Jag har någon form av torv som isolering i trossbotten. Det fungerar skapligt, främst för att det nog läcker en hel del värme till grunden. Nu skall jag rensa marken från allt organiskt material för att sedan plasta marken. Problemet är då att det ramlar ut lite torv här och var vilket kan ge upphov till mögel.

Är det bäst att byta ut hela torvisoleringen mot annat material? 10 cm glasull?, kan det räcka? Jag vågar nog inte isolera allt för bra eftersom mögelrisken ökar och uppvärmningskostnaderna redan är ganska låga.
 
Spånar lite..
Alternativet är väll kanske att sätta upp något som hindrar att det rammlar ned? nån plast film kanske? Vindpapp kanske kan fungera så kör man med överlapp..
 
Per-Erik. Du ser inget negativt i sig med torven?
Isolervärdet med 10 cm torv kanske kan jämföras med 3-4 cm glasull antar jag och jag hade hela 10 grader i grunden mitt i vintern vilket tyder på ett ganska rejält värmeläckage.
 
Varför inte försöka göra lite mer som man gjorde förr?
Själv är jag lite rädd för plast i gamla hus eftersom fukten trängs ut i plastkanten och där går på huset. Verkar dock som du kan allt detdär och jag förstod din plastning av marken lite fel. Kanske tömma trossbotten, lägga vindpapp (www.vison.se) i botten och sen ett isolerande material typ thermoträ? Då blir det tätt och isolerat.
 
Per-Erik skrev:
Spånar lite..
Alternativet är väll kanske att sätta upp något som hindrar att det rammlar ned? nån plast film kanske? Vindpapp kanske kan fungera så kör man med överlapp..
Absolut INTE plastfilm på trossbottens undersida den kommer att hamna på felsida om daggpunkten innefrån huset sett .

/Patrik
 
frolsson. Det är redan gjort som man gjorde förr. Torv eller liknande och brädor som blindbotten. Men dels så ramlar torven ut lite och kanske skapar grogrund för mögel och dels så läcker det kanske orimligt mycket värme. Vi skall dessutom bygga badrum utan att ha golvvärme så utan skaplig isolering på denna del komer klinkern att bli svinkall.

pasta. självklart ingen plast på trossbotten utan endast på marken för att sänka RH lite. Bättre isolering kommer ju att öka risken och då måste jag kompensera detta på något sätt.

Om det inte är något fel på torv som isolering skulle jag kanske som Per-Erik skriver sätta någon form av papp som andas. Vet inte om man kan köpa "isloreringstorv" att fylla på med.

Thermoträ har jag inte hört talas om. Men man kanske kunde kombinera tilläggsisoleringen med "torvstoppet" genom någon fornm av hårda isoleringskivor. fasadboard kanske?
 
Pasta skrev:
Absolut INTE plastfilm på trossbottens undersida den kommer att hamna på felsida om daggpunkten innefrån huset sett .

/Patrik

Korrekt.. Tankte vurpa..
 
Frigolit...som underskiva för torven?

Mvh
 
storkarp skrev:
Om det inte är något fel på torv som isolering skulle jag kanske som Per-Erik skriver sätta någon form av papp som andas. Vet inte om man kan köpa "isloreringstorv" att fylla på med.

Thermoträ har jag inte hört talas om. Men man kanske kunde kombinera tilläggsisoleringen med "torvstoppet" genom någon fornm av hårda isoleringskivor. fasadboard kanske?

Finns ju i dag modern Cellulosa isolering (ex thermoträ) som har samma egenskaper som din torv när det gäller fuktvandringen. Men som är ca dubbelt så bra när det gäller isolerings egenskaper.

Anledningen till att låta torven ligga kvar. Är att det inte är så jättekul att få väck. Det dammar som bara attan (jag har en del torv på min vind).
Samt att det är faktiskt bättre att ha 10 grader där nere änn 4minus.

Man vill ju inte skapa fuktproblem i onödan. 10 grader är väll dock lite för varmt det kan jag hålla med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.