Hej!

Anlitade en VVS firma i Sthlm för att ta bort gamla stammar som var frambilade och nyläggning och utökning av systemet. Byte av vindsexpansionskärl till slutet i pannrum samt borttagning av ett element.

Avloppssystemet: 7 m 110 rör, 5m 75 rör, 3 purus oden golvbrunn. + ett antal böjar.
1 st 18L expansionskärl med armatur samt diverse rör och kopplingar.
2 man 2 dagar = 32 arbetstimar för 450:-/timme + moms =560:-
Slutnota: 36500kr.

Materialkostnaden (18500:) är enorm tex:

Purus Oden 600:- Lundagrossisten 450
Uponor wc böj 495:- Lundagrossisten 250 (K-rauta 139:)
Rörböj 110x45* 190:- Lundagrossisten 96
A press 90* vinkel 22mm 120:- st Riktpris 30 tror jag.....

Firman har en egen butik där jag kollat lite priser och kommit fram till att det borde hamna på ca 8-10.000. Men döm om min förvåning när jag nu fått veta att butikspriserna inte gäller vid hantverksbesök, då är det någon "Rörmokarnas Riksprislista" som gäller.
Får man göra så här???? Känner mig grymt lurad. Mailade firman idag och anmärkte på fakturan och la fram ovanstående priser.

Tacksam för förslag!!!

/ Henrik
 
Jag tycker det låter som en riktig skumraskfirma. :mad:
Aldrig att jag skulle betala mer för delarna, om dom kommer ut och monterar.
Det ska bli intressant att få höra deras svar på bestridandet.
 
Inte för det är till någon tröst men en prisuppgift före start är alltid att rekomendera. Jobba mot löpande timme går bra, men då ska det vara med takpris.

Har man inte det så är det så mycket svårare att hantera i efterhand om man tycker det är för dyrt.

Annars får du väl föreslå att lämnar tillbaka samma saker som de monterat, så får du köpa dem på billigare ställe. Tror inte de går med på det, men det kan väl vara värt ett försök.
 
Läs under "Hantverkares olika timtaxor" i detta forum.

Mitt inlägg dat 20090209 kl 17.19, är tydligen det du har blivit drabbad av.

bengan6
 
Man kan ju inte ta mer betalt för mtrl man monterar, än vad man säljer för över disk i egen butik,,
Det normala är ju att man säljer det man får montera själv, lite billigare än det som kund ska montera själv,
Varför blev jag inte rörmokare i istället ??
 
Hej! Fick svar på mitt mail igår.
De skulle kika på ärendet.
Från deras mail.
"Under tiden som vi kikar på detta så skickar jag våra villkor där du kan titta på material priserna. Dom är ett snitt ifrån alla våra grossister. Montörerna sparar tid på fältet genom att köpa materialet ifrån närmsta grossist till arbetsplats. Den tiden dom sparar, sparar även kunden då jobbet går snabbare."
Material pris sätts enligt våran pris lista framtagen av Consultec. Detta är fd. Rörfirmornas Riksförbunds priser. Den är beräknad utifrån genomsnittet av grundnettopriserna ifrån följande av våra leverantörer; Ahlsell, Dahl, Onninen och VVS Centrum.
Prislistan uppdateras två gånger per år och finns för granskning i våran butik.

Det tråkiga är ju bara att de hade ett pris på material i butik och ett annat när de arbetade. Tyvärr så är tydligen ovanstående lista den absolut dyraste man kan använda sig av. Så genom att använda denna lista istället för tex. Lundagrossistens prislista så har de tjänat ca 7000:- extra i rena pengar - moms iofs......Men redan med Lunda prislistan har de ju gjort sig en hacka på materialet. Så vi får se vad de kommer fram till.....
/ Henrik
 
Nu är ju jag inte rörmokare.. (tyvärr :) ) men jag sysslar med andra saker inom bygg och när jag säljer material till kunder så är det vanligast att jag gör arbetet oxå, jag har bra rabatter av mina leverantörer och jag skulle aldrig nånsin göra påslag på materialkostnaden ut till kund, jag skulle förlora kunder på det sättet, vill man ta mycket betalt så får man ju speca som arbetstid och inte smussla undan det på material...

Har jag 20% rabatt på materialet så får kunden 20% rbatt av mig... enklare kan det inte bli.. inget tjafs och inga missnöjda kunder.
 
A
Njaeee.... Har jag 20% hos min leverantör, det angår ej min kund.
Jag köper mycket å får rabatt. Kunden köper en gång å får ingen rabatt...
 
Alfred 54 skrev:
Njaeee.... Har jag 20% hos min leverantör, det angår ej min kund.
Jag köper mycket å får rabatt. Kunden köper en gång å får ingen rabatt...
ser inget fel i det heller.... det är vad du valt att göra, samma som jag valt att ge kunden min rabatt... men att göra påslag med 70% (tagit ur luften) exempelvis blir konstigt i längden... skulle nog bara funka en vecka för mig...
 
Hmm, men dom hade ju försäljning i egen butik, men tog extra betalt när de sålde mtrl som dom sedan monterade,
Det hade alltså varit billigare för honom att först köpa mtrl av dem, för att sedan be dem montera grejerna...
 
Alfred 54 skrev:
Njaeee.... Har jag 20% hos min leverantör, det angår ej min kund.
Jag köper mycket å får rabatt. Kunden köper en gång å får ingen rabatt...
Det är ju tack vare dina kunder som du kan köpa mycket och få denna rabatt, eller? Då är det väl inte helt orimligt att de i.a.f. får del av rabatten (speciellt som de "listpriser" som finns inte verkar vara något annat än en fejkprislista, som ingen egentligen betalar)?
 
Henkan: Du kan söka efter en gammal tråd jag skapade när jag råka ut för samma sak.
Det sluta med att jag "bara" betala normalpris + 20%.
 
Åkte till firman idag. Sa vad jag var missnöjd med. De visade upp sin prislista, vad kan man säga då? Kunde ju bara konstatera att det var skitdyrt. Men de sänkte materialet med 10% -1800KR. Bättre än inget men fortfarande dyrt. Alla går vi väl på vår minor, min kostade mig ca 7-8000:- Har hört om mycket mycket värre.......
De tyckte att en enmansföretagare inte kunde ta ut samma materialkostnad då han inte har de lokalkostnader som de har och "kontorspersonal".
Men nu har jag lärt mig att det är billigare att göra det mesta själv och sedan begära skriftligt med fast pris på alla jobb man lejer ut.

/ Henrik
 
Nästa gång ber du dom redovisa fakturor med 10% påslag på material. då slipper man känna sig lurad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.