Nu har jag investerat så mycket i verktyg och maskiner att nu är det dags att använda dem till något tjusigt.

Har gett mig f på att jag skall göra en badrumsmöbel, kommod, skåp och ev. hyllor.

Ute med håven för att fiska byggbeskrivningar, ritningar och goda råd.

Bugar o tackar på förhand!:confused:
 
LUDDET skrev:
Nu har jag investerat så mycket i verktyg och maskiner att nu är det dags att använda dem till något tjusigt.

Har gett mig f på att jag skall göra en badrumsmöbel, kommod, skåp och ev. hyllor.

Ute med håven för att fiska byggbeskrivningar, ritningar och goda råd.

Bugar o tackar på förhand!:confused:
Vad tänker du dig för nivå? Är en enkel hylla i MDF rätt nivå? Eller skall det vara något med många bearbetade detaljer och riktigt trä?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Vad tänker du dig för nivå? Är en enkel hylla i MDF rätt nivå? Eller skall det vara något med många bearbetade detaljer och riktigt trä?

--- Mats ---
Lackerad MDF är nog det första jag tänkt på.
 
LUDDET skrev:
Lackerad MDF är nog det första jag tänkt på.
Ok, väljer att bara gissa på viken nivå du är, så snart det är tydligt kommer nog många att hoppa på med idéer.

Vi pratar om konstruktioner i ett material som är platt i sig självt, vilket är bra. Målningen behövs för att klara fukten.

Hörnen kan sättas ihop på många sätt, det som syns minst, är rätt lätt, och blir snyggast är hörn som har en eller annan dold tapp som förenar de två materialen, och som håller ihop med hjälp av lim. Har du router är det rätt lätt gjort (fräs av så mycket från hyllplanet på varje sida att det som är kvar är lika tjockt som en utfräst skåra att fästa den i (10 mm i 16 mm material går bra). Utan router, är vanliga runda tappar ok.

Enkelt knep för att få det se lite bättre ut är att fräsa alla kanter med 1.6 eller 2 mm radie, skillnaden syns knappt på materialet, men mycket på resultatet.

Hållfastheten får du antingen genom att ha en hylla i mitten, som är limmad, eller om du vill att den är lös, genom att ha ett bakstycke som är limmat och ser till att sidor och tak/botten hålls fyrkantigt. Bara top/botten och sidor räcker inte för ett stabilt skåp.

Ritningar behövs inte så mycket som ideer på utseende, så titta runt på vad som är snyggt. Själv gillar jag att flytta in sidorna en millimeter från kanten på topp och botten (fått idén från IKEA).

--- Mats ---
 
Har tillgång till 10 mm björkplywood och jag tror på hög kvalitet om jag gör kommoden av det materialet.

Tvättstället är avsett att läggas på en kommod och har alltså inga konsoller. Formatet är c:a 60 x 50 cm. Det första jag skall såga till är alltså botten, 2 sidväggar och en bit för att skruva i väggen. Färdigköpta ben framtill på kommoden.

Jag vill ha helt öppet framåt för låda och dörrar förutom en remsa i övre delen direkt under tvättstället.

Hur sätter man lämpligast ihop sidor och botten mm då man jobbar med plywood?
 
LUDDET skrev:
Har tillgång till 10 mm björkplywood och jag tror på hög kvalitet om jag gör kommoden av det materialet.

Tvättstället är avsett att läggas på en kommod och har alltså inga konsoller. Formatet är c:a 60 x 50 cm. Det första jag skall såga till är alltså botten, 2 sidväggar och en bit för att skruva i väggen. Färdigköpta ben framtill på kommoden.

Jag vill ha helt öppet framåt för låda och dörrar förutom en remsa i övre delen direkt under tvättstället.

Hur sätter man lämpligast ihop sidor och botten mm då man jobbar med plywood?
Försöker undvika plywood själv, svårt att routa tycker jag, så undvik mitt tips om avrundning från förra vändan. Hoppas någon med erfarenhet av plywood ger dig råd.

Det jag kan säga är att Amerikanarna ofta har plywood som favorit, dels för att det inte rör sig så mycket, dels för att det är starkt i förhållande till sin vikt. Deras normala metod är samma som jag hade använt i de flesta material, gör en tapp längs större delen av ena sidan, och motsvarande lång skåra i den andra, och sätt in tappen i skåran och limma (söker du på dadoo och mortise hittar du hur mycket som helst om hur man gör). 10 mm plywood är tillräckligt, men ger inte så mycket marginal, så var noggrann om du tar den metoden.

Plywood ger på sidan kanter som inte är så snygga, amerikanarna har som standard att sätta en "face frame" framför dessa kanter (någonting som istället för att ha kanten mot användaren har den platta sidan mot användaren). Ett alternativ är att sätta på faner.

--- Mats ---
 
Börjar tveka igen. (tur att man inte hastar iväg). När jag tjyvmäter på andra liknande möbler och läser goda råd så verkar nog 10 mm vara i tunnaste laget. Faktum är att de flesta har använt 15 mm.

