vi ska bygga ett nytt fritidshus på en ö i Stockholms skärgård.
Till det har vi tagit hjälp av en duktig arkitekt.
På konstruktionsritningen ser man att luftningen av yttertaket går LÄNGS med taket, alltså från gavel till gavel.
Nomalt så sker ju detta från takfot till taknock.
Som bekant så vill varm luft stiga uppåt och det här gör oss lite osäkra om det här kommer att fungera.
Vi vill inte ha problem med fukt/mögel men samtidigt tycker vi om takkonstruktionen som ser snygg och lätt ut.
Byggaren tycker inte om den här lösningen, men arkitekten menar att vind och luftrörelser kommer att hjälpa till att få en bra luftning av taket ändå.
Nu vet vi inte vilket ben vi ska stå på !!

Beskrivning inifrån och ut: takstol, fiberskiva, regel45x70 liggande tvärs takstol. råspont tvärs regel, papp, pannplåt. ( råsponten ligger alltså på tvären )

ÄR DET NÅGON SOM HAR ERFARENHET AV DENNA TAKKONSTRUKTION ???? eller har någon ide om det kommer att fungera så hör av er.

/Göran
 
den principen är helt okej precis samma konststruktion fast åt andra hållet . alltså från takfot till nock fast då mellan takstolarna. så det är ingen fara.
 
Den principen, men öppningar i nockarna är väl att föredra - så har jag fattet det iaf - för annars måste man ju lufta mellan varje takstol ?

Jag utgår ifrån att du menar att luftningen går från takfot -> nock och sedan ut på gavlarna ?

/K
 
Reglarna 45x70 med cc 600 går tvärs takstolar så att luften i varje sådant fack får gå längs med hela huset och sedan ut/in på gavlarna.
Ingen luft alls går nerifrån och upp.
Luftningen sker längs hela gavelsidorna upptill vid råsponten och inte bara vid gavelspets.
Ja ja det blev lite tekniskt det här men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. /G
 
Jag hade också blivit fundersam. Hur långt är huset?
Varför har arkitekten ritat på detta viset? Finns det andra hus byggda på samma vis han kan referera till?
 
Vårt hus från 1960 har en liknande konstruktion med taklutning 5 och 14 grader.
Bärande innerväggar öppet ända upp till yttertaket, med 50x200 takreglar liggande direkt på innerväggarna tvärs med taklutningen, liknande som du beskriver. Luftning sker under taksprånget vid gavlarna. Isolering lagd mellan dessa reglar och luftning har man fixat genom att spika fast en mazonit 5 cm från roten. Funkar alldeles utmärkt.

Kommer nu att bygga exakt så på vår blivande sommarstuga då vi tycker det är en mycket fiffig lösning och ett lätt och elegant tak. Gillar just detta att det är öppet upp ända till yttertaket då det ger inre rymd men ett lågt yttre tak.
Är det så ni kommer att få ert tak eller ?
Har du bilder, skisser ?
 
Huset är 12 meter långt och har en takvinkel på 11 grader.
Arkitekten säger att han har ritat flera hus med denna takkonstruktionen och det har fungerat bra.
Dessutom har tydligen en konstruktör varit inblandad i det hela.
Jag har ingen aning om dessa huskroppar var lika långa som våran är, jag kollar.
Skickar med ett par ritningar så ser ni själva. ( hoppas det något )

Vem som helst som har egna teorier/funderingar ang. detta får gärna höra av sig/G
 
  • IMG_0884.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0883.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser alldeles perfekt ut ! Snygg design på huset !
Elegant lösning med de sågade taktassarna.
Snyggt med dragstång i stället för hela takstolar av trä.

Vårt hus är 11 m långt och det har då fungerat utan problem i 50 år.
Noterar dock att du inte har någon plast i taket utan papp i stället. Detta ställer högre krav på luftning.

Skulle vara intressant att få höra vad byggaren har för invändningar mot konstruktionen.
 
Vad roligt att höra att denna typ av luftningen kan fungera, vill vi så gärna ha denna typ av taklösning.
Hur är det där med papp istället för plast? huset kommer förmodligen att stå kallt vintertid är det då bra med plast??frågas.
Byggaren tror att vi kommer få problem med fukt och mögel.
Det här är mot naturlagarna där varm luft stiger uppåt och inte åt sidorna säger han. /G
 
Om huset skall kallställas är det rätt med papp i väggar o tak.
För att vara på den säkra sidan. Varför inte ställa de tvärgående 45x70 reglarna på högkant. Då får man 70 mm luftning i stället.

Jag kan berätta att när vi jobbade på vårt hus med taksprånget en sommar för flera år sedan så gick det nästan inte att hålla huvudet vid "utblåset" från luftningen. Det blåste en varm "friskt bris" från luftspalten.
 
En annan aspekt på denna ventilation är skyddet mot gnagare. Jag har lite svårt att föreställa mig hur man installerar skyddsnät med denna alternativa konstruktion. Normalt anbringar man nätet mellan takstolarna.

Hur ni än sätter nätet vill jag råda er att använda nät av aluminium. Plastnät är värdelöst mot råttor.
 
var hittar man sådana nät?
 
Välsorterad bygghandel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.