Jag har ett vägguttag med inbyggd JFB i badrummet och även en anslutningspunkt för fast montering av tvättmaskin.

Dessa matas via en utanpåliggande kabel 3*1,5 som är mindre än tio kabelmeter lång och säkrad via en 10 Ampere automatsäkring.

Tyvärr kan jag inte köra både tvättmaskin och torktumlare samtidigt, då löser säkringen ut.

Frågan är nu: Får en elektriker byta ut automatsäkringen mot en dito 13 Ampere. Och vad tittar han på för att avgöra om detta är lämpligt?
 
Inte ett direkt svar på din fråga, men 13A räcker ej för tvättmaskin och torktumlare.
Du behöver en 10A till varje.
 
Man räknar på hur kabeln är förlagd osv.. Om den är 10m och klammrad för sig själv hela vägen så går det antagligen bra med 13A. Men ska man vara säker bör man veta vad du har för förimpedans.

Anlitar du en elektriker för att fixa detta så kan han säkert kolla de. Ring din kraftleverantör och fråga vad du har för förimpedans så sparar du lite tid åt din elektriker.

Edit: Som svar på nsiaks inlägg: De _kan_ funka med 13A. En TM drar ca 7A och samma med torktumlare. En tvättmaskin drar endast mycket ström just då den värmer vattnet.. så de kan funka om du har tur! Jag har aldrig provat dock :)
 
Knappt du klarar dig på 13A heller, men visst går det att göra ett försök.
Ja, när h*n har räknat på belastningförmågan & utlösningsvillkoret vet man hur det ligger till.
 
Det bästa är om elektrikern byter kabeln, alternativt lägger ytterligare en kabel så maskinerna kan få var sin 10A säkring. Är maskinerna fast anslutna krävs inte JFB.
 
Rrrrr skrev:
Edit: Som svar på nsiaks inlägg: De _kan_ funka med 13A. En TM drar ca 7A och samma med torktumlare. En tvättmaskin drar endast mycket ström just då den värmer vattnet.. så de kan funka om du har tur! Jag har aldrig provat dock :)
Visste inte att de fanns såpass "snåla" maskiner.. Min TM har ett värmeelement på 2kW och TT har ett på 2,2kW. Dom kan man INTE köra på en 13A.
 
13 A säkring får du ha på 1,5 ¤ kabel...
 
smogge, hur kan du veta det? sitter du inne med nån info som vi andra inte har. För NORMALT, är det inte bara att säkra 1,5mm2 med 13 A utan man måste räkna få vart fall
 
det är egentligen märkligt var alla människor får reda på detta med 13A, för inte står det mycket om det, och säkringarna är ju inte vanliga direkt..
i de flesta fall går det, men inte i alla då det ligger och tänjer marginalen, och därför bör man inte säga att det är OK förrän nån har kollat situationen, det viktigaste är kabelns möjlighet att avge alstrad värme, ligger det t.ex. en EKK i ett VP rör nära en skorsten så blir det för varmt..
 
Teorin ang 13 a som jag lärt mig är att strömvärdet för en 1.5mm2-ledare (typ FK) är 14A varmed det är tillåtet att säkra med 13A men man bör ej belasta 1,5 ¤ med mer än 2,5kw längre perioder men tex om man har en micro kopplad + nåt /några uttag med mindre belastning är det ok
 
smogge skrev:
13 A säkring får du ha på 1,5 ¤ kabel...
Du får ibland säkra 1,5mm2 med 16A också.
 
smogge skrev:
Teorin ang 13 a som jag lärt mig är att strömvärdet för en 1.5mm2-ledare (typ FK) är 14A varmed det är tillåtet att säkra med 13A men man bör ej belasta 1,5 ¤ med mer än 2,5kw längre perioder men tex om man har en micro kopplad + nåt /några uttag med mindre belastning är det ok
svåratt veta vad kabeln blir belastad med om det ligger uttag på den..
OK om den är dragen till fast ansluten VV-beredare på 3kW enfas, då är det ju en sak, men uttag är luriga, du kanske vet vad du kan/inte kan ansluta till dem, men det ska man inte behöva veta..
 
smogge skrev:
Teorin ang 13 a som jag lärt mig är att strömvärdet för en 1.5mm2-ledare (typ FK) är 14A varmed det är tillåtet att säkra med 13A men man bör ej belasta 1,5 ¤ med mer än 2,5kw längre perioder men tex om man har en micro kopplad + nåt /några uttag med mindre belastning är det ok
Riktigt så enkelt är det inte. Det nominella strömvärdet kan säkert vara 14A, men till detta kommer en massa korrektionsfaktorer beroende på kabelns förläggning (klamrad på vägg, ensam på kabelstege, infälld i vägg o.s.v). Alla dessa påverkar strömvärdet negativt (typ 14A * 0,9 = 12,6A).

När du gjort denna dimensionering har du halva jobbet, dimensionerat med hänsyn till belastningsförmåga. Därefter bör du kolla att utlösningsvilkoret som är beroende av matning före kabeln, längden på kabeln samt kabelns avsäkring.

Att ge råd typ "13 A säkring får du ha på 1,5 ¤ kabel..." bör man avstå ifrån för det skiljer sig starkt från fall till fall...
 
Rrrrr skrev:
Du får ibland säkra 1,5mm2 med 16A också.
Nu tänker du dock nog bara på anslutningskabel, alltså fritt hängande gummikabel eller liknande. Dylik kabel får absolut inte vara fast förlagd och det är därför den får säkras högre.


Apropå det här med 13A så är jag mycket nyfiken då det mer eller mindre har exploderat senaste halvåret hur ofta jag stöter på 13A automater. Det finns t.o.m företag i stan som uteslutande använder sig av 13A vid nyinstallationer.

Om vi säger så här för att förenkla: när är det INTE ok att säkra 1.5mm med 13A?
 
jag anser inte att infälld installation i isolerad vägg är lämplig för 13A.
inte heller kabel som passerar t.ex. pannrum eller annat varmt område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.