Hej. Bor i ett hus byggt -30
Eldar med ved i en gammal kombipanna.
Gått åt en massa ved i vinter.. Och rimfrost på tårna när man vaknar på morgonen.
Har planer på att tilläggsisolera vinden då det känns som att mycket värme försvinner ut där.
Ligger ca 10-15cm spån på vinden nu och det är den enda isolering som finns. Stående plank i väggarna. I kattvindarna drar det fritt.. Öppet i takfoten.
Frågan är hur jag isolerar på bästa sätt? Gärna så billigt som möjligt då jag blivit av med jobbet i krisens spår. Min tanke är att lägga lös cellulosafiber på spånet som är fräscht, men hur gör jag med kattvindarna? Lägger med en bild för att förtydliga.
 
  • Isolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattisen skrev:
Eldar med ved i en gammal kombipanna.
Försvinner nog ännu mer genom skorstenen, byt panna.;)
 
Fotografen skrev:
Försvinner nog ännu mer genom skorstenen, byt panna.;)
Hade det inte varit så dyrt hade jag gärna gjort det :(
Fast det är väl ändå att börja i fel ände?

Resten av huset är ju också dåligt isolerat men det vore ju skönt om man fick behålla lite värme uppe i sovrummet iaf. Sen slipper jag borsta av frosten från kostymen de få gånger den plockas ut ur kattvinden/garderoben.
Ang kattvinden.
Har sökt runt lite på forumet efter tips och nu förstått att man brukar isolera mot yttertaket med en luftspalt upp mot vinden? Behöver kattvinden ventileras då? Blir antagligen inte lika varmt där som inne i rummen. Funkar det att göra fickor mellan takstolarna (reglar för luftspalt/masonit/ ficka/papp) och fylla med lösull uppifrån?
 
Ja, man bör isolera först sedan byta uppvärmings form. Då kan man byta till en mindre & billigare panna/pump eller nått..

Jag hade nog tagit någon skiva istället för att försöka fylla på med lös ull uppifrån. Tror det är lättare att få ett bra jobb på det sättet.
På vinden hade jag valt lösull helst av Cellulosa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.