Ovanvåning saknar takfotsventillation och enligt besiktningsman från anticimex så är det inget konstigt utan helt enkelt så man byggde på sin tid. Finns det bra konstruktioner där man inte har takfotsvetlilation? Nu finns lite svartmögel men jag tror det mest beror på att det inte finns någon diffspärr alls.

Är det absolut nödvändigt med någon form av takfotsventillation alternativt mögelstoppers?
 
hej jag har likadant på mitt hus,det är byggt -47,jag lade om taket i höstas o då tyckte snickarna att det var onödigt att sätta dit mögelstoppers,han mena att har det funkat sen 47 är det nog ingen fara,det enda till ventilation är gavelventiler,jag eldar med ved.
 
Senaste rönen säger att man inte ska ha någon takfotsventilation alls. Mindre ventilation -> mindre avkylning av vinden -> mindre mängd innestängd fukt -> mindre risk för mögel.
 
Vad gör man då om mögelangreppen inte slutar? Kanske sätta dit avfuktare som sista utväg? Då är det iofs bra om man inte borrat ut för en massa mögelstoppers. den konstruktion jag funderar på är med krypbara kattvindar eftersom jag helt enket inte vågar isolera ända ner. Jag vågar ju inte dölja innertaket om jag inte är helt säker på att konstruktionen är mögelsäker.
 
Exakt. Det förmodligen enda vattentäta är att plombera all ventilation och installera en sorptionsavfuktare. Trygghetsvakten kan fungera i vissa vindskonstruktioner men långt ifrån alla.

Den långsiktiga lösningen måste vara att lägga isoleringen på utsidan och helt enkelt flytta ut daggpunkten från vinden, dvs att skapa en sk klimatvind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.