilja ha en stenskiva som hylla ("servicelucka") som går att lyfta på
för att kunna komma åt att se om något läcker. Då kan man även åtgärda detta.

Alt2.
Har man ingen "servicelucka" (som bilden) så kan det inte heller komma in vatten men blir det då tex
kondens (eftersom den inte är ventilerad) så är väl risken stor att det ändå bildas vatten på insidan.


Som vi har tänkt så kommer vi att bygga en hylla med en stenskiva (servicelucka). Först kommer vi lägga silikon
längs med baksida och sidor samt nästan hela framsidan. Detta för att det ska bli tätt i bakkant men lämna
vissa glipor (vid WC´n) i framkant för att det ska kunna ventileras.
I hyllans golv kommer vi gjuta fall mot WC´n.
WC´n kommer vara lägsta punkt och ha "skvaller glipa" ner mot golvet (under WC-skålen).
(Luften kan då komma in genom "skvaller hålet" nere i framkant och stiga upp genom hyllan/WC´n och
komma fram genom glipan i WC´s ovankant, under stenskivan).

Rören från service skåpet kommer vara utan skarvar förutom cisternen som har en skarv.
Rören är sk Rör-i-Rör och dras utan skarv, service skåpet dräneras ut på golvet.

Som vi ser riskerna för att det ska komma in vatten är:
* Vid skvättande vid handfatet
* Vid skvättande vid badkar
* När man sträcker sig efter badtvål mm som står på hyllan och våta händers dropp hamnar
på hyllan för att sedan rinna ner.
* kondens
 
När vi monterade vår IFÖ sign så frågade jag om tilluft och fick till svars att det inte krävs. Normala WC upphägningar, väggsitsar, sitter med ett skvallerör och ingen direkt lufning.

Kan ni inte fukttäta bakom, bygga upp och sätta ett sk skvaller rör?

vad har ni på "andra sidan". kan ni montera stor inspektionslucka där kanske?
 
Redigerat:
Åsa76, "Rygg-mot-rygg" med detta badrum är det en gäst WC som även den
kommer ha en inbyggd WC och hylla längs hela väggen.

Kanske är vi lite övernojjiga men man läser så mycket och vi bygger om för att
vi har haft fuktskada och vill inte ha någon mer skada.
 
Hmm Kanske skrev jag en för lång fråga/formulering...

En kortare fråga: -Är det ok att bygga som bilden visar?
Om rören fram är rör-i-rör?
 
Lite svårt att helt hänga med i alla dina funderingar, men en lösning som har såväl skvallerfunktion som avluftning och inspektionsmöjlighet låter väl som en lösning så långt det går att komma..
 
Jag skall försöka svara enligt önskemål i PM.

Jag skall inte svära på att det är 100% regelrätt men jag kan inte heller se några uppenbara risker med det sätt vi har byggt på heller. Tilläggas bör att badrummet byggdes innan de förändrade reglerna och våra väggar består av råspont, gips, fuktspärr och kakel.

WCn är det bara gips skruvat på den ställning som som är för att fästa cisternen och WC-skålen i. Den är rejält förankrad i golv och vägg med silikonfyllda hål. Vägg och golv bakom är sedan tidigare fuktspärrade och med glipa nedtill mot golvet för ev läckage.

Väggen var innan bygget av hyllan/låga väggen fuktspärrad och en öppning för ev läckage finns under badkaret. Bild 3 i inlägg #5 i min tråd.
Hyllan bakom tvättstället och badkaret är byggd av 45x95 som jag skruvat från bakisdan då väggen var öppen mot intilliggande rum. Även här med tätade skruvhål. På dem har jag sedan byggt en vägg av 17x95 råspont och gips som fuktspärrats och sedan kaklats. Bänkskivan är endast fastsatt med sikikon i framkant i övergången mellan bänkskiva och kakel. På ovansidan är inget gjort utan den är bara inpassad mot kaklet med minsta möjliga springa.
Att ta bort dem är således ganska enkelt även om jag inte behövt göra det ännu...

Hoppas att jag inte förvirrade mer än gjorde nytta, känner att det är svårt att förklara...

Lycka till med bygget!

Länk till bilder:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/77370-bilder-badrumsrenovering.html
 
Jag kan inleda med att jag blev förvirrad,
Men jag får för mig att så luftätt som möjligt är bra, för att minska risken för kondens och fukt att komma in när man t.ex duscar,
Vid rördragning i väggar och golv har man ju ingen luftcirkulation att tala om,
En tanke om stenskivan, är att kanske ha en gummilist under, istället för silikon,
det blir lite enklare att ta bort den då, om man skulle vilja..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.