Börjar luta mot MDF igen. Så tjocka skivor är naturligtvis tunga att hantera på bordssågen. Tror att jag mäter upp de olika skivdelarna och köper dem i färdiga bitar. På byggfirman sågar man ju så elegant med hjälp av släden. Tror att det är värt priset. Vad tycker du Mats och vad anser du om 15 mm?
 
LUDDET skrev:
Börjar tveka igen. (tur att man inte hastar iväg). När jag tjyvmäter på andra liknande möbler och läser goda råd så verkar nog 10 mm vara i tunnaste laget. Faktum är att de flesta har använt 15 mm.

Börjar luta mot MDF igen. Så tjocka skivor är naturligtvis tunga att hantera på bordssågen. Tror att jag mäter upp de olika skivdelarna och köper dem i färdiga bitar. På byggfirman sågar man ju så elegant med hjälp av släden. Tror att det är värt priset. Vad tycker du Mats och vad anser du om 15 mm?
15 mm är lagom, men i MDF tvingas du nog upp till 16 (det är i alla fall vad de har där jag köper). MDF är mycket lättjobbat, och ett bra "startmaterial", men med 15 mm kvitttar det vad du väljer för material, storleken är den rätta. Med plywood dock, tänk på hur du skall få till framsidan.

Har du bordssåg så kan du såga bitarna själv om du gör det i två omgångar, en för att komma till slutmått plus några centimeter för felskär, och sedan en sista gång med en hanterlig skiva där du verkligen för den längs sågens anhåll med precision. Själv brukade jag såga allting på byggsågen förr. Bauhaus har en som är bra nog, men då måste man vara lite specifk (de måste såga bort yttersta kanten på långsidan först, den är stött och ibland orak, samt såga en första 90 graders på första kortsidan med, innan de sågar resten. Samt på Bauhaus alltid såga materialet uppifrån med sågens linjal för att följa materialet (den sågen har enorm precision använd på det sättet, och då kvittar inställningen för sågbladets storlek).

Är jag på Bauhaus och de har tid att göra det så, då låter jag dem såga det till slutstorlek. På alla andra ställen nöjer jag mig med att låta dem ta ner skivan till hanterliga storlekar och fixar till precisionen hemma (sågarna de har är bra nog, men de som sköter dem slarvar för mycket). När du bygger skåp och hyllor gör det inte så mycket om de slår på någon millimeter, det viktiga är att sidornas längder och bredder är samma, och att hyllplanens sidor och längder är samma.

Blums gångjärn låter dig justera i tre riktningar och är lätta att träffa rätt med, och går du på blums webbsida finns det en lathund för var de skall sitta för at passa beroende på vilken materialtjocklek du har. Med 15 mm har du plats till den typen av försänkt gångjärn.

--- Mats ---
 
Så här skall resultatet bli (i grova drag).

Tidningen är 21 år gammal. Då fanns inte MDF.
 
  • P3150023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P3150024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men herregud! Får man bruttan med 80-talsfrillan, pastellfärgerna och de fint färgmatchade skithusrullarna oxo? ;)
 
phl skrev:
Men herregud! Får man bruttan med 80-talsfrillan, pastellfärgerna och de fint färgmatchade skithusrullarna oxo? ;)
Blir möbeln fin så kommer bruttorna.:)
 
Tar de med sig dasspappret då oxo? ;)
 
Mikael_L
Ja blått och rosa/cerise dasspapper går inte av för hackor.
Måste vara svårt att få tag på idag, gick för rätt höga summor på Bukowski's sist. :D



Jag följer tråden intresserat, har nyligt köpt en lite bättre handöverfräs som längtar att få börja användas seriöst. :)
 
Hej Mats
Var kan jag hitta monteringsanvisningar på BLUMS hemsida, jag har letat förtvivlat.

************************************
Blums gångjärn låter dig justera i tre riktningar och är lätta att träffa rätt med, och går du på blums webbsida finns det en lathund för var de skall sitta för at passa beroende på vilken materialtjocklek du har. Med 15 mm har du plats till den typen av försänkt gångjärn.


*************************************
 
legul skrev:
Hej Mats
Var kan jag hitta monteringsanvisningar på BLUMS hemsida, jag har letat förtvivlat.

************************************
Blums gångjärn låter dig justera i tre riktningar och är lätta att träffa rätt med, och går du på blums webbsida finns det en lathund för var de skall sitta för at passa beroende på vilken materialtjocklek du har. Med 15 mm har du plats till den typen av försänkt gångjärn.


*************************************
Det finns under "gångjärn" exempelvis "clip-top", montering, katalog.

Se på http://www.blum.com/pdf/katalog/ka090_sv/02/KA090-KP-002.pdf sid 87 som exempel. Bilder, avståndstabeller och allting. Tidigare (sid 80) finns en hel lista över vilka gångjörn, vinklar, ... som passar till villken typ av öppning, montering, ...

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.